Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afstellen hefdak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 09 nov 2019, 19:30 Zorg dat je draaipunten goed draaibaar en soepel zijn.
Je kunt eventueel ook carrosserieringen als spacers gebruiken . Zo zat het destijds bij mij ook toen ik het hefdak demonteerde na aankoop.
In het startbericht wordt gesproken over 18 cm hoogte in plaats van de vereiste 20 cm. Kan je dat verschil overbruggen met carrosserieringen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Multivan Generation »

die berekening van jou klopt niet,
want dak staat onder een hoek ..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Hanz »

Ik had nog niets berekend maar ik had van de topic starter begrepen dat als het dak achter 2 cm hoger wordt, dat dan ook de voorkant hoog genoeg komt om de bedplank in te klikken. En natuurlijk komt die voorkant door de hellingshoek veel minder ver omhoog dan 2 cm, misschien nog geen 5 mm. Zaten bij jou de carrosserieringen onder het achterscharnier of aan de voorkant van het hefdak?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Tussen de dakschaal en de scharnieren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Afstellen hefdak

Bericht door JasperAnita »

Hanz schreef: 11 nov 2019, 11:17 Volgens mij is er wel een stelmogelijkheid, zie foto. Als je de bout in de cirkel losdraait dan lijkt het dat je de liggende stang tussen bout en draaipunt bij de pijl omhoog kan trekken waardoor het dak aan de achterkant iets hoger komt. Daarna de bout weer vastdraaien. De werkwijze zou als volgt kunnen zijn:
Bouten losdraaien. Een persoon drukt buiten het dak aan de achterkant omhoog tot het doek strak staat en vervolgens draait een tweede persoon binnen de bouten weer vast.
20191109_152113.jpg
Ik heb de bout in het rondje losgedraaid en daar zit inderdaad een horizontale sleuf. Ik snapte toen alleen niet wat ik met de popnagel moest doen. Het leek me niet verstandig om deze eruit te slaan...
Maar misschien kan als de bouten los zitten, zo inderdaad dat scharnierpunt omhoog.

Hopelijk zijn dit week-end de nieuwe pezen binnen en kunnen we verder met installeren van de tent. Dan nog maar eens proberen! Dank voor de tips!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Hanz »

Als er een horizontale sleuf zit dan kan je de bout misschien iets naar achteren verplaatsen waardoor het stukje scharnier iets rechter komt te staan en het dak iets omhoog drukt. Succes, ik denk dat dit wel gaat helpen. Laat nog even weten wat het resultaat is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Afstellen hefdak

Bericht door JasperAnita »

Meerdere dingen geprobeerd, maar helaas niet gelukt. Denk wel dat het in theorie inderdaad mogelijk moet zijn.
We gaan toch voor het uitfrezen van de "haak" in het dak.

Bedankt voor alle hulp!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Afstellen hefdak

Bericht door J vd Pal »

Heb je al eens een andere t4 hefdak naast gezet om te vergelijken!? Het zou toch zonder freeswerk moeten kunnen lijkt mij.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Wim Leo
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 apr 2019, 10:20

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Wim Leo »

Dag iedereen.
Ik heb gelijkaardige scharnieren.
En daar zitten rondellen als spacers tussen het dak en de bovenkant vd scharnieren.
Voorts niet veel instelbaar lijkt me.

Ook bij mij gaat de haak moeilijk in de ronding bij het opklappen vh bedplank.

Voorts kan ik de zijkanten vh dak, als het gesloten is vooraan enkele cm optillen terwijl het in het midden toch vast lijkt te zitten.

Iemand daar oplossingen voor?

Is dit een Westfalia dak? Ik dacht v wel, maar begin te twijfelen.
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Afstellen hefdak

Bericht door JasperAnita »

Er zit bij ons een verweerde westfalia sticker op het dak. Al hoeft dat natuurlijk niet veel te zeggen ;)
Plaats reactie