Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

diesels

vragen over de T4
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: diesels

Bericht door RoelandZ »

Multivan Generation schreef: 29 dec 2019, 22:39
RoelandZ schreef: 29 dec 2019, 22:12
autocaravana schreef: 29 dec 2019, 20:58

Maar de vraag is natuurlijk wel terecht en ik voel me er ook steeds minder prettig bij.
Bedenk maar zo dat het produceren van die nieuwe elektrisch california zo vervuilend is dat het nog 200.000 km rijden met je huidige camper minder milieu belastend is.

Als je op biodiesel gaat rijden is je bus al helemaal niet slecht voor het milieu.
Daar dachten we bij de aanschaf van de T4 destijds ook niet over na.over de milieu impact van de productie.

Als je weet hoe biodiesel gemaakt wordt en met name om de gewenste viscositeit te bereiken, Kun je die uitspraak niet met droge ogen doen..
Het produceren van een elektrische auto is vele malen milieu belastender dan het produceren van een diesel of benzine auto. Ik doel dus niet op de aanschaf van je t4 toen de tijd..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: diesels

Bericht door Pascal-141 »

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: diesels

Bericht door Multivan Generation »

Leuk stukje, maar het laat onvermeldt dat autoconcerns vlootbreed de gemiddelde CO2 uitstoot moeten reduceren.
Dat betekend NIET dat alles elektrisch moet, er mogen nog steeds supersportwagens met V12 motor gemaakt worden, echter moet dat vlootbreed dan gecompenseerd worden met lage-/geen emissie auto's om vlootbreed gemiddeld gezien aan de gestelde Europese opgave te voldoen.

Het betekend ook niet dat het persé elektrisch moet zijn,
zoals bijvoorbeeld de Toyota Mirai op waterstof aantoont.
Audi is bijvoorbeeld al jaren betrokken bij een Waterstof-fabriek in Duitsland welke op zonnestroom de piekbelastingen op het elektriciteits-netwerk afvangt om waterstof te produceren.
Alleen is de verkrijgbaarheid in de lage landen zeer beperkt. Vroeger achter Brussel bij de Total was er een brandstofpomp waar je het kon verkrijgen en in Nederland waren dat er 3 geloof ik, maar dat kunnen alweer achterhaalde cijfers zijn.

Het is een kwestie van en en en,
niet ineens volledig overschakelen naar 100% elektrisch.
Je hebt hier op het forum mensen die zich met hand en tand verzetten en vasthouden aan oude waarden,
er zijn mensen die wanneer de tijd rijp is en het betaalbaar is/wordt, best willen overstappen naar een milieuvriendelijker model,
en er zijn early adopters, die de nieuwste technieken meteen omarmen.
Ikzelf zit tussen de middelste en laatste groep.
Vind de nieuwste technieken interessant en leuk(ook door mijn werk),
maar wil wel betrouwbaarheid, en dat mag best wat extra kosten. Zeker ook als je de gezondheids-aspecten van diesel-uitstoot in ogenschouw neemt.
Veel mensen met COPD en asthma gerelateerde klachten hebben daar gewoon last van, en de fijnstof-uitstoot heeft meer longkanker gevallen tot gevolg.
Er zijn mensen die dat niets kan interesseren en puur kijken naar hun eigen oude trouwe busje, wat betaald is en nog lang mee moet kunnen gaan.
Die mensen klagen dan ook het hardste dat de zorgpremie weer gestegen is. Het is niet mijn bedoeling om mensen een schuldcomplex aan te praten, maar soms eens iets dieper nadenken kan geen kwaad.

INTERMEZZO:
Er is een trend gaande dat steeds meer mensen in de grote steden willen/gaan wonen.
Dan heb je als eerste stijgende huizen prijzen, en later een mobiliteits probleem.
Ook moet door concentratie/indikking van de bevolking op die plaatsen, beter gekeken worden naar de leefbaarheid.
Een aspect daarvan is de invoering van milieuzones en of low-emissionzones.
En ja dan kun je wijzen naar andere landen, Schiphol, het Kabinet, de Rotterdamse Haven, kolencentrales, buiten Europa naar China en Amerika, maar het begint over het algemeen eerst bij jezelf en welke keuze je maakt en (geldelijk) kunt maken..


