Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tutorial zelf busje kopen en ombouwen naar Camper?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Tutorial zelf busje kopen en ombouwen naar Camper?

Bericht door T4-Zaandam »

Goedendag iedereen,

Ik vroeg mij af of er een tutorial bestaat van het forum om zelf een T4 om te bouwen naar camper.
En dan bedoel ik tot in detail, de basis snap ik wel, enkel ik ben een noob wat betreft klussen.

De eisen, een hefdak, keukenblokje en een 2persoonsbed (1,80x1,10 minimaal dacht ik?) ben ik mij van bewust. Zijn er ook eisen hoe groot een keukenblokje moet zijn? Moet bij de keuring ook alles werken? En dan denk ik aan het kooktoestel en stromend water.

Moet de vloer vastgeschroefd worden? En zoja, volstaat het dan om bijvoorbeeld een simpele multiplex vloer over de oude laadvloer te leggen en dan zo vast te boren, dit om te voorkomen onnodig gaten te boren in de carroserie (daar ben ik een beetje bang voor (roest) namelijk)

Anyway, mijn vraag is dus of er ergens (hier of elders) een tutorial te vinden is. Ik heb dat namelijk zelf nog niet gevonden maar misschien zoek ik verkeerd.

Tips en tricks om het zo goedkoop mogelijk te doen zijn ook welkom :D ik heb o.a hier op het forum al gelezen dat een oude commode was gebruikt om een keukenblok van te maken.

Ik wil niet twijfelen aan mijzelf, maar is het ''te doen'' om een camper te bouwen zonder enige ervaring (ik ben van plan het hefdak te laten doen)
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Tutorial zelf busje kopen en ombouwen naar Camper?

Bericht door Erwin L »

De ervaring krijg je vanzelf...…

Bij mijn weten bestaat zo'n tutorial niet, want het is gewoon te verschillend wat iedereen wil en kan. Ik heb zelf ooit een boek gekocht, heel interessant maar qua niveau veel te hoog gegrepen. Ook heb ik eens een blog gevolgd van iemand die een zgn "postkoffer" aan het ombouwen was - echt prachtig maar daar heb je een heel leven qua tijd voor nodig.

Op fora en facebookgroepen vind je al heel veel info, kijk maar eens in het projecten gedeelte hier. Ook qua spullen kopen kan je daar je lol op. Ikzelf volg bijvoorbeeld deze groepen: https://www.facebook.com/groups/6468241 ... =bookmarks en https://www.facebook.com/groups/6468241 ... =bookmarks

En er is tenslotte het onvolprezen zelfbouw weekend van dit prachtige forum waar je als bezoeker kunt komen kijken naar allerlei kunstwerken van de zelfbouwers hier.

Voor het kopen van spullen kun je trouwens ook heel goed op marktplaats terecht. Koelkasten, keukenblokjes, gasflessen, potti's enz.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Tutorial zelf busje kopen en ombouwen naar Camper?

Bericht door LAYCA »

Laat je inspireren.
Klik op de link hier onder.
Krijg je mijn ombouw te zien.(vieuwtopic)
Dus in projecten kom je meer gebouwde busjes tegen.
Zat input voor jou ombouw.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: Tutorial zelf busje kopen en ombouwen naar Camper?

Bericht door T4-Zaandam »

Bedankt voor de reacties mensen, en mooi topic Wim! Van zoveel kennis over inbouwen en ook zelf onderhoud uitvoeren aan een auto kan ik vooralsnog alleen maar dromen. Ik zal nog meer topics doorlezen van mensen die zelf hun camper hebben gebouwd.

Ik was vooral van plan om zelf op een goedkope, doch nette manier eerst de T4 op een camperkenteken te krijgen, en dan zelf mooi afwerken (aangezien ik dan alle tijd heb)

Ik ben vooral bang voor het gaten boren, omdat ik bang ben de bus te verpesten :( Over dat gesproken, het inbouwen van het hefdak is sowieso iets wat ik zou laten doen i.v.m angst. Zijn er ook mensen hier die dat graag voor je doen (tegen een vergoeding uiteraard) Is het dan aan te raden om een 2de hands dakje te monteren? Of beter gewoon 100% nieuw?

Al met al, denk ik toch dat ik een T4 koop die al op kenteken staat... Mijn droom is toch wel een zwarte T4 wijsneus versie 2.5 tdi met zo'n slaapbank waar je ook 2/3 mensen legaal kan vervoeren (met gordels dus) waarvan de dubbel cabine style behouden is (dus laatste 2 achter geen ramen) en rondom geblindeerd natuurlijk, en van die koplampmaskers.

En uiteraard, een weetjewel sticker. PLUS de oude slogan, Grijs betaald niet te weinig, maar geel te veel. :toppie :T44EVER
Plaats reactie