Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tweemassa koppeling acv

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tweemassa koppeling acv

Bericht door Pascal-141 »

Peter73 schreef: 10 dec 2019, 09:34 Ik heb denk ik dezelfde problemen, schudden/bokken bij wegrijden. Vooral bij warme motor. Afgelopen zomer de pendelsteun en hydrosteun bijrijderszijde vervangen. Ik verdenk dus mijn 2MV...
De set die er nu ongeveer 125k in zit was een versterkte set van Sachs. Ik rijd ongeveer 30k per jaar waarbij eigenlijk iedere dag wel een stuk filerijden.
Is het "normaal" dat bij een 2MV met 125k het beste er wel vanaf is?
Is filerijden, veel optrekken (geen huftermodus), op de motorafremmen (ook geen huftermodus) enz. een min of meer slopende factor voor je 2MV (in een zwaardere Westy) ?
een originele koppeling van een 2.5TDI gaat gemiddeld 300.000km mee . Veel hangt ook af van de rijstijl.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: tweemassa koppeling acv

Bericht door busbart »

Pascal, ik appricieer je hulp hoog.
maar het kijkt mij vreemd dat als die rubbers 3 maand voordat ik de bus gekocht heb gewisseld zijn,ik op zo'n korte tijd daarna die probleme al ervaar?
daarbij komt, dat ik afgelopen zomer de bus bij hem op de brug had, en hij de rubbers gecontroleerd heeft en het er allemaal nog als nieuw uitziet.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tweemassa koppeling acv

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef: 10 dec 2019, 10:19 Pascal, ik appricieer je hulp hoog.
maar het kijkt mij vreemd dat als die rubbers 3 maand voordat ik de bus gekocht heb gewisseld zijn,ik op zo'n korte tijd daarna die probleme al ervaar?
daarbij komt, dat ik afgelopen zomer de bus bij hem op de brug had, en hij de rubbers gecontroleerd heeft en het er allemaal nog als nieuw uitziet.
Zijn de motorsteun , baksteun en pendelsteun effectief vervangen geweest toen ? Vaak is dat verkooppraat om de auto sneller verkocht te krijgen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: tweemassa koppeling acv

Bericht door Multivan Generation »

busbart schreef: 10 dec 2019, 10:19 ..., en hij de rubbers gecontroleerd heeft en het er allemaal nog als nieuw uitziet.
Dat het er als nieuw uitziet wil niet zeggen dat het niet kapot kan zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: tweemassa koppeling acv

Bericht door busbart »

deze man ken ik al 12 jaar en heb hier meerdere auto's gekocht, ik ben toen per ongeluk bij hun terecht gekomen omdat ik zag hoe zijn vader en hij precies en eerlijk hun auto's klaarmaakte voor de verkoop, tot in het kleinste detail. en deze bus was zijn privee bus.
er zit ook de hele onderhoudshistorie bij.

Dit is natuurlijk nog geen garantie, maar het is ook niet zomaar een bus op deze manier.
misschien dat ik als ik in 2020 weer eens centen heb, ik ze alsnog vervang, maar de bus heeft me nu even genoeg gekost. (het lijkt wel of 300.000km toch een magisch getal is voor auto's?) :driveT4
Groet, Bart
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: tweemassa koppeling acv

Bericht door Peter73 »

Sorry dat ik meelift met dit topic, maar aangezien ik dezelfde problemen ervaar lijkt het me een beetje bezopen om een exact hetzelfde topic aan te maken. Mocht het anders zijn...ik hoor/zie het dan graag.

Stel dat het alsnog de motorsteunen zijn. Kan iemand me dan uitleggen waarom het bokken/schudden alleen optreedt bij echt warme motor? (in mijn geval met name bij rustig ontkoppelend achteruit rijden)

Als ik de documentatie van AMT omtrent het 2MV lees is 1 van de problemen/zwakke punten juist het niet kunnen handelen van temperatuur. Als ik dan de huidige situaties van, in dit geval Bart (als de steunen idd vervangen zijn) en mijzelf (ik heb ze iig vervangen) bekijk dan zou je denken dat het 2MV als oorzaak overblijft toch?

Jammer dat er zo weinig ervaringen (althans hier?) bekend zijn over de 4P set van Valeo. Ik zou het graag vergelijken. Weet uit mijn monteurstijd nog wel de rammelende dashboarden van de T4's met een AAB...maar erger dan dat kan het toch niet zijn lijkt me?
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: tweemassa koppeling acv

Bericht door busbart »

Peter, je weet toch dat ik (volgens mijn voorbezitter die dit opgezocht heeft in zijn documentatie) een Valeo 4P kit erin heb zitten hé?
Groet, Bart
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: tweemassa koppeling acv

Bericht door Peter73 »

busbart schreef: 03 dec 2019, 19:16

toen ik mijn bus kocht was er net een nieuwe 2 massakoppeling ingezet.(rond de 7of800€?)
OK....ik ging eigenlijk hiervan uit ...

Maar dan snap ik ineens Pascal wel die toch de twijfels blijft hebben richting de motorsteunen...

kortom...weer terug bij af :huilen
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: tweemassa koppeling acv

Bericht door busbart »

Ja, ik ging daar ook vanuit, omdat hij bij de verkoop alleen gezegt had dat hij de hele koppeling en vliegwiel vervangen had. toen ik hem vorige week belde, hij heeft afgelopen zomer ook de motorrubbers gecontroleerd, en hem vertelde over de klachten die voortduurden, heeft ie nog eens teruggekeken in zijn documentatie, en vertelde mij dat het die Valeo 4P kit was, daarover had ik net gelezen in de pdf jes van Peter (eerder in deze post).

Maar als ik het goed begrijp is die Valeo kit het beste van beiden, niet zo gevoelig als het 2mv, en beter in staat om de trillingen op te vangen als het vaste vliegwiel?
dus vraag ik me toch af of pascal nu gelijk blijkt te hebben? maar dat is iets dat kan ik pas over enkele maanden uitvinden.

Het stomme is ook dat ik op het moment er weinig van merk, tenzij ik een flinke aanhanger trek, of net als afgelopen zomer als het zo warm is.
En dan allen bij wegtrekken, bij constand rijden merk ik er niets van?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tweemassa koppeling acv

Bericht door Pascal-141 »

Ook een (vrij recente) koppelingsset kan wel eens defect gaan , je maar maar nooit...
Heb zelf ook al nieuwe onderdelen vervangen , die meteen of kort daarop toch defect bleken . Fabricatiefouten zijn niet uit te sluiten .

Heb nu bvb in mijn T3 Syncro de 3e inspuitpomp er in ... De eerste (zat er op) begon te lekken , dus een nieuwe gekocht , die bleek na nog geen 1000km terug defect te zijn (motor bleef in toeren hangen , pomp was inwendig defect) . Dus 2e nieuwe inspuitpomp er in ( 2x een originele Bosch) en deze begon meteen na montage tijdens eerste testrit al te lekken bij de startvervroeger hendel . Dus nu weer een nieuwe pomp er in ... (pomp zelf is wel garantie)
Ik bedoel maar ... het kan verkeren :muur
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 11 dec 2019, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tweemassa koppeling acv

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef: 11 dec 2019, 13:06

Het stomme is ook dat ik op het moment er weinig van merk, tenzij ik een flinke aanhanger trek, of net als afgelopen zomer als het zo warm is.
En dan allen bij wegtrekken, bij constand rijden merk ik er niets van?
Een typisch herkenbaar verschijnsel van een defect 2massa vliegwiel is ook dat het begint te "ratelen" tijdens het constant draaien op een bepaald toerental (bvb alleen rond 2000tr/min) tijdens het rijden . Maar hoeft niet meteen . Op het 2 massa vliegwiel kan ook gewoon TE veel speling gekomen zijn ( als je de 2 schijven meer dan 1 cm van elkaar kan verdraaien ,is het aan vervanging toe)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: tweemassa koppeling acv

Bericht door Multivan Generation »

Vergeet ook niet om je trillingsdemper even te controleren op scheurvorming.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie