Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakelbolletje (de)monteren, hoe?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Schakelbolletje (de)monteren, hoe?

Bericht door destrijdbijl »

Beste mensen,

Ik weet dat er al het een en ander overgeschreven is maar toch...

Stond gister "stil" omdat mijn pook alle kanten op kon. Blik onder de kap zag ik wat schakelstangen los zitten... Moest nog 200km dus dat was even klooien, maar gelukt.

Zojuist steuntje gedemonteerd en voorzien van nieuw "hulsje" voor het schakelbolletje. Na het hulsje 1 min in water te koken lukte het eindelijk om hem in het steuntje te persen in de bankschroef. (anders lukte het echt niet :-( )

Het bolletje zit nog met een stalen pennetje vast bij mij. Bij de "nieuwere" modellen bolletjes is dit niet meer het geval zei de dealer. Ik heb inderdaad een bolletje zonder gaatje voor het pennetje gekregen. Dat pennetje krijg ik er echter nooit uit met een klein mini dreveltje, je kan er lastig bij.

1 - Hoe demonteren jullie dat bolletje? (lossnijden lijkt me lastig want het is hard kunststof, andere bolletje zal wel gaan want die is van een zachter materiaal)

2 - Hoe monteer je het bolletje het makkelijkst? Eerst in het hulsje persen in de bankschroef (het hulsje zit dus al in het steuntje) en dat met steuntje en al het bolletje op het asje drukken?

Ik wil voorkomen dat ik eea krom druk want het schijnt nogal kracht te kosten lees ik.

Alvast dank,

David
T4 Syncro
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Schakelbolletje (de)monteren, hoe?

Bericht door destrijdbijl »

Gefixt.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Niels71
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mei 2017, 09:35

Re: Schakelbolletje (de)monteren, hoe?

Bericht door Niels71 »

Ik ben nu ook bezig ermee, hoe krijg je die bolletjes het makkelijkst van het asje af!?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schakelbolletje (de)monteren, hoe?

Bericht door Pascal-141 »

Niels71 schreef: 17 jun 2017, 14:23 Ik ben nu ook bezig ermee, hoe krijg je die bolletjes het makkelijkst van het asje af!?
Met een breekmes snijd je er zo door , en kun je het bolletje er zo afhalen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Niels71
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mei 2017, 09:35

Re: Schakelbolletje (de)monteren, hoe?

Bericht door Niels71 »

Wat heb ik lopen klooien vanmiddag. Alles moest vervangen worden. Het huisje erin geperst en het bolletje erin. Dat ging wel maar niet heel voorspoedig! Toen het grote bolletje eraf, dat ging ook wel. Toen die kleine, die moest eraf omdat het ouwe huisje gescheurd was en de helft zat achter het bolletje zeg maar. We hebben ruim 2 uur erover gedaan om hem eraf te krijgen, kneiterhard was ie! Je kan er ook niet lekker bij, één en al koelslangen en zo. Hij is er dus af, nu moeten de bolletjes nog op het asje en de kleine erin geperst worden. Ik zie dit niet gebeuren als ik daaronder dat moet gaan doen. Ik ga die hele stang demonteren en dan alles monteren en in z'n geheel weer monteren. Ik heb zelden zo lang lopen klooien aan een auto, niet normaal dit. Het is trouwens een 2.0 benzine (AAC).
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Schakelbolletje (de)monteren, hoe?

Bericht door Jonathan L »

Monteren van het grote bolletje gaat ook met een dop 24 (geloof ik) geplakt op een hoeklijst oid.
Gaat het grote bolletje 'koud' in het steuntje? Ik vind dat er best wat speling op zit. Kleine bolletje met busje gaat prima.
Fastboy
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2019, 16:10

Re: Schakelbolletje (de)monteren, hoe?

Bericht door Fastboy »

Heb hetzelfde probleem. Heb alles in orde.Krijg alleen dat kleine bolletje onmogelijk in de bus. Moet je het balletje zonder dat hij al op zijn as zit eerst in de gemonteerde huls persen? Het balletje is 1,9 cm en de opening van de huls 1,3 cm. Lijkt mij veel verschil. Hij gaat er zeker niet is met de bal op de as. Alle tips zijn welkom
Mvg Maarten
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schakelbolletje (de)monteren, hoe?

Bericht door Pascal-141 »

Fastboy schreef: 27 nov 2019, 08:30 Heb hetzelfde probleem. Heb alles in orde.Krijg alleen dat kleine bolletje onmogelijk in de bus. Moet je het balletje zonder dat hij al op zijn as zit eerst in de gemonteerde huls persen? Het balletje is 1,9 cm en de opening van de huls 1,3 cm. Lijkt mij veel verschil. Hij gaat er zeker niet is met de bal op de as. Alle tips zijn welkom
Mvg Maarten
Dat lukt wel , heb het al meerdere keren gedaan .
Plastic huls en bolletje in heet water leggen zodat ze soepel worden , dan goed invetten , en dan huls monteren , en dan bolletje op het asje en dan in de huls persen . Dat kun je doen door aan de achterzijde van de huls een plankje of dergelijk te houden , en dan met een korte lijmklem over het plankje en achter het metalen "T-stuk" en zo bij elkaar draaien .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Fastboy
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2019, 16:10

Re: Schakelbolletje (de)monteren, hoe?

Bericht door Fastboy »

Morgen proberen. Bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Schakelbolletje (de)monteren, hoe?

Bericht door Timy »

Bedoel je dit stuk (zie foto).

Ik heb de handelingen met een groot breekijzer gedaan.
Dus bolletje op het Tstuk en erna Tstuk in het plastic busje.
Was in enkele minuten gefixt. Rondom wel met hout en doeken bescherming tegen schade gedaan..
Bijlagen
20190816_150641.jpg
IMG_20190816_154210_634.jpg
Plaats reactie