Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

At Banden vraagje

vragen over de T4
Plaats reactie
maxoudendijk1991
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 aug 2018, 11:06
Locatie: Corse du sud france

At Banden vraagje

Bericht door maxoudendijk1991 »

Hallo allemaal, ik heb een vraag over all terrain banden ik heb nu gewoon standaard banden, maar omdat deze aan vervanging toe zijn wil ik graag all terrain banden.
Nu lees op internet dat je standaart 215 75r15 kan gebruiken dan hoef ik geen nieuwe velgen te kopen? Heb nu 15inch.
Andere vraag passen deze banden ook in het vak voor de reserve band?
En zo niet wat zijn hier de oplossingen voor op het dak kan bij mij niet.
Hoor graag van jullie bedankt alvast
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: At Banden vraagje

Bericht door jones »

Die passen op je velgen.
Reservewielbak past niet maar die kun je zeer makkelijk aanpassen.
Als je de scharnier iets verlengt, metalen plaatje met een paar bouten ertussen. Simpel klusje.
Dan past er een groter/breder wiel in.
Bij mij past er zonder problemen een 235/60/16 of een 215/60/17 all terrain band met velg in
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: At Banden vraagje

Bericht door raf_construct »

jones schreef: 17 nov 2019, 17:28 Die passen op je velgen.
Reservewielbak past niet maar die kun je zeer makkelijk aanpassen.
Als je de scharnier iets verlengt, metalen plaatje met een paar bouten ertussen. Simpel klusje.
Dan past er een groter/breder wiel in.
Bij mij past er zonder problemen een 235/60/16 of een 215/60/17 all terrain band met velg in
Let wel op, 215/75r15 is in diameter vrij groot. Toch eerst effe kijken of die tussen de balken past.
Voor een breder wiel kan je de beugel verlagen zoals Jones zegt.

Wat de ophanging betreft, je zal waarschijnlijk wel moeten verhogen als je niet wil dat je banden gaan aanlopen. Maar dat zie je vanzelf wel.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
maxoudendijk1991
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 aug 2018, 11:06
Locatie: Corse du sud france

Re: At Banden vraagje

Bericht door maxoudendijk1991 »

Bedankt voor de reacties, zijn er betere opties ? Zodat ik de bus niet hoef te verhogen ? Of is het verhogen niet zo moeilijk en prijzig? OpZich heb ik wel oren er na om de bus te verhogen aangezien ik in Corsica woon er 70% van de tijd mee offroad rijd
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: At Banden vraagje

Bericht door Multivan Generation »

Torsiestaven omhoog draaien en andere hogere achterveren monteren.

Zie ook: http://www.eldiape.com/verlagen/verlagen.htm
Gaat over verlagen, maar verhogen is precies tegengesteld.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: At Banden vraagje

Bericht door jones »

215 75 15 ging er bij mij ook zonder verhogen zo onder.
Op origineel t4 staal.
Zwaar volgeladen met 4 man heel Spanje en Portugal mee rond gereden
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Re: At Banden vraagje

Bericht door RuVo »

Om zonder meer over te stappen naar 215/75r15 kan je beter eerst uitgaan van je originele maat. Zal waarschijnlijk 195/70r15 zijn? Als dat zo is zijn er ook mogelijkheden in een goede robuuste 4 seizoenenband . B.v. de michelin agilles crossclimate.Het voordeel is dat je niks hoeft aan te passen en ook geen afwijking op je snelheidsmeter krijgt en je versnellingsbak vind het ook prettig als je de originele diameter aanhoud.
california event 2002 axg :T5cruisin
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: At Banden vraagje

Bericht door Sjoerds »

Hij rijdt voornamelijk offroad schrijft hij, dan voegt de Crossclimate echt helemaal niks toe. Dan kun je inderdaad beter op zoek naar een goeie 4x4 band.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: At Banden vraagje

Bericht door Pascal-141 »

Sjoerds schreef: 19 nov 2019, 11:27 Hij rijdt voornamelijk offroad schrijft hij, dan voegt de Crossclimate echt helemaal niks toe. Dan kun je inderdaad beter op zoek naar een goeie 4x4 band.
+1
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
maxoudendijk1991
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 aug 2018, 11:06
Locatie: Corse du sud france

Re: At Banden vraagje

Bericht door maxoudendijk1991 »

Bedankt voor alle reacties ! Of het verhogen nodig is of niet hij gaat de lucht in als het allemaal zo makelijk kan.
Mijn huidige banden maat is 195 70r15c, maar O to problemen snelheidsmeter en versnellingsbak valt hier nog wat voor te verzinnen? Ik zit zelf te kijken. Aar de bf goodrich at of misschien maxis of generalgrabber, mensen die ervaring hebben met deze banden ?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: At Banden vraagje

Bericht door Pascal-141 »

verhogen bij een T4 stelt weinig voor , vooraan kan je de torsiestangen bijdraaien naar gewenste hoogte , en achteraan kun je enkele onderlegschijven op de huidige veren leggen om te verhogen . Dan blijft ook je comfort wat behouden , want als je stevigere veren gaat monteren word hij ook een stuk harder (of gaat hij meer "springen" op verkeersdrempels of zo )...
Wat ook belangrijk is : als je geen ABS hebt , dan moet je de remdrukregelaar achteraan bijregelen na het verhogen , anders remt de achterkant bijna niet meer mee.
20190528_180302.jpg
Ik heb er momenteel General Grabber AT3 onder , en daar ben ik heel tevreden over . Voordien had ik de General Grabber AT , daar was ik ook heel tevreden over . BF Goodrich AT heb ik ook al gehad , die heb ik er na korte tijd onderuit gegooid want daar viel niet mee te rijden op een nat wegdek . De nieuwe BF Goodrich AT schijnt beter te zijn , maar daar heb ik geen ervaring mee .

Over de versnellingsbak enz hoef je je helemaal geen zorgen te maken , daar gaan de hogere banden niks aan veranderen . Een TDI Syncro heeft zowieso de sterkere (ACV) versnellingsbak waar weinig problemen mee zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: At Banden vraagje

Bericht door jones »

Ik was ook erg te spreken over de General Grabber AT.
Hankook Dynapro AT beviel ook erg goed.
Rijd nu met Avon AX7 AT die zijn ook wel ok maar vond de Hankook toch wel iets fijner rijden.
maxoudendijk1991
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 aug 2018, 11:06
Locatie: Corse du sud france

Re: At Banden vraagje

Bericht door maxoudendijk1991 »

Weer bedankt voor de reacties , de t4 is geen syncro heelaas maar gewoon een 1.9 td, nog steeds geen probleem dan met de versnellingsbak? Moet zeggen dat ik de nieuwe bf onder mijn samurai 4x4 hebben ik er over te spreken ben maar die auto weeg maar 900 kg dus misschien toch nog even verdiepen in de general. Bedankt ik zal laten weten wat het gaat worden met wat foto’s hoe de niet syncro het toch wel een beetje gaat worden HAha
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: At Banden vraagje

Bericht door powerpiep »

Mijn bus staat op 235/75-15 BFG AT.
Reservewiel is een gewone standaardband, compressor aan boord, dus bij slappe band is het snel gerepareerd.
Bijlagen
20190921_185258.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
KGCali
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 okt 2019, 15:52
Locatie: Zuid-Holland

Re: At Banden vraagje

Bericht door KGCali »

Ik had het zelfde probleem.
De AT band paste niet in het reservewiel bakje onder de auto omdat de AT van de '65' hoogte zijn ipv de '55' van de zomerbanden. Omdat de AT banden in deze vorm iets groter zijn (nu bijna geen afwijking meer op de snelheidsmeter) adviseerde men mij om ook het reservewiel zo uit te rusten. Het omlooplengte verschil is anders te groot tussen links en rechts, of voor en achter in geval van lekke band. Dat mag maar weinig verschillen anders draait de aandrijflijn, haldex, diff in elkaar (ik heb een 4motion).
Zelfs op één as de banden voor nieuw vervangen en de andere 2 'kunnen nog wel een seizoentje' is foute boel. Per seizoen voor-achter wisselen en in één keer 4 nieuwe voor de Syncro/4Motion rijders.

Even terug naar het reserve wiel -> ik heb de AT band tot 1,0 bar afgelaten en toen paste deze precies in de reservewiel houder onder de auto. Daar ik toch al een compressortje bij me heb kan de band op druk gepompt worden. In geval van nood zelfs met deze 1,0 bar verder rijden, alleen niet te snel. Lukt niet bij alle banden, afhankelijk van je band breedte. Daarom heb ik 225 genomen.
T6 California 2.0TDI 4Motion, VB-fullAir 4C, 2x zonnepaneel
Plaats reactie