Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Volkswagen Transporter camper ombouw

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Kellogs
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2019, 20:12

Volkswagen Transporter camper ombouw

Bericht door Kellogs »

Hallo!

Ik ben nieuw op dit forum en zal meteen met de deur in huis vallen:

Wij zijn van plan om een Volkswagen T5 / T6 te kopen om deze om te bouwen naar ‘camper’. Ons doel is om er in het dagelijks leven mee rond te kunnen rijden en in de zomer en weekendjes mee op vakantie te gaan.

Nou zijn er alleen een paar dingen waar we niet uit komen.. Wie kan ons helpen:

- Zijn er bedrijven die een multivan rail in een ‘gewone’ transporter kunnen plaatsen, en zo ja, wat zijn daar de kosten ongeveer van?
- Kunnen de stoelen van een Volkswagen Kombi ook omgedraaid worden?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Volkswagen Transporter camper ombouw

Bericht door Angelo-anneveld »

Welke stoelen bedoel je om om te draaien?

Er zijn naar mijn weten geen bedrijven die dat doen.
Je kan het simpelweg zelf doen. Wat ik al 2x heb gedaan is een Vw t5 kombi gehaald, en hier zelf de rails in geplaatst.
Tot nu altijd nog prima door de keuring gekomen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter camper ombouw

Bericht door Multivan Generation »

Kellogs schreef: 28 dec 2019, 20:29 Hallo!

Ik ben nieuw op dit forum en zal meteen met de deur in huis vallen:

Wij zijn van plan om een Volkswagen T5 / T6 te kopen om deze om te bouwen naar ‘camper’. Ons doel is om er in het dagelijks leven mee rond te kunnen rijden en in de zomer en weekendjes mee op vakantie te gaan.

Nou zijn er alleen een paar dingen waar we niet uit komen.. Wie kan ons helpen:

- Zijn er bedrijven die een multivan rail in een ‘gewone’ transporter kunnen plaatsen, en zo ja, wat zijn daar de kosten ongeveer van?
- Kunnen de stoelen van een Volkswagen Kombi ook omgedraaid worden?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes
Welkom op weetjewel.
- Zijn er bedrijven die een multivan rail in een ‘gewone’ transporter kunnen plaatsen, en zo ja, wat zijn daar de kosten ongeveer van?
Er zijn er zeker die de handeling kunnen uitvoeren, maar de zitplaatsen die je daarmee wilt creëren krijg je niet goedgekeurd bij een transporter met een chassisnummer welke begint met WV1. De personenbussen als basis (met WV2 chassis-nummer) daarmee krijg je het normaal gezien wel goedgekeurd.
- Kunnen de stoelen van een Volkswagen Kombi ook omgedraaid worden?
Een kombi heeft vaste stoelen, en als je de vloerbeugels daarvan omdraait, dan kun je een treinzit creëren.
Ze kunnen niet met de zitting en rugleuning roteren zoals multivan stoelen dat wel kunnen.
Overigens was het volgens mij zo, dat je als je rijdt, niet met de rug naar de rijrichting mag zitten. Maar dat kan ik mis hebben.

Maar wat zijn precies je ideeën?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Kellogs
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2019, 20:12

Re: Volkswagen Transporter camper ombouw

Bericht door Kellogs »

Bedankt voor jullie reactie!

Het idee is om een kombi aan te schaffen. Treinzit met tafel te maken. We willen stoelen gebruiken die plat kunnen zodat we er een matras overheen kunnen leggen.

Achterin de kofferbak willen we over de hele breedte het keukenblok plaatsen met een klep erop (op de hoogte van de ingeklapte stoelen, zodat deze als verlengstukje voor het bed kan dienen. (En bij gebruik opengeklapt kan worden).

Dus ik ben blij om te horen dat die bevestigingen om te draaien zijn! Kunnen we dat zelf doen? Of heb je daar speciaal gereedschap/kennis voor nodig?

(Tweede optie was om een transporter bestel aan te schaffen en multivan rail in te laten zetten. Maar lees overal dat dat heel erg veel werk is..!)

Groetjes en een fijne jaarwisseling!
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Volkswagen Transporter camper ombouw

Bericht door Angelo-anneveld »

Zowel kombi als bestel blijft veel werk!

- bij een bestel is de keuring niet te doen.

- kombi daarin tegen staat al meestal 9 persoons op kenteken.

Qua werk is allebei hetzelfde. Uitlaat eronder weg halen (of laten zakken), alle bescherm platen en hitteschilden dienen gedemonteerd te worden. Ook de tank moet je laten zakken.

Als je het al een keer gedaan hebt en over een brug beschikt is het eigenlijk zo gepiept.. als het je eerste keer word ben he nog wel even bezig..

Ik doe het altijd op de krik en dat wil ook prima als je een beetje lenig bent haha

- gereedschap: dop 16, dop 19, 8&10. Boormachine en wat primer, en een klein koeiepootje voor de krammetjes die onder vast zitten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter camper ombouw

Bericht door Multivan Generation »

Even een aanvulling.
Kombistoelen kun je niet met de rugleuning naar voren klappen om een vlakke bovenkant te krijgen.

Een 2 zits bankje, daarmee kan het wel.

Ik heb hier beide nog in de kelder staan en mogen weg.

Doe jezelf een plezier en kies als basis een kombi, dus een auto met een WV2 chassisnummer. Geen gezeur bij een keuring over de zitplaatsen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie