Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aankoop 2.5 tdi automaat 102 pk

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

aankoop 2.5 tdi automaat 102 pk

Bericht door de smederij »

beste lezers

iedereen nog veel goeds voor 2020 en veel veilige kilometers toegewenst :proost

heb even wat raad nodig betreft de aanschaf van een 2.5 tdi 102 pk automaat. bjr 2000
ik kan de spookverhalen van de automaten van deze bus vandaar mijn vraag .

ik kan een bus kopen nette staat ruim 350,000 km gelopen
automaat gereviseerd volgens zeggen 60,000 km geleden
distributie moet gedaan worden en er zit werk aan de wielkasten.
voor de rest zullen er nog wel wat dingetjes aan zijn.
wil deze bus klaarmaken en gaan gebruiken voor het werk 30-40,000 km per jaar .snelweg.

waar moet ik op letten en wat is deze bus ongeveer waard in deze toestand.

alvast bedankt groet ronald :werkaanT4
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: aankoop 2.5 tdi automaat 102 pk

Bericht door Herman1945 »

Rijdt nu zo,n 10 jaar T4 Westfalia, mijn zoon heeft ze een tijdje geimporteerd, denk dat we de helft van de automaten hebben moet laten reviseren, ri. roosendaal zit een goeie, kan ff niet op de naam komen. Staat nu op ruim 400.000 , wel kop-en brandstofpomprevisie plus de riempjes. Nog geen echte kou gehad,maar vorige winters koud lang roken. Ga naar jongens die er verstand van hebben, ga al jaren naar Ibo te Haarlemmerliede, doen niet anders dan kleine bestelwagendiesels en weet waar die over praat.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: aankoop 2.5 tdi automaat 102 pk

Bericht door Hanz »

Waarom de problemen van een automaat opzoeken? Er is genoeg aanbod van handgeschakelde bussen van dat jaar. En als je 30-40.000 per jaar gaat rijden zou ik toch een bus met een wat lagere km-stand zoeken.
Kijk eens op wat autosites om te zien wat de prijzen zijn. De bus die jij beschrijft mag naar mijn idee niet meer dan zo'n 1000 euro kosten.
Binnen welk budget zoek je iets?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: aankoop 2.5 tdi automaat 102 pk

Bericht door de smederij »

huidige bus is handgeschakeld acv bjr 2000 330.000 km deze motoren zijn uiterst betrouwbaar
rij inmiddels 10 jaar en ruim 350.000 km met deze bussen

de keuze is een afweging meer het gemak van de automaat, maar als die bakken echt zo slecht zijn
zijn ze voor mijn gebruik ook niet bedrijf zeker. en ik wil voorlopig toch met een t4 blijven rijden .
verdien er nog steeds mijn brood mee.
bewerkt.jpg
nieuwe auto,s heb ik niets mee.
hierboven mijn oude werk bus 560,000 km gebruik ik nu voor boodschappen ,met de vervanger ernaast
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: aankoop 2.5 tdi automaat 102 pk

Bericht door Hanz »

De ACV motor is inderdaad betrouwbaar. Met een automaat heb ik zelf geen ervaring maar wat ik begrepen heb is dat de automaat niet bestand is tegen het koppel van de TDI motor. Het is dus niet de vraag of de automaat kapot gaat, maar wanneer.
Als je veel snelwegkilometers maakt en voor gemak gaat dan zou ik meer belang hechten aan cruise control dan aan een automaat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: aankoop 2.5 tdi automaat 102 pk

Bericht door de smederij »

als ze moeite hebben met het huidige koppel van de acv moet ik er niet aan beginnen .
ik laat altijd de computer aanpassen voor een vlottere auto waardoor het koppel ook zal toenemen
en die aanpassing gaat met een automaat ook zeker gebeuren.

daarom heb ik de vraag ook op dit forum neergelegd.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: aankoop 2.5 tdi automaat 102 pk

Bericht door Leo45 »

IK rij al een aantal jaren T4 automaat naar volle tevredenheid.
Als je er van uit gaat dat een automaat een slijtage onderdeel is dan went het wel.
Bij mij is de bak gereviseerd bij 240000 (dacht ik) inmiddels al weer een aantal jaren verder en de teller staat nu op 330000.
Al een aantal keren met de caravan erachter op vakantie geweest en dat gaat ook prima.
Wel er op letten dat je met een aanhanger echt de keuzestanden gebruikt dus bij steile hellingen enzo de 1 of 2 die zitter en niet voor niets.

Als je de motor wil chippen zou ik de automaat laten staan dat gaat niet goed. De automaat heeft met de 102pk al redelijk de grens van wat mogelijk is.

overigens heb ik van mijn werk een aantal T5's gehad met DSG en ook die waren na ruim 220000 niet helemaal fris meer en hadden eigenlijk ook groot onderhoud/ revisie nodig.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aankoop 2.5 tdi automaat 102 pk

Bericht door Multivan Generation »

de smederij schreef: 04 jan 2020, 11:05
heb even wat raad nodig betreft de aanschaf van een 2.5 tdi 102 pk automaat. bjr 2000
ik kan de spookverhalen van de automaten van deze bus vandaar mijn vraag .

ik kan een bus kopen nette staat ruim 350,000 km gelopen
automaat gereviseerd volgens zeggen 60,000 km geleden

Volgens zeggen, is te onbetrouwbaar, ik zou dit schriftelijk zwart op wit willen hebben,
bij welke kilometerstand, door welk bedrijf en wat is er precies gereviseerd, en of hier nog garantie op zit.



distributie moet gedaan worden +/- 900 euro


en er zit werk aan de wielkasten. zelf doen of laten doen? ruwe schatting 600 euro

voor de rest zullen er nog wel wat dingetjes aan zijn.
wil deze bus klaarmaken en gaan gebruiken voor het werk 30-40,000 km per jaar .snelweg.

Als je daarvoor een betrouwbare bus wilt, dan zou ik deze niet nemen..

waar moet ik op letten en wat is deze bus ongeveer waard in deze toestand.

Wat de gek er voor durft te geven..

alvast bedankt groet ronald :werkaanT4
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: aankoop 2.5 tdi automaat 102 pk

Bericht door de smederij »

beste lezers

bedankt weer voor alle advies en ervaringen, dit heeft me zeker geholpen in mijn beslissing.
vandaag ook even het internet bezocht de meeste antwoorden linken toch naar dit forum.(goed teken)

mijn eerste bus heb ik immers ongezien gekocht met 240.00 km op de klok en inmiddels 560.000km 10 jaar later
de doorslag gaf me toen dat deze motoren in de Volvo 850 zaten en met gemak 5 ton meegingen (kon niet slecht zijn dacht ik en dat klopt )

dit grapje ga ik nu niet doen,dit kan goed uitpakken of een hele dure les worden .
met de nodige aanloopkosten en de huidige staat van onderhoud zal uiteindelijk de aankoopprijs de doorslag moeten geven.
en mocht ik het toch doen moet ik mijn huidige werkbus maar even reserve zetten voorlopig.

goede raad is goud waard



bedankt zover groet ronald :werkaanT4
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: aankoop 2.5 tdi automaat 102 pk

Bericht door Snautzer »

Automaat, leuk onbelast, na 300k revisie, belast met aanhanger voor werk een nono.
Distributie plus waterpomp is idd 900. Maar daar hoort het stellen van de dieselpomp ook bij wat zeer zeker niet altijd gebeurd.
Wielkasten prima zelf te doen mits je tevreden bent met een ok resultaat. Schuren anti roest etc dan 40,- busje verf etc, 2 tientjes. Resultaat amateur maar ok.
Betrouwbare bus tja hangt niet alleen af van de bak. Gluur maar eens rond in het vragen t4 gedeelte. Daarin tegen andere bussen zijn vaak bij problemen kostbaar. Veel kostbaarder dan het rijdend houden van een t4. Veel kostbaarder. Heel veel kostbaarder.

Kortom voor werkbus met deze km stand automaat een nee
Een werkbus handbak voor een mindere prijs als een t5 gp, altijd. Zelfs met 15 % bijtelling .
Plaats reactie