Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multivan ombouw naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door RoelandZ »

Aandrijfas rechts geheel verwijderen maakt de klus heel wat aangenamer. :knipoog
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

RoelandZ schreef: 31 dec 2019, 22:52 Aandrijfas rechts geheel verwijderen maakt de klus heel wat aangenamer. :knipoog
Assen neem ik eraf samen met het subframe maar inderdaad die steekas rechts moet er nog even uit 😂😂😂
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door RoelandZ »

Erdem50 schreef: 31 dec 2019, 23:31
RoelandZ schreef: 31 dec 2019, 22:52 Aandrijfas rechts geheel verwijderen maakt de klus heel wat aangenamer. :knipoog
Assen neem ik eraf samen met het subframe maar inderdaad die steekas rechts moet er nog even uit 😂😂😂
Je schrijft zelf assen los halen aan bakzijde vandaar mijn opmerking.😉
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

Ik bedoel dus binnenste homokineten loshalen en samen met het subframe neem ik de complete Assen eraf. Dan nog de rechter steekas losnemen.

Zo moeilijk heb ik het toch niet omschreven?
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

Alles zit erop. Vrijdag, zaterdag en vandaag bezig geweest.
Heel verhaal zal ik later nog wel optikken.

De eerste kmers zitten erop en we (Dorien en ik) zijn zeer tevreden :toppie
Bijlagen
93DA536F-738A-4B2C-930A-19669EB033DB.jpeg
392B6343-1169-421D-ABE7-7B69D57D60DA.jpeg
D5758522-94AF-4184-9FC6-6FB919B347D9.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

Nog wat foto’s.
Bijlagen
37520990-8637-4E3B-A711-A62665495BA8.jpeg
F98171DE-01E5-42DB-9CC9-7424A1613835.jpeg
7753D5C3-78E1-438C-84C7-61A9D3470133.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door BasT4 »

Ik zie lassen op je nieuwe 6 bak?
Die komt van http://www.eurotuning.cz/images/image/e ... n_kit.html als ik het goed heb..

Welk merk koppeling heb je gestoken?

Petje af! Volgens mij is je T4 nu nieuw en nog beter dan nieuw.

Ik ben reuze benieuwd naar de taxatie waarde.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Hanz »

Dit is nu waarschijnlijk de beste T4 die in Nederland rondrijdt. Complimenten!
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

De bak is inderdaad gemaakt bij Eurotuning in Praag.
Er zit een nieuwe Sachs koppelingset in, gewoon normaal dus geen aangepaste oid.

Ik zal niet durven beweren dat ik de beste heb hoor, vergeet niet dat hij reeds 423.000km gedraaid heeft. Ondertussen al de nodige deukjes cadeau gekregen van anderen en de wielkasten beginnen her en der ook roest te vormen helaas.

Maar dat weet je met zo een oud beestje. Plan is om 2021 de koets weer aan te laten pakken en zo blijf je bezig 😬
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Hanz »

Erdem50 schreef: 06 jan 2020, 16:26 Ik zal niet durven beweren dat ik de beste heb hoor, vergeet niet dat hij reeds 423.000km gedraaid heeft. Ondertussen al de nodige deukjes cadeau gekregen van anderen en de wielkasten beginnen her en der ook roest te vormen helaas.

Maar dat weet je met zo een oud beestje. Plan is om 2021 de koets weer aan te laten pakken en zo blijf je bezig 😬
Dat roestduiveltje houdt je inderdaad bezig. Mijn camper is na 4 jaar ook weer aan de beurt voor een cosmetische ingreep. Allemaal kleine dingetjes maar wel beter om het goed bij te houden voordat hij echt gaat rotten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door pwhooftman »

Ik heb ook wel de indruk dat er vrij laagwaardig staal gebruikt is voor de transporters. Mijn T4 uit 2002 heeft/had de bekende roestplekken in de hoeken van de voorruit en onder de zijruiten. En de wielranden waren door de vorige eigenaar ook meerdere keren overgeschilderd.

Juni 2019 had ik e.e.a. goed kaal gemaakt met de slijpschijf (dacht ik) en in de primer en lak gespoten, maar de bruine vlekjes kwamen er al weer door. Dus de afgelopen twee weken het goed aangepakt en 3 van de vier spatbordranden plus de buitendorpel van de bestuurder vervangen door Van Wezel vervangingsplaatdelen. Nu bezig een nieuw stukje in te lassen onder het schuifraam.

Als proef heb ik een stukje kaalgeslepen restmateriaal van de oorsponkelijke dorpel, en een stukje Van Wezel een weekje buiten gelegd. Het originele stukje roestte al na één dag, het Van Wezel stukje heeft ook nu nog steeds geen spoor van roest, ook niet op de geslepen randen. Probleem is dat het staal écht kaal moet om de roest weg te houden, tot het laatste pitje roest aan toe. Maar dat pitje is stiekem vaak (bijna) een gaatje...
20200106_195458.jpg
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

Als roest eenmaal in het metaal zit dan blijft het een zwaar gevecht inderdaad.

Maar even hoe het gegaan is met de klus vorige week:

Vrijdag 11.00 begonnen en tot 21.00 gewerkt. Ging best voorspoedig, alles kwam goed los.

Tank uitgebouwd en deel van de uitlaat en het hitteschild. Dit is nodig omdat je anders niet bij de tosiestangen kunt komen en deze moeten gedemonteerd worden om het subframe te demonteren.

Het hitteschild was bij mij ingescheurd dus heb mooi een andere gemonteerd van de donor bus die ik heb staan.

Binnenste homokineten losgehaald en rechter steekas uitgebouwd. Slangen op het stuurhuis losgehaald en de koppeling met het stuurwiel. Remklauwen gedemonteerd en weggehangen.

Subframe laten zakken en eens goed bekeken. Veel stofhoezen waren in matige staat, allemaal droogtescheuren. Alle kogels hadden wel wat ruimte. Zeer blij met de keus om een compleet gereviseerd subframe eronder te plaatsen.

Versnellingsbak gedemonteerd, complete schakelstangen gedemonteerd dus tot in de auto.

Gereviseerd en aangepast schakelmechaniek terug geplaatst. Nieuwe koppelingsset geplaatst. Nieuwe bak geplaatst.

Toen was het rond 17.00 dat we het subframe gingen plaatsen. Best handig want mijn collega’s waren klaar dus met 4 man dat ding er netjes onder gemikt. daarna alle andere delen weer teruggeplaatst.

Zaterdag 7.00 begonnen tot 13.30.
Koppelingssysteem ontlucht en schakelmechaniek afgesteld. Meteen de uitlijning gedaan en een stukje gaan rijden.

Stuur stond scheef, afstelling van de versnellingen was niet optimaal. Dus nogmaals uitlijning en afstelling schakelmechaniek gedaan en ik was er wel even klaar mee.

Zondag wat rond gereden en was niet tevreden. Op de brug met dat ding, ondertussen was de bus ook wat ingezakt. Hoogte afgesteld en weer uitgelijnd. Schakelmechaniek afgesteld.

Nu 1 week gereden en zeer tevreden. Plan is nog een week rijden en volgende week kijken of mogelijke afstellingen nodig zijn.


Enige echte ‘domper’ is de stuurbekrachtiging want die voelt vreemd aan. Na diverse malen testen/rijden/ontluchten blijft hij soms een zwaar punt hebben. Ik kijk het kort aan maar mocht dit niet helpen ga ik deze weer vervangen voor het originele stuurhuis. Deze gisteren gecontroleerd en hij is mooi droog dus geen lekkage bij de keerringen oid.

Qua rijden op de snelweg, bij 130km/u op de gps in zijn 6e versnelling draait de motor net geen 2200tr/min.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

Nieuwe pookknop met juist embleem en hoes gemonteerd. Ook eindelijk de snelweg op geweest. Wat een verschil in geluid zeg!
Bijlagen
D0D53355-A37D-452F-A3B2-E30DA38BE73E.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door sgsdebruijn »

Heel gaaf Erdem 👍
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Olaf »

Mooi gedaan :jumpklap :toppie
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Plaats reactie