Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw DC naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door chv »

Inderdaad, mooie kast. Maar wat een ravage!
In eerste instantie dacht ik dat die fietser alleen je achterruit gebroken had, maar zie nu dat ook je kast aan barrels is.
Die man moet een hard hoofd hebben gehad! Zelfs met helm.
Gelukkig voor hem had je licht houtmateriaal gebruikt, anders had de afloop voor hem er een stuk somberder uit kunnen zien!

Met vr gr,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Dit is echt met bloed zweet en tranen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Multivan Generation schreef: 05 jan 2020, 14:00 Wat een mooie kast, mijn complimenten :toppie
dank u, hopelijk wordt de tweede versie net zo netjes
nu nog even iets beter weer afwachten... dit natte weer is niks
chv schreef: 05 jan 2020, 14:09 Gelukkig voor hem had je licht houtmateriaal gebruikt, anders had de afloop voor hem er een stuk somberder uit kunnen zien!
Dat hebben wij ook een paar keer tegen mekaar gezegd!
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door raf_construct »

Da's een serieuze boenk geweest. :bonk
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

raf_construct schreef: 07 jan 2020, 23:40 Da's een serieuze boenk geweest. :bonk
Ja absoluut! Ik schat zeker een snelheid van 30-40km/h

Maar gelukkig niks aan de bus wat niet zelf hersteld kan worden (met uitzondering van het raam dan, dat is inmiddels door autotaalglas keurig vervangen), ik heb het immers zelf gebouwd.

Ik zit ondertussen ook al na te denken over het plaatsen van een diesel standkachel. Er zijn allerlei verschillende systemen mogelijk, maar zelf zat ik te denken aan alleen een luchtverwarming die via eigen kanalen en roosters lucht blaast in de leefruimte.
Om een en ander te verduidelijken een foto van hoe het er nu uit ziet:
Afbeelding

Mijn idee is dan om links onder de bank, in de ruimte onder de bank, de kachel-unit te plaatsen. Op deze manier staat hij droog en is hij beschermd tegen water en vuil, in tegenstelling tot een montage onder de wagen. Dit betekent natuurlijk wel dat er een doorvoer moet komen voor de aangezogen lucht en de uitlaat. Dan komt aan weerszijden van de bank onder de zitting een opening waar dan warme lucht uitblaast.

Graag jullie mening over dit idee? is het raadzaam om de kachel zo binnen te plaatsen, of is dat niet ideaal (brandgevaar? geluid?)

Dan nog de keuze van het apparaat. Welk vermogen is aan te raden en zou voldoende zijn om een LWB vlot op comfortabele temperatuur te krijgen en te houden? Rond de 2kW of eerder richting 5kW.

Er is veel te vinden over Eberspacher en Webasto (beiden kwalitatief goed, maar daar is de prijs dan ook naar). Nu kwam ik op marktplaats complete inbouwsets tegen: de unit zelf, controlepaneel, slangen, uitlaat, rooster, zelfs een eigen dieseltankje! (ik weet dat ook aansluiten op de dieseltank van de motor mogelijk is, maar een eigen tank zou mij meer rust geven) Merk van de kachel is Planar, is dat wat?
zoiets
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Er zijn hele topics en discussies hier op het forum over standkachels en ook planar wordt regelmatig genoemd,
evenals nog goedkopere Chinese alternatieven. Arjanzevenaar heeft er ook al iets over geschreven en verschillende facebookgroepen en fora genoemd die gaan over die Chinese standkachels.

Zelf zou ik een standkachel niet in de woonruimte ingebouwd willen hebben in verband met het lawaai wat ze produceren evenals mogelijke koolmonoxide vergiftiging.
Maar dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken natuurlijk.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door moosev »

Wij hebben een 2kW MV-Airo kachel. De ervaring leert dat 2kW ruim voldoende is. Onderbouw is prima te doen en scheelt ook weer ruimte binnenin.
gr
René
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

moosev schreef: 08 jan 2020, 17:20 Wij hebben een 2kW MV-Airo kachel. De ervaring leert dat 2kW ruim voldoende is. Onderbouw is prima te doen en scheelt ook weer ruimte binnenin.
gr
René
Dan heb je wel weer iets extra's eronder hangen...
Zou je voor onderbouw dan ook nog een bescherming eromheen aanbrengen?
Multivan Generation schreef: 08 jan 2020, 17:13 Zelf zou ik een standkachel niet in de woonruimte ingebouwd willen hebben in verband met het lawaai wat ze produceren evenals mogelijke koolmonoxide vergiftiging.
De betimmering eromheen kan afgekit worden en de deur van rubbers voorzien om het luchtdicht te maken. Daarnaast hebben we een 3G gasalarm hangen om te waarschuwen bij CO (ook al is voorkomen natuurlijk beter).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Chewbacca schreef: 08 jan 2020, 18:19
Dan heb je wel weer iets extra's eronder hangen...
Zou je voor onderbouw dan ook nog een bescherming eromheen aanbrengen?

Daarvoor zijn ze ontwikkeld om buiten gebruikt te worden, daar moeten ze tegen kunnen.

De betimmering eromheen kan afgekit worden en de deur van rubbers voorzien om het luchtdicht te maken.
En hoe gaat hij dan zijn zuurstof, die hij nodig heeft voor zijn verbranding, aanzuigen als je hem in een luchtdicht afgesloten kastje monteert?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Voor zover ik het begrijp zijn er in de kachel 2 gescheiden systemen:
1 voor de verbranding - de beide pijpjes onderop zijn de aanzuig en uitlaat
1 voor de verwaming - aan de ene kant van de unit koude lucht erin, aan de andere kant warme lucht eruit

beide met een eigen aanzuigopening/slang voor hun lucht, en beide met eigen afvoer (namelijk naar de uitlaat vs de cabine in)

en dan met 2 doorvoeren door de bodem kan de aanvoer en afvoer voor de verbrandingslucht worden gerealiseerd
zo zit het tenminste ook in de boot van mijn schoonouders ingebouwd, en zo dacht ik dus ook om bij de camper de unit binnen in te bouwen (wat bij een boot minder logisch is :lach )
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Ik zit even te zoeken naar aansluiting van de kachel op de dieseltank van de auto.
Dit kan via een t-stuk, maar ook via een eigen aansluiting op de tank.
Ik heb ergens gezien dat er ooit een pagina was in de sectie 'tips en trucs', maar daar kan ik het nu niet meer vinden.

Nu heb ik namelijk een vraagje over het plaatsen in de tank zelf: is het dan aan te raden om de toevoer te doen via de deksel van de vlotter, of een eigen gat in de tank zelf te boren?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Deksel is gemakkelijker..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door moosev »

Ik heb het in de vlotter gedaan. Was eenvoudiger dan gedacht. Bij boren in de tank opletten dat er niet teveel deeltjes in je tank terecht komen.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Ja, om dat te voorkomen wou ik de hele vlotter uitbouwen, boren en dan weer terug plaatsen.
Mooi van bovenaf.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Het zit er weer in: :yes

Afbeelding

Afbeelding

Laat de volgende fietser maar uitkijken :bonk
Plaats reactie