Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5TDI Syncro Camper project

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door NS88 »

Hallo WJW’ers

Na lang zoeken heb ik een aardig kale, maar zeer leuke verlengde 2.5TDI ACV Syncro met 280.000km voor een symbolisch bedrag op de kop weten te tikken :D.

Golfsurfen en skiën zijn mijn 2 grote passies, dus plan is om er een camper van te maken met off-road look.
Camper gerelateerde dingen wil ik dus hier bespreken en de off-road aspecten in de T4 projecten afdeling: viewtopic.php?f=12&t=63639

Algehele status van de bus was verrassend netjes. Het blok hield heel erg in, dit leek opgelost door het vervangen van de luchtmassameter. Gaf ook meldingen op overige sensoren, deze zijn gelijk mee vervangen.
De houten vloer was rechtstreeks in de bodem geparkerd. Dit geeft na verloop van tijd wat roest bij de gaatjes welke schoongemaakt dichtgelast zullen moeten worden. Maar op het eerste oog lijkt dit nog te overzien.

Plan is om hem eerst met de minimale eisen door de keuring heen te halen en daarna schorsen en op mijn gemak naar wens afwerken. Grootste twijfel (wegens prijsverschil) zit momenteel bij mij in de keuze van het hefdak, een goedkope 1x2m atrion of een volledig reimo-achtig slaaphefdak.
Ik zal in de realiteit beneden slapen, maar een volledig heffend dak met veel leefruimte winst over de hele bus vind ik ook wel mooi. (mocht iemand er 1 hebben liggen, dan is die welkom;))

Mijn wishlist (tips of aanbiedingen welkom):
Hefdak
Kapiteinsstoelen + draaiplateau bestuurder
Zijscherm RV vervangen
Camperinterieur (ik denk dat ik zelf creatief ga zijn)
Doka-pickup zijspiegels
Schuiframen
All terrain banden
Licht verhogen
Reservewielhouder achterklep
Grill zonder vw logo
Heldere knipperlichten
Smoke achterlichten
Stalen bumper
sidebars/steps
Kunststof wielkast verbreders
Ledbars/verstralers
je kent het allemaal wel:P…

Paar kiekjes:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door NS88 op 05 jan 2020, 21:03, 4 keer totaal gewijzigd.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door MGA1600 »

Klinkt als een leuk project (wat ik zeker ga volgen!)
Succes!
En fijne jaarwisseling natuurlijk ....’
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door Hanssyncro »

Hefdak voor een lange uitvoering is mogelijk duurder dan de auto je gekost heeft. Een paddenstoel dak is dan een optie. MacMol hier in het forum zou je dan eens kunnen aantikken. Voor zo ver ik weet is ook de reservewielhouder achterklep niet meer volledig leverbaar. Er is een onderdeel (als ik me niet vergis is dit het slot dat het wiel vasthoud) niet meer te verkrijgen of je betaald......de hoofdprijs. De rest moet te doen zijn lijkt me...


Succes met de ombouw en een fijne jaarwisseling.

Groetjes, Petra

Edit: Je APK is verlopen en hij is niet verzekerd zie ik...
Groetjes, Petra
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door NS88 »

Betreft de daken, ja daar zit ik dus mee in dubio. Een atrion 2x1 hefdakje van 1000 euro, puur voor de keuring, of volledige ruimtewinst met een op maat verlengde slaapdak. +-2800,-.

Bedankt voor de info over de reservewielhouder. Ik ben zelf wel handig met metaalwerken, dus daar kan ik wel oplossingen voor vinden. Als ik er geen kan vinden, wil ik er zelf eentje gaan fabriceren ter zijner tijd:)

En als "het goed is" staat de bus nu geschorst, vandaar dat hij nog niet gekeurd en nog niet verzekerd is. (ik zoek nog een goede manier om hem op slot te zetten tegen diefstal. Iemand ervaring met bear locks / stuursloten of andere varianten voor een T4?)
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door Renew »

Met een lang kettingslot via de deurgrepen binnen de voordeuren zekeren?
Ik heb er nog geen foto van en héb er vandaag ook geen tijd voor, maar zal er tezijnertijd eentje plaatsen
Rene
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door Clarisse »

Je hebt natuurlijk gewoon een stuurslot door je stuur een slag 'in het slot' te draaien en verder had ik altijd een stuurslot om pedaal en stuur heen toen ik mijn bus nog op nare parkeerplaatsen zette. Werkt prima.

Als ie geschorst is en je er toch niet mee rijdt, zou je de klem van de accu kunnen halen, dan start ie niet.

Mijn ervaring is echter dat ze je bus niet meenemen. Maar wel je zijruit inslaan om alle kastjes open te maken en dan spaghetti etc. aan te treffen. Of in al je banden met een mes een snee zetten. Of naast je zijn drie auto's afgefikt en je bent maar net de dans ontsprongen. En daar helpt een stuurslot niet tegen. En natuurlijk gaat het meestal wel goed, maar ik ben na bovenstaande ervaringen blij dat mijn bus tegenwoordig in mijn zijtuin woont. Ik zou je adviseren om zo'n mooie syncro op een veilige plek te zetten.
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door NS88 »

Vandaag naar het RDW geweest.

