Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rempedaal zakt weg

vragen over de T4
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Rempedaal zakt weg

Bericht door StijnT4 »

Goedemiddag allen,
Ik ben sinds 2 maanden bezig met de restauratie van m'n t4 busje. Er zijn een tal dingen vervangen zoals stuurhuis, stuurpomp, vering en schokbrekers, schijven en blokken voor, bijna alle remleidingen en hier gaat het op het moment fout. Ik kwam terug van de apk met de opmerking: je rempedaal gaat naar de bodem. Dus ik denk waarschijnlijk lucht, dus ik ontluchten. Maar het probleem blijft. Nu heb ik een nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd en tot 3 keer toe volledig ontlucht. En nog steeds gaat mijn pedaal tot de bodem. Ik moet maandag(over 2 dagen) voor de apk.

Kan iemand mij helpen??

Betreft de bus t4 uit 1996 (oud, kort model) 1.9d zonder abs
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door Pascal-141 »

Zakt het rempedaal zachtjes , als je de rem induwd bij draaiende motor ?
Indien ja : is normaal. Veel T4 hebben dat verschijnsel . De remwerking blijft gewoon goed , en tijdens het rijden merk je het eigenlijk niet op.

Als de rempedaal zodanig zakt tijdens het remmen tijdens het rijden dat je de vloer raakt , dan is er wel iets aan de hand .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door StijnT4 »

Pascal-141 schreef: 21 dec 2019, 18:23 Zakt het rempedaal zachtjes , als je de rem induwd bij draaiende motor ?
Indien ja : is normaal. Veel T4 hebben dat verschijnsel . De remwerking blijft gewoon goed , en tijdens het rijden merk je het eigenlijk niet op.

Als de rempedaal zodanig zakt tijdens het remmen tijdens het rijden dat je de vloer raakt , dan is er wel iets aan de hand .
Klopt, rempedaal zakt langzaam naar de grond. Ik ga morgen testen hoe het zit met de kracht maar de keren dat ik naar de garage ben gereden met dit zelfde probleem remde hij goed. Het punt is alleen dat ik zo niet door de apk kom. Hij is afgekeurd op het punt dat het pedaal naar de bodem gaat als je stilstaat. Nu ga ik. Maandag voor de herkeuring dus gaan ze weer checken of het pedaal naar de bodem gaat, wat dus nog steeds het geval is...
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens of je geen lek in het vaccuumsysteem hebt tussen vaccuumpomp en rembekrachtiger. En de rembekrachtiger zelf kan ook kuren geven.

Het is al laange geleden maar had een T4 geen harmonica iets bij het rempedaal? Anders dat eens verdraaien. Zie ook op de tips en trucs pagina buitenom het forum..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door StijnT4 »

Multivan Generation schreef: 21 dec 2019, 19:05 Kijk eens of je geen lek in het vaccuumsysteem hebt tussen vaccuumpomp en rembekrachtiger. En de rembekrachtiger zelf kan ook kuren geven.

Het is al laange geleden maar had een T4 geen harmonica iets bij het rempedaal? Anders dat eens verdraaien. Zie ook op de tips en trucs pagina buitenom het forum..

Groeten Peter
Moet je rempedaal dan niet juist hard aanvoelen? Door het gebrek aan vacuüm? Het pedaal bouwt wel druk op met de moter uit. Met de voet op de rem, en op druk, dan de moter starten en het pedaal zakt. Als ik door druk gaat hij naar de bodem
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door StijnT4 »

Zojuist even getest en paar keer noodstop gemaakt met 90 km/u en hij remt perfect. Staat no time stil en pedaal gaat niet op de bodem, tot dat je stilstaat. Dan zakt het pedaal weer. Ook blokkeren alle wielen als je volgas op het pedaal stampt. Druk lijkt me dus voldoende. Geen zwetende handjes gehad.

Nu nog maar eens ontluchten in de hoop dat het beter wordt. Ik weet me geen raad meer
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb onlangs ook een T4 gehad met hetzelfde probleem , de eigenaar had ondertussen alles vervangen : remblokken , remschijven, 4x nieuwe remklauwen , 4x remflexibels vervangen , hoofdrempomp vervangen , en ook de remservo vervangen , meermaals ontlucht . En toch zakte de rempedaal nog zachtjes bij het remmen toen de T4 op blokken stond . Maar tijdens het rijden , nadat de remmen wat ingelopen waren , bleken de remmen gewoon goed.

