Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door Ali_Blabla »

Mijn geparkeerde busje is aangereden. 3 auto’s verder in de straat heeft er ook één schade en er is een verkeersbord omver gereden... En natuurlijk geen briefje o.i.d. achter gelaten.
C43A0C61-347E-4921-B430-63FFB6667F3C.jpeg
Ik probeer via het waarborgfonds wat te regelen maar dat gaat heel lang duren.
Probleem is dat ik op het moment niet de financiën heb om dit te laten herstellen. Die bumper kan ik zelf wel maar die blikschade is een groter probleem. Er mist best wat lak en ik vroeg me af of ik het ook in de tussentijd moet behandelen of afplakken ofzo om roest te voorkomen?

En heeft er iemand nog zo’n bumperdeel liggen toevallig?

We wonen nu vlakbij het centrum van Utrecht en hebben een huis gekocht in Houten waar we over 2,5 maand in kunnen. Dan hebben we een oprit en na wat kluswerk ook een garage. Zal mijn busje ook blij van worden! (En anders ik wel...)

Hoor graag meningen!
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door STEGMA »

Achterklep valt niet meer te redden,dus lekker laten roesten.2e handsje (in zelfde kleur)kopen evenals bumper .De zijkant achter lijkt me mee te vallen is alleen wat vervormd en wat gekrast zo te zien.optimisties gezien: zijkantstukje opnieuw vullen/ spuiten 250,-,klep 100/150,- mits zelfde kleur,bumper 50,- :toppie wie bied minder?Pascal141?
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door chv »

Zorg wel dat je de achterruit mee neemt naar de nieuwe achterklep. Als het goed is is het dubbel glas en dat is duur.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door de smederij »

heb je een bericht gestuurd met eventueel adressen

gr ronald
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door Ali_Blabla »

chv schreef: 05 jan 2020, 13:30 Zorg wel dat je de achterruit mee neemt naar de nieuwe achterklep. Als het goed is is het dubbel glas en dat is duur.
Ja klopt! 2 jaar geleden na een aanrijding van achter, waarbij de achterklep en ruit stuk waren, met heel veel geluk (en een beetje hulp van multivan_generation) een vervanger kunnen vinden. Die moet zeker overgezet worden.
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door Ali_Blabla »

de smederij schreef: 05 jan 2020, 13:40 heb je een bericht gestuurd met eventueel adressen
Super! Ik ga eens even neuzelen. Bedankt!
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door Ali_Blabla »

Hier nog een beter foto van de zijkant.
A72DF391-4E5B-4E89-B47B-666C6645F7F7.jpeg
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door Pascal-141 »

Er is niks vitaal geraakt , ik zou er gewoon zo mee verder rijden tot het financieel gezien eens uitkomt om te repareren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1662
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door sjaak »

:T44EVER :driveT4 :campingT4 Zo u bumper weer proberen terug te plaatsen,tyraps zijn soms heel handig en kale plekken beetje bijkleuren en wachten op tijd en ruimte bij je nieuwe woning!wellicht is er ook nog positief nieuws via waarborgfonds?Na verloop van tijd kan je altijd nog zien hoe verder? En de klep lijkt mij nog wel te redden voor een of andere handige plaatwerker. :wjw :zwaai :zwaai
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door raf_construct »

Ik denk dat de achterklep nog wel te redden is. Al bij al valt het mee om te herstellen lijkt mij. Bumper effe voorlopig vastmaken en binnenkort effe offertes opvragen zou ik doen.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door odorf »

Vervelend, sterkte ermee!
Niet lekker, en al helemaal als de veroorzaker niet verantwoordelijk gehouden kan worden.

Ik zou ruim afplakken en over alle beschadigde stukken een laag 2 componenten Epoxy primer spuiten.

2 componenten Epoxy primer is ook verkrijgbaar in een spuitbus. De harder zit dan in een apart deel dat je opendrukt, goed schudden, en dan kun je een paar dagen de spuitbus gebruiken, daarna hardt het ook in de spuitbus uit en kan die worden weggegooid.
>>voorbeeld<<

Deze laag voorkomt dat het gaat roesten. En dan kun je de tijd nemen voor een betere oplossing.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door Ali_Blabla »

Dank voor alle reacties! Fijn om te horen dat het toch wel weer een beetje meevalt!
Hier nog een foto van de blikschade aan de achterklep. Ben zo blij dat die achterruit nog heel is!
C3CA1876-024F-42C1-90C9-0AEBD52244E1.jpeg
Het bumperdeel is gescheurd dus die ga ik zelf vervangen, dat zijn de kosten ook niet echt, en dan is er weer iets van bescherming aan die kant.
Het voorstel van Odorf klinkt goed. Kan dat er dan ook weer afgehaald worden voor de uiteindelijke reparatie?

Zo blij met dit forum op zulke momenten! :T44EVER :yes :toppie
Ben nog lang niet klaar met mijn busje! Als het aan mij ligt hou ik die nog jaren!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door odorf »

Kan dat er dan ook weer afgehaald worden voor de uiteindelijke reparatie?
Nee, maar dat is ook niet nodig.
Epoxyprimer is een grondlak die geschikt is als onderlaag die zowel over kaal metaal én ook over bestaand lakwerk kan worden aangebracht.
Mocht hij later naar een schadehersteller gaan zal deze de delen uitdeuken, opschuren en voorzien van een nieuw laksysteem.
Maar dat is allemaal geen bezwaar met een 2K epoxyprimer.
Je kijkt alleen een tijdje tegen een paar grijze (of beige) vlakken aan. Maar het voordeel is dat het er onder niet makkelijk kan gaan roesten.
Nog niet vermeld; Loszittende delen verf wel even verwijderen! Evt bestaande lak licht opruwen met een schuurpapiertje.

Je kunt er ook voor kiezen om er niets aan te doen, dan zal er snel roest ontstaan op de beschadigde delen. Mocht de gehele achterklep vervangen worden maakt dat uiteraard niets uit, maar mocht de schadehersteller die kunnen behouden en zeker de zijkant onder de schuifdeurrails dan moet (over een paar maanden) ook de roest daar worden aangepakt, de roest kan dan later ook weer makkelijker terugkomen.

In mijn ogen is het makkelijker nu met een goede spuitbus primer van een 15-20 euro de boel te verzegelen zodat je latere problemen voorkomt.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door brugseb »

Onze klep zag er na een onzachte ontmoeting van een beginnend motorrijder net zo uit. Volgens mijn koetshersteller een erg vervelende herstelling, hij raadde vervanging aan; zijkant kan je van binnenuit makkelijk aan om evt. uit te deuken (watertank uithalen e.d.). Bumperdeel makkelijk te vinden. Ik liet een klein potje lak op kleur maken om de deuk tegen roest te beschermen. Staat ook mooier dan grijze grondlak.
Heb overigens na 2 jaar nog steeds niks gezien van de verzekering... maar laat dat vooral de pret niet bederven :jump
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Wat tijdelijk doen aan deze blikschade

Bericht door STEGMA »

brugseb schreef: 07 jan 2020, 15:36 Onze klep zag er na een onzachte ontmoeting van een beginnend motorrijder net zo uit. Volgens mijn koetshersteller een erg vervelende herstelling, hij raadde vervanging aan; zijkant kan je van binnenuit makkelijk aan om evt. uit te deuken (watertank uithalen e.d.). Bumperdeel makkelijk te vinden. Ik liet een klein potje lak op kleur maken om de deuk tegen roest te beschermen. Staat ook mooier dan grijze grondlak.
Heb overigens na 2 jaar nog steeds niks gezien van de verzekering... maar laat dat vooral de pret niet bederven :jump
+1 er zit een rechts "scherpe" deuk in en de contourlijn onder de ruit en halverwege de klep krijg je nooit meer mooi,vervangen van de klep lijkt me toch de beste optie...ben benieuwd wat een koetshersteller zn oordeel is.succes :toppie
Plaats reactie