Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

vragen over de T4
Bertel 388
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2008, 20:08

motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Bertel 388 »

De motor van mijn T4 slaat plotseling af na een aantal km rijden. Hij laat zich daarna niet meer starten of slaat heel kort nog even aan om daarna direct weer stil te vallen.

Het display geeft een motorstoring aan en het voorgloeilampje (oranje spiraal) brandt knipperend. Motor is een 2.5TDI 111kW. Motorcode AHY. Km stand 240.000. Bouwjaar 4-2000.

Ik heb het brandstoffilter vernieuwd maar dat is niet de oplossing. Zekering vernieuwd (20A) en brandstofrelais gecontroleerd. Ook daar lijkt het niet aan te liggen.

Na een dag stil te hebben gestaan, laat de auto zich weer starten. Het voorgloeilampje brandt dan niet, totdat ik een keer gas geef. Dan begint het lampje weer te knipperen. Voor zover ik begrepen heb, geeft dit aan dat de motor in een soort noodloop draait maar daar is bij rijden niets van te merken. De auto reageert volledig normaal, tot het moment dat de motor stil valt.

Brandstofleidingen lijken intact, voor zover zichtbaar. Ook geen zichtbare schade aan bekabeling o.i.d.

De oorzaak lijkt ergens in de brandstoftoevoer te zitten. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door raf_construct »

Een knipperend gloeispiraal duidt op een foutcode. Laat hem uitlezen.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Snautzer »

Uit laten lezen. Tot dan zou je kunnen proberen de luchtmassa meter er eens van af te halen als je stil gevallen bent. (Of als je net een stuk gaat rijden). Start het dan en blijft het lopen is het wrs een defecte lmm
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Pascal-141 »

Heb je relais 109 al eens gewisseld om te testen ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: 25 dec 2019, 21:30 Heb je relais 109 al eens gewisseld om te testen ?
+1,
daar denk ik ook als eerste aan. :toppie
Als de auto afgekoeld is, dan is er niets aan de hand..
Zo uitgewisseld ook dat relais.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bertel 388
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2008, 20:08

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Bertel 388 »

Multivan Generation schreef: 25 dec 2019, 22:11
Pascal-141 schreef: 25 dec 2019, 21:30 Heb je relais 109 al eens gewisseld om te testen ?
+1,
daar denk ik ook als eerste aan. :toppie
Als de auto afgekoeld is, dan is er niets aan de hand..
Zo uitgewisseld ook dat relais.

Ja, die is gewisseld door de ANWB maar zonder resultaat op dat moment.

Ik heb het grijze relais, dus niet de Tunesische variant waarover Jimmy Roelofsen spreekt in https://www.weetjewel.com/relais109.htm

Uitlezen is de enige optie denk ik. Ik lees zojuist dat het niet oplichten van de gloeispiraal in het dashboard bij starten, ook een teken van een defect Relais 109 kan zijn. Maar, volgens mij doet ie dat wel.
Bertel 388
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2008, 20:08

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Bertel 388 »

Snautzer schreef: 25 dec 2019, 16:58 Uit laten lezen. Tot dan zou je kunnen proberen de luchtmassa meter er eens van af te halen als je stil gevallen bent. (Of als je net een stuk gaat rijden). Start het dan en blijft het lopen is het wrs een defecte lmm
Lmm was al eens defect. Resultaat was toen dat de motor bleef lopen maar geen vol vermogen meer leverde. Max. snelheid 80 km/h.

Goed, wat niet kan is nog nooit gebeurt.... Eerst maar uitlezen en relais 109 grondig nakijken of vervangen voor een nieuwe.
Bertel 388
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2008, 20:08

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Bertel 388 »

Wat ik me nu herinner, is dat de motor bij een koude start de laatste tijd normaal liep maar soms even inhield. Alsof er iets ingeschakeld werd wat de motor belast maar direct weer werd uitgeschakeld. Ongeveer 2 seconden inhouden en dan weer 20 tot 30 seconden normaal lopen. Bij warme motor trad dit inhouden niet op.

Zou dat iets met R109 van doen kunnen hebben?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Pascal-141 »

Dat inhouden kan ook van de airco komen , het in en uitschakelen van de climatronic bvb.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door jos_br »

Ik heb het idee dat er met de timing iets goed mis gaat, uitlezen is toch het devies.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Bertel 388
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2008, 20:08

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Bertel 388 »

Relais 109 intussen vernieuwd. Geen resultaat. Auto start helaas niet. Uitlezen lukte niet.

Iemand een goede tip waar een goed uitleesapparaat te kopen zonder een vermogen kwijt te zijn? Ik heb een kabel welke werkte met VCDS lite maar blijkbaar heb ik een aparte driver nodig om e.e.a. met elkaar te laten communiceren. Op een oudere laptop lukte dat altijd prima met deze configuratie maar die heb ik niet meer.
Bertel 388
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2008, 20:08

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Bertel 388 »

jos_br schreef: 26 dec 2019, 22:47 Ik heb het idee dat er met de timing iets goed mis gaat, uitlezen is toch het devies.

Jos.
Waarom denk jij aan de timing Jos? Ik heb tot 2 x toe een km of 5 a 6 kunnen rijden met de auto voordat hij afsloeg. Auto reed toen volkomen normaal, tot het moment van afslaan.

Riemen zien er ook normaal uit. Die van de brandstofpomp kan ik niet 100% beoordelen maar ik zie hem draaien door een kleine opening in de behuizing.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Multivan Generation »

Bertel 388 schreef: 27 dec 2019, 13:38 Iemand een goede tip waar een goed uitleesapparaat te kopen zonder een vermogen kwijt te zijn? Ik heb een kabel welke werkte met VCDS lite maar blijkbaar heb ik een aparte driver nodig om e.e.a. met elkaar te laten communiceren. Op een oudere laptop lukte dat altijd prima met deze configuratie maar die heb ik niet meer.
Wat verwacht je hierbij? Mijn idee is dat dit gaat jouw niet helpen.
Vraag iemand in de buurt die ruime ervaring met volledige versie van VCDS heeft en ook rijdend kan loggen.
Als je zeer sporadisch het een keer gebruikte dan kan dit wel eens boven je 'kunnen' liggen..
Met een Lite-versie kun je hierbij niet hetgene uitlezen waar Jos op doelt.
Ik weet ook niet wat jij een vermogen vindt en waarmee je wilt uitlezen?
Anders kun je je licht eens laten schijnen op OBDeleven. Daarmee kun je met je telefoon het een en ander uitlezen.

Als je nu al niet meer kunt starten:
1 controleer de accuspanning
2 als je een startpoging doet, valt dan de kilometerteller even weg, gaat de binnenverlichting minder fel branden --> zo ja accu
3 laad je accu in ieder geval eens goed door, en maak de massapunten eens goed schoon.
4 als je het contactslot zonder sleutel indrukt en je hebt van te voren de radio aangezet, blijft hij dan spelen? en als je hem dan loslaat? Blijft hij dan spelen, zonder sleutel in het contactslot? --> contactblokje.

5 Bij een startpoging: je zet de sleutel op contact, gaat dan het voorgloeilampje even aan en daarna weer uit?
6 gebeurt 5 ook met een andere sleutel?

Relais 109 zijn eerst zwarte geweest, later grijze, maar het wil niet zo zeggen, dat grijze geen probleem meer geven, alleen minder..
Kijk maar eens hoe oud het relais in je auto is.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bertel 388
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 jun 2008, 20:08

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Bertel 388 »

Accu is niet het probleem. Ook met volgeladen accu alleen ronddraaien, niet starten. (Grijs) relais 109 is van week 14-2000. Die heb ik intussen vervangen maar zonder gewenst resultaat. Oude en nieuwe relais voel/hoor je werken bij contact inschakelen en de auto lijkt normaal voor te gloeien.
Distributieriem + spanner + waterpomp + trillingsdemper + riem brandstofpomp + spanner etc. etc. compleet vervangen een kleine 40.000 km terug.

Het blijft een raar verhaal:

- Auto 20-12 na een rit van ±80 km normaal rijdend weggezet
- Auto 22-12 gestart en km of 5 gereden
- Motor valt uit, laat zich nog 1 x starten, valt vrijwel direct weer uit en is niet meer te starten
- Auto 22-12 op transport via ANWB naar tussenstation voor transport 23-12 richting huisadres
- Op het tussenstation bleek de auto te starten en is deze op eigen kracht overgezet op een andere trailer.
- Na ontvangst van de auto op 23-12 op huisadres, brandstoffilter vervangen. Filter was niet oud maar voor de zekerheid...
- De auto startte normaal en heeft zeker 20 minuten normaal stationair gedraaid, zonder tekenen van afslaan.
- 24-12 de auto gestart en zo'n 5 km gereden. Auto reed normaal. Daarna weer motoruitval en niet meer te starten

Heb nog geen verdere bekabeling kunnen checken onder de motor. Ga dat morgen doen incl. uitlezen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motor slaat plotseling af na korte rit - 2.5TDI 111kW AHY

Bericht door Multivan Generation »

Bertel 388 schreef: 27 dec 2019, 17:35
Distributieriem + spanner + waterpomp + trillingsdemper + riem brandstofpomp + spanner etc. etc. compleet vervangen een kleine 40.000 km terug.
Dit verklaard iets, dat de riem nu zijn maximale rek heeft, en dat de fijn afstelling gecontroleerd kan/moet worden.
Dit kan niet met een lite-versie van eerder genoemde software.
(Grijs) relais 109 is van week 14-2000. Die heb ik intussen vervangen maar zonder gewenst resultaat
Nou, daarmee heb je wel resultaat, en dat is dat je een goedkoop onderdeel, wat ruim 19,5 jaar oud is, vervangen hebt, door een betrouwbaar nieuw onderdeel, dus dit kon je hiermee uitsluiten.

De vraag die nog open staat:
heb je dit met al je sleutels?
Zou namelijk ook zo maar kunnen dat er een sleutel niet goed herkend wordt en de wegrijblokkering in werking treedt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie