Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 uit 2002 geïsoleerd tegen motorgeluid

vragen over de T4
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

T4 uit 2002 geïsoleerd tegen motorgeluid

Bericht door pwhooftman »

Ter info:

Ik heb gisteren extra geluidsisolatie aangebracht achter het dashboard van mijn T4 uit 2002, en dat heeft meer geholpen dan ik had verwacht. Mijn T4 heeft af fabriek al behoorlijk veel isolatie materiaal tot hoog tegen het schutbord zitten, en ook in het dashboard zelf. Maar het viel me op dat achter de kachelunit en de ventilator van het gewone lichtbruine schuimrubber zat. Ik heb dat er uit getrokken en daarvoor in de plaats 3 centimeter dikke 'Eco-foam' platen van Iso De Luxe geplaatst, bij Karwei vandaan, vergelijkbaar met dit https://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/p ... U4EALw_wcB

Om het op zijn plaats te krijgen heb ik het handschoenenkastje en de opbergbak in het midden verwijderd. In totaal kon ik twee platen van 100 bij 50 verwerken, aan de passagierskant en in het midden lukt het wel om het tot bovenaan het dashboard te krijgen, boven de pedalen is dat lastig. En midden achter de kachelunit krijg je het ook niet, ik denk dat het daar elkaar van beide kanten tot op een paar centimeter nadert. En verder de hoeken en kleinere gaten volstoppen met kleinere stukken. Ik heb het met name ook door laten lopen rond waar de stuurstang door de vloer gaat , en restanten heb ik bijv. bovenop het handschoenenkastje geplakt.

Het kost je een paar geschaafde handen, maar het motorgeluid is meer teruggedrongen dan ik had verwacht (met name omdat er al de nodige isolatie aanwezig was.) Deze platen zijn echter vrij zwaar en compact, en houden veel meer tegen dan dat luchtige schuimrubber.

Ik ga ook nog de binnenkant van de buitenportieren met bitumen bekleden, dat zal met name het geluid vanaf het wegdek nog wel verminderen.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op 14 dec 2019, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 uit 2002 geïsoleerd tegen motorgeluid

Bericht door Hanz »

Dat klinkt interessant. Hoe heb je de platen vastgezet? Gelijmd of gewoon geklemd?
pwhooftman schreef: 14 dec 2019, 19:52 Ik heb het met name ook door laten lopen rond de versnellingspook, en restanten heb ik bijv. bovenop het handschoenenkastje geplakt.
Dit begrijp ik niet helemaal. Het gaat toch over een T4? De versnellingspook zit in de vloer en niet in het dashboard zoals bij de T5. Kan je dit nog eens uitleggen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: T4 uit 2002 geïsoleerd tegen motorgeluid

Bericht door pwhooftman »

Gewoon er tussen geschoven, het zit tussen van alles en nog wat klem.

Ik zei het verkeerd, ik bedoel niet rond de versnellingspook maar rond de stuurstang, die gaat onder de opbergbak door de vloer( de bak waar je een fles in kunt zetten).
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 uit 2002 geïsoleerd tegen motorgeluid

Bericht door Hanz »

Bedankt voor de toelichting, duidelijk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ilja1974
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: T4 uit 2002 geïsoleerd tegen motorgeluid

Bericht door Ilja1974 »

Naar aanleiding van jouw post ben ik gister ook even naar de Karwij geweest en ben toen ook maar aan de bak gegaan.
Op sommige plekken is het even frutten en sommige delen moest je in twee stukken op zijn plek krijgen maar het resultaat is er wel naar.
Voor de gene die het ook willen doen, let even goed op de bewegende delen van de airco/ verwarming en wees voorzichtig met de elektra etc.
Wees voor de rest niet te zuinig met het spul want je hebt ruim voldoende.
Vanmorgen vroeg de eerste rit gemaakt en in de eerste instantie denk je dat het niet veel uitmaakt maar gaande weg merk je steeds meer op.
Binnen de bebouwde kom is het iets stiller maar daarbuiten merk je het meeste er van, de resonantie/klankkast rumoer vanuit het dashboard is weg.
Je merkt het ook erg aan je radio, die hoor je een heel stuk beter en op de snelweg hoef ik hem nu niet meer harder te zetten omdat ie niet wordt overstemt.
Voor nog geen 4 tientjes en wat werk is een klusje wat ik iedereen kan aanraden om te doen.
Het grootste nadeel is dat je vervolgens op de rumoer van je banden gaat letten want dat valt bij mijn bus op.
In mijn geval ligt dat ook voor een deel aan de banden en dat gaat het volgende klusje worden net als het isoleren van het hefdak.
Bij onze bus is voor mijn gevoel daar nog de meeste winst te maakten zonder hele heftige ingrepen.
In ons geval een Multivan Highline van eind 2002.
Ook heb ik meteen mijn koplamp lampen vervangen voor Philips whitevision lampen.
Deze had ik al meer dan een jaar liggen maar de lampen die de in zaten bleven maar heel.
Het verschil tussen de lampen die er in zaten ( ook Philips bleek) is ook behoorlijk te noemen .
Waar ik het eerst onder sommige omstandigheden minimaal vond, heb je nu een knappe lichtopbrengst.
Goed weekend!
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: T4 uit 2002 geïsoleerd tegen motorgeluid

Bericht door pwhooftman »

Ilja1974 schreef: 20 dec 2019, 18:19 Het grootste nadeel is dat je vervolgens op de rumoer van je banden gaat letten want dat valt bij mijn bus op.
In mijn geval ligt dat ook voor een deel aan de banden en dat gaat het volgende klusje worden net als het isoleren van het hefdak.
Leuk om te horen dat het resultaat oplevert! Ook ik hoor nu de banden en het weggeluid wat meer. Een bekende plek waar bandengeluid vandaan kan komen is uit de instapbakken. Wat me opviel toen ik de plastic instapbak er uit had is dat er wel bitumenplaat aan de lange kant geplakt zit, maar niet aan het deel direct achter het voorwiel. Er was te weinig ruimte voor het dikke schuimrubber, maar ik ga daar nog wel iets anders stoppen.

Ik twijfel nog of het hefdak veel gaat opleveren, ik hoor graag je ervaringen. En een belangrijke bron van herrie bij mij is de zonneklep aan de buitenkant boven de voorruit, maar die vind ik nog te leuk om er af te halen.
$_86 (36).jpg
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: T4 uit 2002 geïsoleerd tegen motorgeluid

Bericht door pwhooftman »

Nu ook de binnenkant van het plaatwerk van de voordeuren gedaan, beplakt met https://www.karwei.nl/assortiment/aquap ... /p/B493231 De rol kost iets van 14 euro, en dan heb je genoeg voor de voordeuren, en ook nog een flink stuk van de schuifdeur. Eerst klonken de voordeuren ploink ploink als je er op klopte, en nu een lekker dof dreuntje. Ik heb ze geplakt met Bison Polymax.

Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de deurpanelen te spuiten. Ik kocht de T4 met ca 225000 km, en ik denk dat er een pakje sigaretten per kilometer in gerookt is, zo bruin waren ze :-). Ik heb de panelen ontvet met thinner, en toen gespoten met Action Antraciet. Flink opgeknapt.

Toen de panelen weer er op zaten merkte ik dat ik beter de rest van de bitumenband op de achterkant van de deurpanelen had kunnen plakken, want de panelen zijn ook behoorlijke klankborden. Afijn, voor een volgende keer.
deur.jpeg
Plaats reactie