Heb je de nieuwe remmen al wat ingereden ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door StijnT4 »

Pascal-141 schreef: 22 dec 2019, 16:50 Ik heb onlangs ook een T4 gehad met hetzelfde probleem , de eigenaar had ondertussen alles vervangen : remblokken , remschijven, 4x nieuwe remklauwen , 4x remflexibels vervangen , hoofdrempomp vervangen , en ook de remservo vervangen , meermaals ontlucht . En toch zakte de rempedaal nog zachtjes bij het remmen toen de T4 op blokken stond . Maar tijdens het rijden , nadat de remmen wat ingelopen waren , bleken de remmen gewoon goed.

Heb je de nieuwe remmen al wat ingereden ?
nee, aangezien mijn apk sinds 1 november verlopen is mag ik er niet mee rijden. Dus heb nog geen kans gehad om ze goed in te rijden. Maar kan dit een oorzaak zijn?

Ik go morgen op goed geluk naar het keuringsstation en als hij niet gekeurd word leg ik alles uit. Dan hopen dat dat voldoende is. De bus remt er niet minder om...
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door Beckontheroad »

Zou toch denken dat je ergens een vacuüm lekt hebt.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door StijnT4 »

Beckontheroad schreef: 22 dec 2019, 17:56 Zou toch denken dat je ergens een vacuüm lekt hebt.
JB
Hoezo zou je dat denken? ik heb namelijk geen hard pedaal en hij verliest ook geen vacuum.
Ik heb het getest als volgt:
motor aan en rempedaal indrukken dan motor uit en 30 seconden pedaal met de zelfde druk inhouden. Als er ergens een vacuumlek is dan zou het pedaal omhoog moeten komen toch? dat is bij mij niet het geval. als ik het vacuum weg druk met de motor uit en mijn voet op het pedaal hou gedrukt, dan de motor start zakt het pedaal weer naar beneden, dit is normaal, alleen in mijn geval zakt hij dus door naar de bodem. maar ik behoud wel gewoon remdruk. dan zou je bijna denken dat de bekrachtiger juist te goed werkt.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door StijnT4 »

Goedemorgen allemaal, het is een kerst wonder. De keuring meester vond het nog steeds niet oké met de motor aan, maar toen hij de motor uit zette was het oké, dus toen heeft ie maar goedgekeurd.

Maar bedankt voor het meedenken!
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door Sjoerds »

Even voor de zekerheid, je hebt het niveau van de remvloeistof al gecontroleerd? Het zou goed de hoofdremcilinder kunnen zijn, heb dezelfde klachten gehad.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door Multivan Generation »

StijnT4 schreef: 22 dec 2019, 18:10
Hoezo zou je dat denken? ik heb namelijk geen hard pedaal en hij verliest ook geen vacuum.
Ik heb het getest als volgt:
motor aan en rempedaal indrukken dan motor uit en 30 seconden pedaal met de zelfde druk inhouden. Als er ergens een vacuumlek is dan zou het pedaal omhoog moeten komen toch?
Nee dat is dus niet zo.
Dat zou helemaal mooi zijn, dat je pedaal met je voet er op naar boven komt !
Je verwacht dan, bij een vaccuumlek, dat het pedaal ook naar beneden zakt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door StijnT4 »

Sjoerds schreef: 23 dec 2019, 09:32 Even voor de zekerheid, je hebt het niveau van de remvloeistof al gecontroleerd? Het zou goed de hoofdremcilinder kunnen zijn, heb dezelfde klachten gehad.
Ja niveau is goed en zakt ook niet. Hoofdremcilinder is vervangen, probleem blijft. De beste man bij het keuring station had eens hetzelfde probleem. Hij heeft toen een originele hoofdremcilinder gemonteerd en dat heeft het probleem verholpen. Ik ga dat nu niet meer vervangen zolang deze het goed doet. Maar zodra ik weer problemen krijg is dat het eerste wat ik ga vervangen.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Rempedaal zakt weg

Bericht door hangover »

Lijkt toch wel iets met de hoofdremcilinder, wanneer je pedaal langzaam wegzakt en er geen remvloeistof verloren gaat kan dat eigenlijk alleen door lekkende cups in de remcilinder, zie ook https://www.mvwautotechniek.nl/hoofdremcilinder/

Ik had laatst zelf een vacuumlek door een los slangetje en het effect daarvan was dat ik veeeel harder moest trappen, niet dat het pedaal dieper ging.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Plaats reactie