Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mag dit van meneertje RDW?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door NS88 »

Goedenavond!

Ik ben bezig met mijn T4'tje om te laten keuren tot camper.
Plan is om hem primitief met de minimale eisen door de keuring te krijgen zodat hij op kenteken staat. en daarna de tijd te nemen om tot de laatste schroef naar mijn zin te maken. Mijn uiteindelijke eisen vereisen wat tijd en denkwerk i.v.m. surfplanken etc. (Ik ben er bekend mee dat de belastingdienst na de keuring evt. langs kan komen om naar de auto te kijken, maar ik kan hem als mn papieren binnen zijn gelijk schorsen, daar heb ik hier de ruimte voor)

Graag zou ik hem voor de toekomst wel met meerdere zitplaatsen op kenteken willen hebben, zodat daar later nog speling in zit mocht er gezinsuitbreidingen komen etc:P.

Ik had een idee, wat ongeveer overeenkomt met de volgende foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als hij zo door de keuring is gekomen wekt dit wat vragen bij me op:

1. Hoe zit het met de 100x90x180 staruimte?, daar zitten in dit geval precies 2 banken in de weg lijkt me?
2. Ik heb een verlengde bus, dus zou het toegelaten zijn een keuken vanuit de achterklep te bedienen? dus met de achterklep open en met je voeten buiten de auto?
3. Is het een probleem als hij met 7 personen gekeurd is, maar later rond rijdt met 2 daadwerkelijke stoelen en een vast bed? (mits ik natuurlijk alleen met 2 personen rond rij)


Andere creatieve varianten zijn zeker welkom!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door Multivan Generation »

Waar begint je chassisnummer mee?
WV1 of WV2?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door RoelandZ »

Als het een bestelbus(wv1) is dan krijg je die 7,8 of 9 zitplaatsen met bovenstaande banken nooit op kenteken.
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door NS88 »

Kijk, zulke info kan ik iets mee!

WV1 begint het mee. blijven er dan nog opties over?
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door RoelandZ »

NS88 schreef: 18 dec 2019, 18:28 Kijk, zulke info kan ik iets mee!

WV1 begint het mee. blijven er dan nog opties over?
Jawel, keuren met zijwaartse zittingen.

Je hebt alleen geen voorbereiding in je bus om bovenstaande banken achteraf te plaatsen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door Hanz »

NS88 schreef: 18 dec 2019, 17:46 2. Ik heb een verlengde bus, dus zou het toegelaten zijn een keuken vanuit de achterklep te bedienen? dus met de achterklep open en met je voeten buiten de auto?
Hier vind je de inrichtingseisen van de RDW. Er moet in ieder geval een vaste keuken in de camper zitten. https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... tingseisen
De Belastingdienst eist bovendien dat die keuken van binnenuit te bedienen is, dus via de achterklep als je buiten staat mag voor de Belastingdienst alleen als hij ook van binnenuit te bedienen is. Dat je een lange wielbasis hebt maakt voor de inrichtingseisen niets uit.
Lees ook dit topic eens door viewtopic.php?f=23&t=52941
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door NS88 »

RoelandZ schreef: 18 dec 2019, 18:33
Jawel, keuren met zijwaartse zittingen.

Je hebt alleen geen voorbereiding in je bus om bovenstaande banken achteraf te plaatsen.
Zijwaartse zittingen ga ik me even in verdiepen!

Ik dacht dat onderstaande uitsparingen in mijn bodemplaat voor die banken waren. zitten zelfs centerpunten voor de gaten. Ik dacht gaatjes boren, bankje > boutje > moertje. Gordels hangen en klaar.. Wat zie ik over het hoofd?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door Multivan Generation »

Dat je een WV1 chassisnummer hebt. Dat is een bedrijfswagen en geen personenauto. Dus je hebt geen originele gordelpunten in je laadruimte..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door RoelandZ »

NS88 schreef: 18 dec 2019, 18:45
RoelandZ schreef: 18 dec 2019, 18:33
Jawel, keuren met zijwaartse zittingen.

Je hebt alleen geen voorbereiding in je bus om bovenstaande banken achteraf te plaatsen.
Zijwaartse zittingen ga ik me even in verdiepen!

Ik dacht dat onderstaande uitsparingen in mijn bodemplaat voor die banken waren. zitten zelfs centerpunten voor de gaten. Ik dacht gaatjes boren, bankje > boutje > moertje. Gordels hangen en klaar.. Wat zie ik over het hoofd?

Afbeelding
Er zit geen versteviging, bij een ongeluk krijg je de bank in je nek.

Je idee is prima maar zoek dan een leuke Caravelle in Duitsland en voer je bovenstaande plan uit. :ikrij
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door RoelandZ »

Multivan Generation schreef: 18 dec 2019, 18:47 Dat je een WV1 chassisnummer hebt. Dat is een bedrijfswagen en geen personenauto. Dus je hebt geen originele gordelpunten in je laadruimte..
Die gordelpunten zijn wel aanwezig maar niet gekeurd. :knipoog
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door NS88 »

Top bedankt voor jullie hulp mannen! het is jammer, maar scheelt me een klap met energie en geld dit.
RoelandZ schreef: 18 dec 2019, 18:56
Multivan Generation schreef: 18 dec 2019, 18:47 Dat je een WV1 chassisnummer hebt. Dat is een bedrijfswagen en geen personenauto. Dus je hebt geen originele gordelpunten in je laadruimte..
Die gordelpunten zijn wel aanwezig maar niet gekeurd. :knipoog
En een 3zits bankstel van een dubbele cabine? dat een optie eventueel?
RoelandZ schreef: 18 dec 2019, 18:54
Je idee is prima maar zoek dan een leuke Caravelle in Duitsland en voer je bovenstaande plan uit. :ikrij
De syncro is al aangeschaft, en staat al in de tuin :bonk Dus ik moet het met de kist doen die er al staat haha
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door Multivan Generation »

NS88 schreef: 18 dec 2019, 19:02
En een 3zits bankstel van een dubbele cabine? dat een optie eventueel?
Nee helaas..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door rrmwessels »

Ik heb het volgende begrepen betreffende WV1 en 2. Corrigeer me maar als het bij het verkeerde eind heb.... het zijn allebei dezelfde bussen maar de een hebben ze voor vrachtvervoer aangemeld en dus geen botsproeven uitgevoerd voor de gordels. Ik geloof dat de gordel punten er gewoon zitten op dezelfde plek.


Ik heb het volgende gedaan tbv mijn ombouw.
Ik heb in trein zit laten keuren dus nu 6 zitplaatsen op kenteken. Nu zet ik mijn slaapbank met rails er gewoon in met de gordel vast op het gordelpunt. Volgens mijn garage geen punt voor de apk als de gordel maar deugdelijk bevestigd is. Mocht het wel een probleem zijn haal ik de slaapbank eruit voor de apk....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door Multivan Generation »

RoelandZ schreef: 18 dec 2019, 18:56
Multivan Generation schreef: 18 dec 2019, 18:47 Dat je een WV1 chassisnummer hebt. Dat is een bedrijfswagen en geen personenauto. Dus je hebt geen originele gordelpunten in je laadruimte..
Die gordelpunten zijn wel aanwezig maar niet gekeurd. :knipoog
Probeer je gordels dan maar tussen de C en D-stijl op de originele punten bij het plafond vast te bouten bij een WV-1 bus..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door RoelandZ »

Multivan Generation schreef: 18 dec 2019, 21:16
RoelandZ schreef: 18 dec 2019, 18:56
Multivan Generation schreef: 18 dec 2019, 18:47 Dat je een WV1 chassisnummer hebt. Dat is een bedrijfswagen en geen personenauto. Dus je hebt geen originele gordelpunten in je laadruimte..
Die gordelpunten zijn wel aanwezig maar niet gekeurd. :knipoog
Probeer je gordels dan maar tussen de C en D-stijl op de originele punten bij het plafond vast te bouten bij een WV-1 bus..
Gewoon een los ijzer plaatje met m10 schroefdraad er achter plaatsen. Net als bij de wv2.. :toppie
Plaats reactie