Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijdend uitlezen: wie of waar ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Rijdend uitlezen: wie of waar ?

Bericht door Erwin L »

Al een tijdje heb ik het idee dat ik (beter gezegd: mijn bus....) kracht mis, met name in het toerengebied tussen 2000 en 2500. Tunnel uit met een lege bus was nooit een probleem, gewoon in 5 laten en een streepje gas bij. De laatste tijd lijkt het steeds moeilijker te gaan. Elke keer als ik tijdens het rijden in het toerengebied rond of vlak boven de 2000 terecht kom is de fut er uit, en dat was eigenlijk nooit zo.
Het viel me voor het eerst op tijdens het rijden met de caravan, maar nu ik er op let is het ook zo als ik solo rijd. Tijdens het optrekken door de versnellingen valt het niet echt op, en als de turbo er bij komt trekt hij ook goed door. EGR is afgedopt.

Na het inlezen en wat zoekwerk hier is mijn voorlopige conclusie dat de bus rijdend uitgelezen zou moeten worden, en mogelijk moet de pomptiming dynamisch worden aangepast ?

Concrete vraag is nu: waar c.q. bij wie kan ik dat het beste laten doen ? Liefst iemand van hier die goed weet wat-ie doet en niet de hoofdprijs vraagt. En ook de mogelijk noodzakelijke vervolgstappen kan doen dan wel daarin goed kan adviseren.
Zo mogelijk in Noord-Holland, maar desnoods wat verder weg - dan investeer ik er maar een zaterdagje in.

Het betreft een 2.5 TDI ACV 102 pk van 1998 met 433.000 km, 9 jaar en 110.000 km in bezit. Distributie is vorig jaar vervangen, met een meetklok op tijd gezet. Maar ik zie geen direct verband daarmee, want het krachtverlies lijkt pas later ontstaan te zijn - tenzij de timing is verlopen natuurlijk. Maar ik heb er zelf net even te weinig kaas van gegeten om conclusies te kunnen trekken.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
peerke56
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:17
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Rijdend uitlezen: wie of waar ?

Bericht door peerke56 »

Brandstoffilter vuil heb je ook last van kracht verlies.
tis maar 1 idee
:peace Mvg Peerke :werkaanT4 T4 2.5 1996 340,000
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Rijdend uitlezen: wie of waar ?

Bericht door Erwin L »

Goede tip, maar zou die dan bij hogere toerentallen niet ook krachtverlies moeten hebben ? Het is nu zo dat-ie voorbij de 2500 goed doortrekt maar daaronder juist niet.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Rijdend uitlezen: wie of waar ?

Bericht door René »

Doe maar ff pb,
Woon in Heerhugowaard

René ( en tel nr staat in rechtervakje)
Plaats reactie