Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Goedendag,

Zal mij eerst voorstellen ik ben een jongeman van 27 jaar en ik woon in Zaandam.

Ik wil binnenkort een busje aanschaffen heb gekeken naar andere potentiele kandidaten (H200, Transit, L400)
Maar ben dus van plan voor een Volkswagen te gaan, daar heb ik de meeste positieve ervaringen mee namelijk ik heb een Seat toledo gehad 1.6 bj 2000 en dat ding had nooit noemenswaardige problemen.

Dus ja... Volkswagen is voor mij de way to go. Toch zullen er heus wel punten van kritiek zijn waar ik op moet letten, heb vernomen dat de 2.5 tdi de beste keus is (buiten snelheid om)? Snelheid maakt mij niet bijster veel uit, maar hoe zit het qua betrouwbaarheid/kosten met een 1.9tdi (die bestaan toch ook in de T4?)

Ik wil dus een camperbusje, budget is nu rond de 5000 euro (ik moet wel een auto hier op inruilen) 5k in totaal ongeveer wel te verstaan. Ik ben mij ervan bewust dat ik hier (helaas) geen top-exemplaar voor hoef te verwachten.

Het maakt mij niet uit of het een zelfbouwer is (zal wel moeten denk ik) wat mij wel uitmaakt is vooral de staat van de carosserie waar roesten die meestal/waar moet ik kijken?

Waar moet ik een busje echt voor laten staan? Ik snap dat bij aanschaf nieuwe 2dehands er altijd wel iets is dat gefixt moet.
Maar ik wil natuurlijk niet voor verrassingen komen te staan, dat heb ik namelijk al genoeg gehad na miskoop gare E klasse 320.

Ohja, ik wil de auto gebruiken voor vooral regulier vervoer en vooral dagtripjes binnen Nederland. Moet een diesel zijn uiteraard en er moet airco inzitten. :winter
Laatst gewijzigd door T4-Zaandam op 05 dec 2019, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Deze: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

Vind ik er bijvoorbeeld goed uitzien, en redelijk geprijst. Wel pas een jaar in bezit, maar wel 2.5 tdi.

Wat denken jullie daarvan? Ga hem niet kopen, want kan dan niet inruilen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Multivan Generation »

T4-Zaandam schreef: 05 dec 2019, 22:11 ... maar hoe zit het qua betrouwbaarheid/kosten met een 1.9tdi (die bestaan toch ook in de T4?)
Helaas bestaan die niet in de T4..

Succes met de zoektocht naar een geschikt exemplaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door RoelandZ »

T4-Zaandam schreef: 05 dec 2019, 22:28 Deze: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

Vind ik er bijvoorbeeld goed uitzien, en redelijk geprijst. Wel pas een jaar in bezit, maar wel 2.5 tdi.

Wat denken jullie daarvan? Ga hem niet kopen, want kan dan niet inruilen.
Vraag eens een foto van het hefdak.. Zonder hefdak geen camper tarief. Ziet er voor de rest niet verkeerd uit voor het geld.
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

RoelandZ schreef: 05 dec 2019, 22:46
T4-Zaandam schreef: 05 dec 2019, 22:28 Deze: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

Vind ik er bijvoorbeeld goed uitzien, en redelijk geprijst. Wel pas een jaar in bezit, maar wel 2.5 tdi.

Wat denken jullie daarvan? Ga hem niet kopen, want kan dan niet inruilen.
Vraag eens een foto van het hefdak.. Zonder hefdak geen camper tarief. Ziet er voor de rest niet verkeerd uit voor het geld.
Staat als camper geregistreerd op RDW.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Snautzer »

Zeker maar niet voor de belating.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Hanz »

Ja, dan kom je op zoiets uit: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ge=lr[url][/url]
Met bijbetaling voor garantie blijf je binnen je budget.
Een 2.5 TDI maar wel met een stevige kilometerstand, maar . . . ook verwarmde lederen stoelen!
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Erwin L »

Goede tip. Mijn ACV staat inmiddels (zelf ruim een ton mee gereden) op 434 dkm en is nog kerngezond. Het exemplaar dat hier aangeboden wordt ziet er op de foto's keurig uit, ik zou alleen wel even checken wanneer de distributie voor het laatst vervangen is. 90.000 km of 5 jaar staat er voor, en dit schijnt nogal nauw te luisteren.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Erwin L »

Over die Multivan: het kan zomaar zo zijn dat de huidige eigenaar hem een jaar geleden in een enthousiaste bui gekocht heeft - met dezelfde onjuiste aanprijzing als nu v.w.b. kwarttarief. En nu hij een jaar lang de volle mep aan MRB heeft betaald wil hij er van af..... 't is maar een theorie natuurlijk maar niet geheel onwaarschijnlijk
T5 1,9 Tdi 2004
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door brecht »

Een zoektocht op dit forum zal je vele aankooptips opleveren, hier alvast een paar van mij.

- beter wat langer zoeken naar een exmplaar wat je bevalt dan veel tijd en geld steken in een "mindere" aankoop. Kijk daarbij ook naar je eigen eisen wbt motortype, uitrusting, etc. Als het echt niet lukt, dan wellicht langzaamaan je eisen bij stellen

- voor 5000,- gok ik dat je al snel in een 2,4D uitvoering met een aardige km stand uitkomt. Staar je niet blind op die km stand, kijk wel goed naar de staat van onderhoud en de geschiedenis.(is die gedocumenteerd? waneer is de d-riem vervangen? Dit laten doen kost zo 700,-)

- over motortype: waar woon je/ben je van plan te gaan rijden? Als je veel in binensteden moet zijn is ivm milieuzones een benzine handiger (en minder vaak aangeboden)

- corrosie punten: rondom de voorruit (als er kleine beetjes roest zichtbaar zijn moet op termijn echt de ruit eruit om de sponning te behandelen kost je ook zo weer 400,- als je t laat doen) rondom de wielkasten en onderaan in de deuren (de voordeuren hebben onderin aan de voorkant afwateringsgaatjes: zijn die gangbaar?)

- zijn de banden ok? (eerlijk is eerlijk: binnen dit budget is het vervangen van alle banden ook weer best een uitgave en bovendien wijzen scheef afgesleten banden op een slechte uitlijning, waar je ook weer werk aan gaat hebben en wat met ook zou doen twijfelen over de aandacht die een vorige eigenaar aan zijn bus heeft besteed.

Persoonlijk vind ik "het verhaal" achter een bus ook belangrijk. Hoe komt de eigenaar over, wat deed hij met de bus, waarom gaat hij weg? klopt wat hij verteld ook met wat je ziet? Een annekdote bij onze bus:

Na veel online bekeken te hebben en vergeleken met hulp van t forum hier ging ik kijken bij een bus die echt een goede kandidaat was. Ik vond onder de bank een kruissleutel ingepakt in een schuimruberen houdertje. " tja zei de eigenaar: die originele steeksleutel voor de wielmoeren vind ik niet goed genoeg en met dat hoesje krast hij niet aan de binenkant van de bak" Later gooide hij achteloos de achterklep open die rakelings langs zijn garagedeur ging. "dat heb je vaker gedaan" zei ik. "klopt" was t antwoord " zie je dat steepje op de schutting? als ik mijn spiegel daarmee uitlijn dan kan weet ik dat de achterklep open kan" Die man ging echt met liefde met zijn bus om. Toen ik later mijn schoonmoeder vertelde over de aankoop en ze vroeg hoe de bus reedt moest ik het antwoord schulding blijven. Was zo overtuigd dat ik een proefrit niet eens gedaan had! haha (wel gedaan bij het ophalen en de echte overdracht uiteraard, maar t zegt wat over het vertrouwen wat ikerin had. En dat is waar gebleken.
Rob2601T4
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jul 2019, 20:36

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Rob2601T4 »

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Hanz »

Even lezen! Het budget is 5000 met inruil. Ik denk niet dat je zover gaat zakken met je vraagprijs. :zwaai
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door Sjoerds »

Rob2601T4 schreef: 10 dec 2019, 18:46 http://link.marktplaats.nl/m1491145499? ... ios_tablet

De mijne staat te koop
Voor 5000 euro kom ik hem vanavond nog ophalen bij je.
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door brecht »

:bifun
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: T4 camper aanschaffen, aandachtspunten?

Bericht door T4-Zaandam »

Sjoerds schreef: 11 dec 2019, 10:24
Rob2601T4 schreef: 10 dec 2019, 18:46 http://link.marktplaats.nl/m1491145499? ... ios_tablet

De mijne staat te koop
Voor 5000 euro kom ik hem vanavond nog ophalen bij je.
Lolol, ik geef dan 6000. :gekte Mooi busje dat wel, alleen veel te ver buiten mijn budget :P
Plaats reactie