Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
tweemassa koppeling acv
tweemassa koppeling acv
Hallo,
normaalgesproken zit in een T4 met acv motor een tweemassakoppeling hé?
is het mogelijk om die om te bouwen naar een enkelmassa (ouderwetssysteem)?
en wat zijn daar de voor of nadelen van?
normaalgesproken zit in een T4 met acv motor een tweemassakoppeling hé?
is het mogelijk om die om te bouwen naar een enkelmassa (ouderwetssysteem)?
en wat zijn daar de voor of nadelen van?
Groet, Bart
Re: tweemassa koppeling acv
Hoi Bart,
Zoek op "twee massa vliegwiel" en dan vind je veel info. Het wordt overigens sterk afgeraden!
Zoek op "twee massa vliegwiel" en dan vind je veel info. Het wordt overigens sterk afgeraden!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: tweemassa koppeling acv
Lees deze bestanden maar eens door, dan kun je zelf een beeld vormen..
- Bijlagen
-
- 15b08a6b-fbf0-4ad8-b221-6832bddec52b_2009_12_22_werkplaats.pdf
- (782.2 KiB) 77 keer gedownload
-
- 2 massa vliegwiel waarom.pdf
- (129.25 KiB) 81 keer gedownload
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: tweemassa koppeling acv
bij het zoeken zolas hierboven beschreven kom ik ook veel T5 tegen?
Dat is allemaal wel een raar verhaal.
Allereerst, onder de 1800rpm rommelt en vibreerd alles in mijn bus, dus wat men beschrijft in die twee bovenstaande pdf's????, en dan merk je pas dat bij 2000rpm de turbo inkomt en er echt wat gebeurt.dus probeer ik zoveel mogelijk tussen de 2000 en2500rpm te rijden (op de binnewegen hier 80kmh +/-)
Volgens mijn NL kenteken mag mijn bus 2000kg op de trekhaak hebben?, kan dat?
wat ik verder vaak merk is s'zomers dat hoe warmer de motor word, hoe erger de koppeling shuddert bij het wegrijden, voor of achteruit. en het gebeurt regelmatig,(niet vaak) maar regelmatig dat dat best wel geweldadig gaat.
toen ik mijn bus kocht was er net een nieuwe 2 massakoppeling ingezet.(rond de 7of800€?)
Dat is allemaal wel een raar verhaal.
Allereerst, onder de 1800rpm rommelt en vibreerd alles in mijn bus, dus wat men beschrijft in die twee bovenstaande pdf's????, en dan merk je pas dat bij 2000rpm de turbo inkomt en er echt wat gebeurt.dus probeer ik zoveel mogelijk tussen de 2000 en2500rpm te rijden (op de binnewegen hier 80kmh +/-)
Volgens mijn NL kenteken mag mijn bus 2000kg op de trekhaak hebben?, kan dat?
wat ik verder vaak merk is s'zomers dat hoe warmer de motor word, hoe erger de koppeling shuddert bij het wegrijden, voor of achteruit. en het gebeurt regelmatig,(niet vaak) maar regelmatig dat dat best wel geweldadig gaat.
toen ik mijn bus kocht was er net een nieuwe 2 massakoppeling ingezet.(rond de 7of800€?)
Groet, Bart
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: tweemassa koppeling acv
is toen alleen de koppeling vervangen ? Of koppeling EN 2 massa vliegwiel ? Soms word het 2massa vliegwiel niet vervangen om het goedkoop te houden , en tja ... dan gaat het na verloop van tijd wel eens mis ...busbart schreef: ↑03 dec 2019, 19:16 bij het zoeken zolas hierboven beschreven kom ik ook veel T5 tegen?
Dat is allemaal wel een raar verhaal.
Allereerst, onder de 1800rpm rommelt en vibreerd alles in mijn bus, dus wat men beschrijft in die twee bovenstaande pdf's????, en dan merk je pas dat bij 2000rpm de turbo inkomt en er echt wat gebeurt.dus probeer ik zoveel mogelijk tussen de 2000 en2500rpm te rijden (op de binnewegen hier 80kmh +/-)
Volgens mijn NL kenteken mag mijn bus 2000kg op de trekhaak hebben?, kan dat? Ja dat kan
wat ik verder vaak merk is s'zomers dat hoe warmer de motor word, hoe erger de koppeling shuddert bij het wegrijden, voor of achteruit. en het gebeurt regelmatig,(niet vaak) maar regelmatig dat dat best wel geweldadig gaat. De kans is groot dat de oorzaak daarvan de motor en vaksteunen zijn , en niet de koppeling of 2massavliegwiel . Ik had dat ook , en onlangs heb ik de motorsteun en pendelsteun vervangen en heb er nu geen last meer van .
toen ik mijn bus kocht was er net een nieuwe 2 massakoppeling ingezet.(rond de 7of800€?)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- autocaravana
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: tweemassa koppeling acv
In Engeland wordt de Valeo-set met vast vliegwiel vrij veel toegepast. Dit kan overigens alleen als set, dus een Valeo vast vliegwiel moet per se met een Valeo koppeling.
Ik heb me er ook toe laten verleiden en rij er nu 60.000 km mee rond, ruim 3 jaar. Er werden destijds nog geen negatieve verhalen over geschreven op dit forum, bij mijn weten. Ik heb trouwens een ACV met syncro.
Je hebt wel wat meer trillingen bij lage toerentallen en het wegrijden gaat iets minder soepel, vooral met koude motor. Ik zou het om die reden misschien niet weer doen. Maar anderzijds is het nu ook weer niet zo'n groot issue.
Ik heb me er ook toe laten verleiden en rij er nu 60.000 km mee rond, ruim 3 jaar. Er werden destijds nog geen negatieve verhalen over geschreven op dit forum, bij mijn weten. Ik heb trouwens een ACV met syncro.
Je hebt wel wat meer trillingen bij lage toerentallen en het wegrijden gaat iets minder soepel, vooral met koude motor. Ik zou het om die reden misschien niet weer doen. Maar anderzijds is het nu ook weer niet zo'n groot issue.
Laatst gewijzigd door autocaravana op 03 dec 2019, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Re: tweemassa koppeling acv
@Pascal, die steunen kun je toch testen? ik geloof dat ik dat van de zomer heb laten doen.
autocaravana: is dat dat setje wat beschreven is in de onderste van de voorgaande PDF's door peter geplaatst?
autocaravana: is dat dat setje wat beschreven is in de onderste van de voorgaande PDF's door peter geplaatst?
Groet, Bart
- autocaravana
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: tweemassa koppeling acv
Gewoon de complete Valeo-set, koppeling, drukgroep en vast vliegwiel. Ik geloof niet dat daar varianten in zijn. Dus zeker niet combineren met onderdelen van andere merken.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: tweemassa koppeling acv
De motorsteun is gevuld met gel , en die slijten nou eenmaal ook . Testen kun je dat voor zover ik weet niet . Als je auto de typische symptomen vertoont , gewoon vervangen. De motorsteun verliest die dempende werking en word gewoon te "slap" , waardoor de motor dus gaat schokken bij het vertrekken.
De pendelsteun onderaan heeft gewoon een rubber bus erin , die durft wel eens uitscheuren . Maar ook daar heb ik al ondervonden dat je soms geen scheuren ziet , maar dat hij toch aan vetvanging toe is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: tweemassa koppeling acv
toen de koppeling bij mij vervangen is is er zo'n Valeo 4P set ingegaan zoals Peter hiervoor in een van die pdfjes al aangaf.
verder zal ik voorlopig even moeten wachten met reparaties, bus was weer duur genoeg aan reparaties dit jaar.
verder zal ik voorlopig even moeten wachten met reparaties, bus was weer duur genoeg aan reparaties dit jaar.
Groet, Bart
Re: tweemassa koppeling acv
En wat is jouw ervaring tot nu?
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Re: tweemassa koppeling acv
Nou ja, Ik ken het originele 2M koppeling dus niet en ik weet ook niet precies hoelang dit er al inzit, maar ik heb afgelopen zomer gemerkt dat bij het wegrijden voor en achteruit (en vooral met een aanhanger) zijn er momenten dat ie behoorlijk schud de koppeling. en als het weer of de motor warm is is het erger/vaker.
verder slipt de koppeling niet, bij gewoon rijden (dus niet wanneer je de koppeling gebruikt) valt er niets op aan te merken.
Liever zou ik het niet hebben, maar of het me al dat geld waard is wat ze vragen om een koppeling te wisselen?
verder slipt de koppeling niet, bij gewoon rijden (dus niet wanneer je de koppeling gebruikt) valt er niets op aan te merken.
Liever zou ik het niet hebben, maar of het me al dat geld waard is wat ze vragen om een koppeling te wisselen?
Groet, Bart
Re: tweemassa koppeling acv
Ik heb denk ik dezelfde problemen, schudden/bokken bij wegrijden. Vooral bij warme motor. Afgelopen zomer de pendelsteun en hydrosteun bijrijderszijde vervangen. Ik verdenk dus mijn 2MV...
De set die er nu ongeveer 125k in zit was een versterkte set van Sachs. Ik rijd ongeveer 30k per jaar waarbij eigenlijk iedere dag wel een stuk filerijden.
Is het "normaal" dat bij een 2MV met 125k het beste er wel vanaf is?
Is filerijden, veel optrekken (geen huftermodus), op de motorafremmen (ook geen huftermodus) enz. een min of meer slopende factor voor je 2MV (in een zwaardere Westy) ?
De set die er nu ongeveer 125k in zit was een versterkte set van Sachs. Ik rijd ongeveer 30k per jaar waarbij eigenlijk iedere dag wel een stuk filerijden.
Is het "normaal" dat bij een 2MV met 125k het beste er wel vanaf is?
Is filerijden, veel optrekken (geen huftermodus), op de motorafremmen (ook geen huftermodus) enz. een min of meer slopende factor voor je 2MV (in een zwaardere Westy) ?
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: tweemassa koppeling acv
Ik had de hoogstwaarschijnlijke echte reden van het schudden al vermeld , maar ja ...busbart schreef: ↑06 dec 2019, 17:28 Nou ja, Ik ken het originele 2M koppeling dus niet en ik weet ook niet precies hoelang dit er al inzit, maar ik heb afgelopen zomer gemerkt dat bij het wegrijden voor en achteruit (en vooral met een aanhanger) zijn er momenten dat ie behoorlijk schud de koppeling. en als het weer of de motor warm is is het erger/vaker.
verder slipt de koppeling niet, bij gewoon rijden (dus niet wanneer je de koppeling gebruikt) valt er niets op aan te merken.
Liever zou ik het niet hebben, maar of het me al dat geld waard is wat ze vragen om een koppeling te wisselen?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper