Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

vragen over de T4
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door brecht »

Onze T4 California uit '91 (met een 2,4D motor) slaat niet meer aan.

We hadden al gemerkt dat het met het koudere weer en bij langere stilstand (bus staat regelmatig een week of 2 stil) wat langer duurde voordat de bus aansloeg. Geen praktisch probleem want accu en startmotor konden dit prima aan, wel een aandachtspuntje. Volgende week een afspraak bij de garage die zou er naar kijken.

Nu start ie echter helemaal niet meer. Motor draait goed en snel rond, heel af en toe een sputter alsof ie aan wil slaan, maar echt aanslaan doet ie niet. We hebben het luchtfilter er af gehad en remmenreiniger rechtstreeks in de luchtaanvoer meegespoten, dank maakt ie 2 slagen, maar dan is t weer over. (tank is vol btw)

Vanwege bovenstaande verhaal onze conclusie dat de brandstoftoevoer niet goed is. En vandaar ook de vraag:
- Iemand een gouden tip hoe we hem wel weer kunnen laten starten om iig bij de garage te komen?
- en misschien vraag 2: zie ik iets over het hoofd wat niet met de brandstof te maken heeft?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door Multivan Generation »

Denk eens aan het tank element en het witte blokje op je brandstoffilter.
Doe een liter diesel in een fles en laat de bus met een slangetje daar door aanzuigen.
Laat de compressie ook eens meten.
Trek je de start-vervroeger ook uit?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door brecht »

Dank voor de snelle reactie!
"Denk eens aan het tank element en het witte blokje op je brandstoffilter."

Bedoel je met tank element een pomp in de tank?
Op mijn brandstooffilter heb ik geen wit blokje...

"Doe een liter diesel in een fles en laat de bus met een slangetje daar door aanzuigen."
Slim! Dan sluit ik dat iig uit.

Laat de compressie ook eens meten.
"Trek je de start-vervroeger ook uit? "
Dat is stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb!

Ik kan weer wat proberen vandaag.
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door brecht »

doet t weer! hieronder lange uitleg van een :bonk verhaal

Met de middelen die ik had vanmiddag even wat geprobeerd. Als eerste de start-vervroeger, die hielp niks. Voor de zekerheid de zekering van de gloeibougies gecontroleerd, die was nog ok.

Toen wat diesel uit de tank gezogen om rechtstreeks uit de fles te kunnen aanzuigen. Tegen beter weten in eigenlijk want ik vind dat het filter in mijn bus onhandig ver weg zit en had nog geen idee hoe ik dan daar een leiding af ging krijgen om rechtstreeks uit de fles te zuigen...Maar met t aftappen viel me op dat ik die slang wel heeeeeel erg diep in de tank moest steken.

Dus ondanks dat alle signalen aangaven dat er brandstof in de tank zat:
  • 450 km gereden sinds laatste tankbeurt
  • brandstofmeter net boven het midden
  • uithevelen lukte,
wilde ik toch voor de zekerheid uitsluiten dat dat het niet was voordat ik van alles over hoop zou halen, zeker nu ik even een leenauto voor de deur had om een tankje te halen en om weer lang op door te kunnen starten met startkabels. Anyway: op en neer naar de pomp, 6 liter diesel er in, heeeeeeeel lang doorstarten en toen ging ie. Eerst nog lastig en toen weer ok. :sjaal

Weet nog steeds niet zeker of t nu kwam door de extra diesel of omdat ik echt extreem lang door heb gestart, dat lang starten had ik vrijdag ook wel al gedaan.... maar goed hij doet t weer. NU de garage bellen om te vragen of ze niet wat sneller tijd hebben. Ik zou graag zsm, de opvoerpomp, brandstofpomp, en gloeibougies laten controleren.

iig dank voor t meedenken weer.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door Multivan Generation »

Waarschijnlijk een scheurtje in je tank element waardoor de diesel terugstroomt in je tank.

Je diesel wordt aangezogen door de brandstofpomp. Er zit geen extra opvoerpomp tussen.

Gebruik de zoekfunctie en je kunt afbeeldingen van het tankelement vinden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door brecht »

Je diesel wordt aangezogen door de brandstofpomp. Er zit geen extra opvoerpomp tussen.
top, weet ik dat ook weer
Waarschijnlijk een scheurtje in je tank element waardoor de diesel terugstroomt in je tank.
Daar zou ik llef echt nooit op gekomen zijn, dankjewel! Het forum staat er inderdaad vol mee! Enige topic met foto's wat ik kan vinden is dit topic viewtopic.php?f=2&t=34068&start=30&hilit=tankelement Daar zijn er helaas een paar met een doodlopende link. Op die ene fotot die er nog staat leer ik: het "tankelement" is dus te berijken dor de dop op de vleor naast de handrem", klopt dat?

en is het tankelement dan ook hetzelfde als de vlotter? als ik op onderdelensites zoek schotelen ze me die nml voor (zoals deze https://www.autodoc.nl/vdo/1736253)
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door Olaf »

Die in je linkje van autodoc is de juiste 👍
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
peerke56
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:17
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door peerke56 »

Lekt je pomp geen lucht.
Bij het beroemde asje.
:peace Mvg Peerke :werkaanT4 T4 2.5 1996 340,000
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door brecht »

Zou kunnen, verklaart m.i. nog niet waarom het gisteren, na het toevoegen van 6L diesel opgelost was. Ik dnek dat ik er zowiezo een nieuw tankelelment in ga zetten.
  • Na bijna 3 ton is het heel niet gek dat dat ding gaat slijten.
  • Het klink het meest logisch, gezien de klachten en de oplossing
  • Voor dat geld lijkt het me het best om dat eerst te proberen
  • Over 2 weken ben ik 2 maanden op reis met de bus, fijn idee dat dat ding dan goed is.

Het lek op de as zal ik de garage vragen na te kijken, hij gaat er volgende weekt toch binnen voor service.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door Sjoerds »

Ik zou zeggen, gooi nu eerst de tank helemaal vol, zodat je kunt vaststellen hoeveel brandstof er nou nog echt in de tank zat.
Anders had hij mijns inziens zaterdag ook echt wel blijven lopen nadat hij met remmenreiniger aansloeg ;-) En daarbij, als het weg is na het tanken en je hem een paar dagen laat stilstaan, hoef je niet verder te zoeken naar tankelementen en dergelijke....
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door brecht »

slim.

Net gestart, ruim een dag nadat jij gisteren aansloeg. Werkelijk bij de eerste tik sloeg hij aan. Bij de pomp ging er krap 33 liter in. Met de 6 liter van gisteren dus ongeveer 40 liter. Dat klopt met de meter op het dashboard wat haverwege stond. En dat maakt het verhaal van multivan over het niet-luchtdichte tankelement wel rond.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door Timy »

Aangezien bij dat andere topic de foto's weg zijn.. is het voor jou mogelijk om foto's te maken?
Goed voor het nageslacht :kus (en mijzelf die overweegt om preventief te vervangen) :toppie
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door brecht »

Ik zal er proberen aan te denken als ik bezig ben, denk dat t zaterdag wordt.

Gisteren zelf al zitten zoeken en een mooi kanaal gevonden.

Dit filmpje geeft een mooie uitleg



deze is wat beter belicht en gaat wat minder langdradig in op het verwijderen van de stoelen

Dat hele kanaal van die gast lijtk me wel de moeite waard, volgens mij filmt ie gewoon alles wat ie klust! :)

Wat me aan de bovenste 2 filmpjes opviel: hij gebruitk een tool om een soort klemring los te schroeven. Peter Multivan: jij lijkt ervaring te hebben: klopt mijn gevoel dat dit prima zonder dat gereedscchap kan? en dat ie met gepaste imporvistatie (hamer, drevel, tikje...) ook wel los komt?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door Multivan Generation »

Kun je inderdaad ook rustig los tikken.
Materiaal kan wel een beetje broos geworden zijn..
Bijlagen
_MG_1957.JPG
_MG_1959kopie.jpg
_MG_1954 (Large).JPG
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: brandstoftoevoer 2,4D motor uit '91

Bericht door brecht »

duidelijke foto's, mooi.

Die scheur bij de pijlen op de tweede foto, dat is dus waar er lucht in de leiding kan komen bij een halfvolle tank zo te zien. Ik krijg nu echt zin om het kantoor uit te stappen en te gaan klussen.
Plaats reactie