Goed nieuws: Hij is door de keuring als camper. Keurmeester begon wel over het dak, dat dit geen camper was. Uitgelegd dat ik daarvan op de hoogte ben en het dak later in laat bouwen en foto's doorstuur naar de belastingdienst.

slechte nieuws: Zijwaartse zitplaatsen tellen niet als zitplaatsen omdat hij ze niet deugdelijk vond. Gevraagd wat zijn definitie van deugdelijk is, en volgens hem moest het een stalen constructie zijn die vast zit aan de bodemplaat met een versterkte onderplaat.

Beetje jammer van alle zijwaarts vast geparkerde tuinstoelen die ik voorbij hem zien komen dat ik er uberhaupt nog "moeite" in gestoken heb:), ben er nog niet aan uit of ik nog een keer terug ga om er toch meer zitplaatsen op te krijgen.

Heeft me ook even op het hart gedrukt dat als ik er nog meer kasten in ga bouwen dat ik weer terug mag komen omdat het voertuig dan zwaarder wordt. Als bewijs zou hij even foto's maken zodat dit allemaal netjes geregistreerd wordt.

Afgelopen weekend plat hefdakje opgehaald bij Atrion, dus daar kan ik me in ieder geval mee zoethouden de aankomende dagen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door Snautzer »

NS88 schreef: 21 jan 2020, 11:40 Vandaag naar het RDW geweest.


slechte nieuws: Zijwaartse zitplaatsen tellen niet als zitplaatsen omdat hij ze niet deugdelijk vond. Gevraagd wat zijn definitie van deugdelijk is, en volgens hem moest het een stalen constructie zijn die vast zit aan de bodemplaat met een versterkte onderplaat.

Onzin over die stalen constructie. mijn Caravelle had houten zijwaartse banken en zonder probleem goedgekeurd. En er rijden veeeel meer door de rdw goedgekeurde busen rond. Vraag eens naar de wettelijke bepaling van "bank". Die is er niet namelijk. Ook staat er niets over versterkte onderplaten.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door Hanz »

De goedkeuringseisen geven aan dat de zitplaatsen stevig aan het voertuig moeten zijn bevestigd maar vermelden verder niet hoe dat technisch dan gerealiseerd moet worden. Dus is dat in de praktijk aan het oordeel van de keurmeester.
En eerlijk gezegd kan ik me wel voorstellen dat hij die metalen hoekjes niet deugdelijk genoeg vindt. Bij een botsing is er een goede kans dat niet alleen de passagiers maar ook de banken dwars door de auto vliegen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door Hanz »

bobv schreef: 21 jan 2020, 13:53 Welk keuringsstation ben je geweest? In Heerenveen was dit zondermeer goedgekeurd.
Ik denk dat je dit niet zo kan stellen. Juist omdat het niet beschreven is hangt het dus af van de interpretatie en het oordeel van de keurmeester. En ook in Heerenveen kan je een keurmeester tegenkomen die dit niet deugdelijk vindt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door NS88 »

bobv schreef: 21 jan 2020, 13:53 Welk keuringsstation ben je geweest? In Heerenveen was dit zondermeer goedgekeurd.
Het was in Roosendaal, en bij stoelen met gordels kan ik het me voorstellen dat de banken het gewicht van de mensen moeten houden. Als ik met deze opstelling een ongeluk krijg dan ligt er 8 man op mijn dashboard, maar blijven de bankjes mooi op hun plaats. Maar goed, alles valt en staat op het woordje "deugdelijk". en ik had net een zuurpruimpje getroffen uiteraard :)

Het is wat het is, on to the next. Nu eerst focussen op het hefdakje erin zetten en tussentijds nadenken of ik er nog moeite in steek meer zitplaatsen op kenteken te krijgen of niet.
Laatst gewijzigd door NS88 op 21 jan 2020, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door Multivan Generation »

Als de keurmeester het niet deugdelijk vindt, dan zul je het daarmee moeten doen.
Hij moet het tenslotte goed keuren, en zijn stempel en krabbel onder zetten.
Dat andere mensen daar wellicht anders over denken, dat doet niet ter zake..

Ook maakt het niet uit wat in het verleden wel goed gekeurd is,
de regelgeving is regelmatig aan verandering onderhevig..
De trend is dat het strenger is geworden/wordt, en daar is met het oog op veiligheid iets voor te zeggen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door Snautzer »

Dat zou mooi wezen. De keurmeester heeft zich te houden aan de wet. Niet aan hoe hij die als eenling interpreteert.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door Multivan Generation »

Snautzer schreef: 21 jan 2020, 16:20 Dat zou mooi wezen. De keurmeester heeft zich te houden aan de wet. Niet aan hoe hij die als eenling interpreteert.
Zo mooi is het.
Hij is beëdigd ambtenaar, en wordt geacht deskundig te kunnen oordelen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: 2.5TDI Syncro Camper project

Bericht door NS88 »

even voor de duidelijkheid, ik ben zelf ingenieur en heb een andere visie betreft deze situatie, maar ik accepteer mijn keurmeester z'n variant van deugdelijk. Ik weet van mezelf dat ik altijd zuurpruimen tref met zulke zaken. Ook heb ik rekening gehouden met bultjes op de weg bij dit project. (vandaar de syncro :lach )

Dus, het is wat het is, en kijk graag vooruit naar de oplossingen vanaf nu.


Binnenkant hefdakje in de antraciete lak gezet, want het witte vond ik niet heel sexy.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie