Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beveiligen

vragen over de T6
Plaats reactie
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Beveiligen

Bericht door MGA1600 »

In de korte tijd dat ik hier lid ben, is er al een paar keer een bericht voorbij gekomen dat er een bus gestolen is. Daar moet je toch niet aan denken......na alle geld, tijd, moeite en liefde die je in zo’n ding gestopt hebt. Ik heb echt niet de illusie dat je de boel voor 100% dichtgetimmerd krijgt, maar wat kan ik redelijkerwijs doen om het de boefjes in ieder geval zo lastig mogelijk te maken? Gek genoeg heeft mijn verzekering bij de NKC niet om een alarm of zoiets gevraagd ( de maatschappij waar ik mijn Volvo verzekerd heb wel, die vroegen een klasse 3 alarm-certificaat en da’s daar gelukkig standaard (met daar bovenop nog een soort tracking en ‘killing’ systeem in de vorm van Volvo On Call)

Ik heb hier op het forum al een keer de naam Bearlock gelezen. Is dat dan dè oplossing? Is dat beter dan een klasse 3 alarm? Wat kun je het beste laten inbouwen en waar?
En dan las ik ook al eens iets over het ‘blokkeren’ van de OBD2 poort. Wat is daar de zin van en hoe doe je dat dan?

Ik hoor het graag!

Dank en groet

Huib
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: Beveiligen

Bericht door Viking64 »

Ik heb in al mijn transporters een Bearlock in laten bouwen.
Vraag wel links en rechts offertes op, de prijzen variëren.
Via de Bearlock site (https://www.bearlock.nl/dealers/ kan je er eentje zoeken bij jou in de buurt.
Ik ben bij http://www.autobvl.nl/ in Benthuizen langs gegaan. Oud werknemers van een VW dealer die voor zichzelf zijn begonnen.

Groet,
Ruud
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Beveiligen

Bericht door MGA1600 »

Mijn verzekering vraagt er niet om, maar ik wil voor mijn eigen gemoedsrust wel wat doen. Ik kan een gebruikte bearlock overnemen maar zou ‘m dan zelf in moeten bouwen. Geen certificaat dus, maar dat heeft in mijn geval dus niet. Alleen heb ik geen idee hoe en waar de diverse onderdelen geplaatst zouden moeten worden (T6 DSG). Inbouwinstructies worden zorgvuldig ‘geheim gehouden’ door de leverancier, maar kan iemand me vertellen hoe het ongeveer zit?

Ik ben niet bang om een beetje te sleutelen, maar zou het heel vervelend vinden als ik eerst het halve dashboard heb gesloopt om er vervolgens achter te komen dat ik geen clou heb waar die onderdelen van het slot zouden moeten zitten: zondevan het geld en de moeite....

Dus heeft iemand toevallig een foto of een andere aanwijzing...? Hou me aanbevolen!!!

Groet Huib!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Beveiligen

Bericht door Hanz »

Tot een verzekerde waarde van 30.000 euro vraagt NKC geen extra beveiliging. Daarboven wel. Dus als je meer dan 30.000 verzekerd hebt zou ik daar nog eens naar kijken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Beveiligen

Bericht door Deskman »

MGA1600 schreef: 25 dec 2019, 17:10 Dus heeft iemand toevallig een foto of een andere aanwijzing...? Hou me aanbevolen!!!

Groet Huib!
Mijn enige aanwijzing is dat het een hele klus is en dat er speciale breekbouten gebruikt worden om de boel op zijn plek te krijgen. Anders schroef je de hele ijzerhandel er zo weer uit. Je moet ook wel de versie hebben die specifiek voor jouw bus bedoeld is (met DSG). Ik ben niet bang voor knutselen maar dit zou ik aan de experts over laten om het goed te doen.
Laatst gewijzigd door Deskman op 12 jun 2020, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Beveiligen

Bericht door Beckontheroad »

MGA1600 schreef: 25 dec 2019, 17:10

Dus heeft iemand toevallig een foto of een andere aanwijzing...? Hou me aanbevolen!!!

Groet Huib!
En dan de eerste de beste de gelegenheid geven eens te zien hoe die uit elkaar kan? :bonk :bonk :muur

Gewoon professioneel laten inbouwen...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Beveiligen

Bericht door ArieV »

Hier is wat info over een handgeschakelde.

MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Beveiligen

Bericht door MGA1600 »

Ik las hier (en elders) dat een bearlock misschien de gelegenheidsdief op het verkeerde been zet, maar dat de professionele boef onder de motorkap alsnog kans ziet de auto in zijn vrij te krijgen of de auto oplepelt en op een auto-ambulance schuift.
Daartegen helpt een bearlock dus helaas niets. Om daar dan toch 600 euro uit te geven voor zoiets lijkt me niet echt efficiënt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet nuttig is en Ik weet ook dat een electronisch auto-alarm alleen ook niet zaligmakend is.
Daarom zou ik het willen combineren door een stuk minder aan zo’n slot uit te geven door het zelf in te bouwen (als dat kan) en het bedrag wat ik dan ‘over hou’ (of eigenlijk minder tekort kom....) dan te gebruiken bij de aanschaf van een alarm-klasse 3 of hoger. Dan heb je in ieder geval ook een ‘tilt’ sensor zodat het optillen niet zonder een hoop herrie geschiedt (en bij klasse 4 of 5 de auto evt traceerbaar is). En een OBD-slot lijkt me ook nuttig in combinatie met die andere zaken.
Maar Fort Knox zal het nooit worden......
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Beveiligen

Bericht door Hanz »

MGA1600 schreef: 25 dec 2019, 17:10 Mijn verzekering vraagt er niet om, maar ik wil voor mijn eigen gemoedsrust wel wat doen.
Ik zou toch nog eens de NKC voorwaarden bekijken, Zie hier: https://www.nkc.nl/media/7457/meer-info ... 1-2020.pdf
Volgens mij is jouw bus wel voor meer dan 30.000 verzekerd en dan vraagt NKC toch echt om aanvullende beveiliging, zoals bijvoorbeeld een versnellingsbakslot.
Het zou toch wel erg sneu zijn als ze bij diefstal helemaal niets uitkeren omdat niet aan hun voorwaarden is voldaan. En een zelf ingebouwde tweedehands bearlock zonder certificaat is niet voldoende denk ik.
Laatst gewijzigd door Hanz op 26 dec 2019, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Beveiligen

Bericht door eurocook »

Laat Bearlock of Constructslot professioneel inbouwen. Ga niet zelf klooien! Slot op de OBD aansluiting en plaat onder de DSG bak. Dit laatst in noodzakelijk, anders kan men onder de auto de bak manipuleren en werkt je slot niet. Mocht je luchtvering hebben zet deze dan op de laagste stand.
Dan kunnen ze slecht onder de auto komen.

Groet Eurocook
:T54LIFE :yes
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Beveiligen

Bericht door MGA1600 »

Hanz schreef: 26 dec 2019, 12:38
MGA1600 schreef: 25 dec 2019, 17:10 Mijn verzekering vraagt er niet om, maar ik wil voor mijn eigen gemoedsrust wel wat doen.
Ik zou toch nog eens de NKC voorwaarden bekijken, Zie hier: https://www.nkc.nl/media/7457/meer-info ... 1-2020.pdf
Volgens mij is jouw bus wel voor meer dan 30.000 verzekerd en dan vraagt NKC toch echt om aanvullende beveiliging, zoals bijvoorbeeld een versnellingsbakslot.
Het zou toch wel erg sneu zijn als ze bij diefstal helemaal niets uitkeren omdat niet aan hun voorwaarden is voldaan. En een zelf ingebouwde tweedehands bearlock zonder certificaat is niet voldoende denk ik.
Tot 75000 is een startonderbreker voldoende volgens de polisvoorwaarden.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Beveiligen

Bericht door Hanz »

MGA1600 schreef: 26 dec 2019, 13:45 Tot 75000 is een startonderbreker voldoende volgens de polisvoorwaarden.
Klopt, maar ik had niet in jouw berichten gelezen dat die er wel in zit. Onnodige bezorgdheid van mijn kant dus.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beveiligen

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 26 dec 2019, 14:06
MGA1600 schreef: 26 dec 2019, 13:45 Tot 75000 is een startonderbreker voldoende volgens de polisvoorwaarden.
Klopt, maar ik had niet in jouw berichten gelezen dat die er wel in zit. Onnodige bezorgdheid van mijn kant dus.
Een startonderbreker zit er al sinds een T4 in, dus zeker in een T5 en T6..
Maar dat wist je toch wel Hanz :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Beveiligen

Bericht door MGA1600 »

Ik kom nog terugmelden wat ik uiteindelijk aan extra beveiliging van het busje heb gedaan: ik heb een tijdje geleden voor het stuur een Bulllock en een ander type voor de pedalen aangeschaft. Eenmaal op de auto afgesteld zitten ze in een paar seconden op hun plaats en is het onmogelijk het stuur te draaien, de stuurairbag te stelen ( die is dan afgedekt), de rem of het gaspedaal in te trappen (en dus ook onmogelijk te starten want het is een automaat). Loshalen is met de sleutel net zo rap te doen als aanbrengen. Ik heb behoorlijk vertrouwen in de kwaliteit van de constructie van deze sloten en ook in de afschrikwekkende werking omdat de dingen zeer zichtbaar zijn. Enige nadeel is dat je ze ergens ‘kwijt’ moet als ze niet in gebruik zijn. De afmetingen vallen wel mee maar ze moeten niet door de auto gaan zwerven of gaan rammelen. Voorlopig stop ik ze in een soort tas, maar wil er nog iets beters voor maken.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Beveiligen

Bericht door MGA1600 »

De plaatjes:
Bijlagen
2ECF7FB0-096B-4095-9139-020CE508D404.jpeg
2ECF7FB0-096B-4095-9139-020CE508D404.jpeg (14.31 KiB) 2383 keer bekeken
E97BE215-40C8-46C7-931E-15E159E44EF4.jpeg
E97BE215-40C8-46C7-931E-15E159E44EF4.jpeg (18.46 KiB) 2383 keer bekeken
Plaats reactie