Wat je hier (terugkerend) op het forum ziet aan de hand van de levensloop van een busje:
1 Early adopters kopen het nieuwste model(leaseauto of op de zaak gezet), liefst met veel toeters en bellen, ze laten dit graag ook zien, met kortstondig veel berichten.
Dan bed het gewone gebruik in en komen er problemen en schreeuwen dit van de daken, veel onbegrip richting VW.
Zijn er dan klaar mee/teleurgesteld en of kopen/leasen een nieuwe of sprinten weg van VW naar andere merken (bijvoorbeeld 174 pk in de T5 was te weinig dus ga ik naar de V6CDI in de Vito/Viano).

2 Dan komt de middelste groep die gewoon een 2de hands busje dan kunnen betalen en genieten er van en betalen gewoon de onderhouds beurten, is er een technisch probleem, dan raadplegen ze het forum en laten het oplossen en rijden weer verder.

Dan heb je nog een sub tweede groep, zeg groep 2.5, die een bus 2de of 3de hands kopen, hetzelfde als groep 2 denken alleen het geld er eigenlijk niet voor (over)hebben en zo naar goedkopere onderdelen gaat rondkijken of het zelf doen.

3 En je hebt de laatste, hieronder vallen de puristen die alles zo origineel mogelijk willen houden, maar het mag het liefst niets kosten en de groep die altijd ruim 10 jaar oud spul koopt (omwille van de afschrijving), of 15 jaar+ (gunstige fiscale bijtelling) en dan bijvoorbeeld onder invloed van instagram, #vanlife etc de meest extreme projecten gaan doen, out of the box denken en de wenkbrouwen van anderen doen fronsen.

En weet je wat; alle stromingen zijn hier op het forum vertegenwoordigd, en dat maakt een forum leuk en een onschatbare bron van informatie.
Zolang het forum leuk blijft en de sfeer leuk en gezellig, zal ik (af en toe) een bijdrage leveren.

En voor RoelandZ, ook voor de productie van accu's komen in de komende 2 jaar mooie oplossingen :knipoog

Groetjes en fijne jaarwisseling voor iedereen

Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 30 dec 2019, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: diesels

Bericht door Peter73 »

Mooi artikel idd. En eigenlijk weten we dat (helaas) allemaal maar een weg terug zal er niet zijn.

Overigens krijgt iedere bumperklevende Tesla van mij een keurig pluimpje hoor :knipoog
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: diesels

Bericht door freek »

Wat mij nog het meest intrigeert is hoe de transformatie de komende jaren gaat verlopen. Ik denk dan met name aan de economische gevolgen. De voertuigbranche is nog steeds zeer arbeidsintensief van autoproducenten, toeleveranciers tot onderhoud. Het gaat in europa om miljoenen banen. Bij electrische voertuigen is dit een heel ander verhaal. Geen ingewikkelde motoren, vrijwel geen onderhoud, vrijwel geheel geroboticeerd, etc.
Ben heel benieuwd hoe de politiek dit gaat managen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: diesels

Bericht door MGA1600 »

freek schreef: 30 dec 2019, 11:49
Ben heel benieuwd hoe de politiek dit gaat managen.
.... ik zou zeggen...”hoe de (Europese) autobranche dit gaat managen......)
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: diesels

Bericht door MGA1600 »

Overigens mis ik het fenomeen Benzine-hybride in deze discussie.
Het beste van twee werelden: geen laad-stress, altijd een volwaardige benzinemotor achter de hand, veel minder accu grondstoffen-problematiek, laag verbruik (ik rij met mijn 5 m lange 7-zitter XC90 hybride gemiddeld 6.5 l/100 km ondanks het gewicht wat gelijk is aan mijn Multivan en zijn stroomlijn als een tuinhuisje)
Daarbij heel prettig tijdens met een heel groot koppel, stil, soepel en geen last van milieu zones. Laden doen we bijna uitsluitend thuis, we hebben een paar extra zonnepanelen om dat ‘gratis’ te kunnen doen.
On top; ze vallen voorlopig ook nog onder een (benzine) half-tarief zolang ze onder de 50 g uitstoot vallen (wat zelfs met mijn 400 pk+ XC90 het geval is)

Jammer dat deze technologie nog geen entree in de VW busjes heeft gemaakt. Volvo had het dus al, maar andere merken komen er in hun personenwagens nu ook mee (Mercedes, BMW, Porsche etc. )
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: diesels

Bericht door autocaravana »

Lees vooral ook de disclaimer in het artikel die aangeeft dat er weinig deugt van de beweringen.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: diesels

Bericht door busbart »

Vreemd dat ze nu (terwijl de regeringen 100% elec. willen) met hybriden gaan komen!? wel een goede oplossing als je in de bush woont en de actiradius van een elec. niet voldoende is. maar ik voorzie problemen met die fijne benzine die we nu hebben, als die langer als 2 maanden in de tank zit veroudert die ook, en plakt dingen dicht zoals klepjes caburateurnaalden venturies etc. en als je dan veel op elec rijd, en weinig op benzine krijg je toch weer dure garagerekeningen...
Groet, Bart
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: diesels

Bericht door freek »

Hybride is typisch een resultaat van de transitie die nu plaats vindt en is een tijdelijke oplossing. En je ziet dat de politiek regiseert; de industrie is volgend en gaat pas echt aan de slag (investeten) als de omstandigheden ernaar zijn. En sommige fabrikanten zullen dit niet kunnen volgen en vallen om. Bij tesla staat minimalisatie van menselijke arbeid voorop: robots staken niet om meer loon om met elon musk te spreken. De duitse en franse industrie krijgt hier nog een hele zware dobber aan met zeer machtige bonden...
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: diesels

Bericht door MGA1600 »

freek schreef: 30 dec 2019, 14:34 Hybride is typisch een resultaat van de transitie die nu plaats vindt en is een tijdelijke oplossing. En je ziet dat de politiek regiseert; de industrie is volgend en gaat pas echt aan de slag (investeten) als de omstandigheden ernaar zijn. En sommige fabrikanten zullen dit niet kunnen volgen en vallen om. Bij tesla staat minimalisatie van menselijke arbeid voorop: robots staken niet om meer loon om met elon musk te spreken. De duitse en franse industrie krijgt hier nog een hele zware dobber aan met zeer machtige bonden...
De vrij plotselinge opkomst van hybrides heeft denk ik ook te maken met het feit dat de autofabrikanten voor het totaal-gemiddelde van hun geleverde auto’s cq productportfolio onder een uitstoot norm moeten blijven. Met plug-in hybrides is dat niet zo moeilijk, maar ook mild-hybrides helpen dat getal omlaag te krijgen. Inderdaad waarschijnlijk een tijdelijk verschijnsel totdat de elektrische auto en de infrastructuur daarvoor volwassen is geworden.
Persoonlijk vind ik het altijd jammer als mijn hybride overschakelt op brandstof want elektrisch rijden is echt super-comfortabel en voelt erg luxueus. Als een PIH een range van zeg 100-120 echte km elektrisch zou hebben, denk ik dat ik wel 90-95% van mijn ritten elektrisch zou kunnen rijden en ga ik de mijne meteen inruilen.... Haha .
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: diesels

Bericht door Multivan Generation »

Ik mocht een tijdje terug een nieuwe leaseauto uitzoeken en wilde vol-elektrisch. Dat werd afgeschoten op onware beredenering en en achterhaalde aannames.

Dus toen gegaan voor een benzine hybride, best of both woelde, dacht ik nog. Afgeschoten met als reden, de milieu en uitstoot voordelen weg en niet op tegen het hogere verbruik op benzine op de snelweg waar jij 90% van je kilometers rijdt.

Dus ik moest op basis van totaal cost of ownership maar weer een diesel uitzoeken, gebaseerd op beweringen van de wagenparkbeheerder en leasemaatschappij.

Die diesel is over 2,5 jaar en 2 ton op de teller naar verhouding niets meer waard, maar dat vergeten ze voor het gemak even..

Dus bovenstaande kunnen ook afwegingen zijn.
Er staan nu overigens wel 3 elektrische auto's op het werk :bonk

Bij mijn vrouw op het werk zijn ze van 3 elektrische auto's in 2018 naar 22 in 2019 gegaan. Met als gevolg een laadpaal stoelendans en laadprotocol..
Als er maar een wil is...

Er is ook een vol-elektrisch Crafter op de markt gekomen, en voor het doel waarom die ontwikkeld is, de leefbaarheid in de steden verbeteren een prima stap.
En nee geen hele grote actie radius, maar de mensen die dat meestal meteen als argument neerleggen, rijden meestal minder als 50 km enkele reis en praten dus een andere groep na.

Ook ik ben benieuwd hoe de transitie gaat plaatsvinden en voor VW, inderdaad de vakbonden zijn machtig al zijn er al inleidende schermutselingen aan de gang.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: diesels

Bericht door freek »

het heeft niets meer met t4 of diesel te maken maar het blijft een interessant onderwerp ;-)
Ik moet altijd denken aan de ontwikkeling van de foto- en electronica-industrie na de oorlog. Misschien realiseren we het ons niet meer maar Duitsland was zeer groot in de optische- en foto-industrie: Leica, Rollei, Agfa, Zeiss-ikon, Voigtlaender. In 20 jaar tijd was daar niets meer van over en domineerde Japan de markt volledig. Dat kan met de europese autoindustrie ook gebeuren. In china gebeurt heel veel en nieuwkomers zoals tesla worden niet gehinderd door historie en 'oud denken'. Het wordt sowieso een heel interessant tijdperk.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: diesels

Bericht door VerbalKint »

Het gaat de regering echt niet om het milieu.
Het gaat om inkomsten.

Als je echt voor het milieu gaat, dan breng je de uitstoot terug en zorg je voor stimulering van betere alternatieven. Er is nog nooit iets groots verandert door boetes en straffen. Criminaliteit? Hogere straffen leiden nooit tot minder criminaliteit, nergens ter wereld. Geen mens die minder rookt vanwage die kwartjes die ze er per jaar bovenop accijnzen. En toen in Belgie de pomp de helft goedkoper was, reden er in Nederland meer auto’s per bevolking rond dan in Belgie. En voor die paar euro extra wegenbelasting per jaar doe ik m’n T4 echt de deur niet uit. Den Haag weet dat ook. Het is laffe symboolpolitiek met “milieu” als excuustruus.
Als er morgen een katalysator komt om m’n T4 beter te maken, dan hoor ik daar een gemakkelijke wegenbelasting “korting” door te krijgen. Zolang dat niet gestimuleerd wordt, wordt het niet opgelost.

En de finale oplossing voor mobiliteit? Dat wordt een combinatie van huidige oplossingen.
Om te filosoferen moeten we de energiedrager los koppelen van de aandrijving. Er is electrische aandrijving, maar de accu als solitaire energiedrager kan nooit binnen de noodzakelijke termijn verbetert worden.

We willen binnen 10 tot 20 jaar van de fossiele stoffen af, zelfs met 200% betere accu kan een caravan, camper, vrachtauto of vakantiebus niet binnen normale reistijd op vakantie. En een pompstation met 100 laadpalen van 10 minuten per auto gaat ook nooit gebeuren. Nog los van het feit dat je eigen zonnepanelen energie opwekken terwijl je zelf met die auto op je werk zit, en de helft van je opgewekte energie na zonsondergang of zonsopkomst gebruikt wordt.

Kortom: in huis wordt het een combi. Fantastische isolatie, gecombineerd met een zonnepaneel die een zonneboiler opwarmt met een electrische boiler dat zekerheid van warm water verzorgd. Verwarming en koeling door een warmtepomp. En voor het koken komt er een waterstof brandstofcel zodat de 50% (heel ruwe schatting) aan warmte je eten kookt en de andere 50% stroom wordt voor de elektrische boiler gebruikt om je douche voor te verwarmen. Die waterstof heb je overigens overdag zelf opgewekt met je panelen.
(Ik ben met min bedrijf al 2 jaar gasvrij, terwijl onze deskundigen me tot vorige week nog garandeerden dat dat veel te duur was. Ik ben per maand nu minder kwijt dan met gas)

Auto’s worden idem.
Electrisch aangedreven, maar met een accu voor boodschappen. Boodschapen auto’s kunnen binnekort volledig electrisch blijven en met een body van fotocellen op en neer van Maastricht naar Amsterdam.
Maar voor personenvervoer, pakketdiensten, vrachtverkeer, campers, caravans, vertegenwoordigers, vakantiegangers en sws alles wat meer dan 2500kg weegt zal hybride met waterstof de enig bijvende oplossing zijn.

(Met gestrekt been erin :sjaal )
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: diesels

Bericht door busbart »

Interessante stelling!

Maar gelukkig ben ik dus niet de enige die dat door heeft, van de regering die eigenlijk niets om het milieu geeft.

Vreemd eigenlijk, de meeste Nederlanders die ik hier spreek, geloven precies wat de regering hun verteld. maar misschien zitten ze daarom ook wel in frankrijk!??

Overigens; als ze werkelijk zo'n goede oplossing hadden met waterstof, dat je dat bijvoorbeeld als een LPG installatie achteraf zou kunnen inbouwen, en dat een beetje betaalbaar was, maar VOORAL ook de infrastructuur daarvoor overal aanwezig was, zou ik ook niet lang nadenken, en meteen overgaan.

Maar als je weet dat ik om LPG te tanken al 100km moet rijden voordat m'n tank volzit en ik thuis ben.... :muur
Groet, Bart
Plaats reactie