Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Snerpend piepend geluid

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Snerpend piepend geluid

Bericht door Chewbacca »

Sinds vorige week hoor ik een, zoals de titel zegt, een snerpend piepend geluid onder de motorkap vandaan komen.
Het lijkt nu vooral erger met nat weer (zoals vandaag), eerder was het vrij zacht aanwezig, maar toen ik vanmorgen de parkeergarage op het werk binnen reed was het onmiskenbaar luid. Vanmiddag bij wegrijden ook weer, toen filmpje gemaakt, maar bij thuiskomst weer minder heftig.

Het lijkt een beetje bij de distributiezijde vandaan te komen: eerste gedachte is dan ook multiriem, echter deze is net 2 jaar en 30.000km geleden vervangen. Hij ligt er wel goed om (zoals in een ander topic al eens aangegeven). Ik vind het moeilijk te zeggen of het nou echt toerental afhankelijk is. Ik kan niet echt iets vinden wat het verder uitlokt: airco aan/uit, stuurbekrachtiging doet het gewoon, dynamo laadt gewoon +14.4V
De distributieriem zou rond 380.xxx gedaan zijn (geen documentatie van; inmiddels is de stand 440.xxx).

Het geluid is er ook niet continu - het lijkt een beetje priet-priet-priet - pauze - priet - priet - priet - pauze.
Omdat een filmpje meer kan zeggen:

Iemand een suggestie? Ben zelf toch wel bang voor bijv spanrol distributieriem oid...

in afwachting van eventuele reacties, ga ik morgen de garage vragen of ze vrijdag even zouden kunnen meekijken...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door Erdem50 »

Klinkt mij als geluid vanaf de multiriem
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door raf_construct »

Probeer eens wat talkpoeder op de multiriem te strooien. Als het daarmee tijdelijk weg is weet je waar het probleem zit.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door Chewbacca »

Oke dat lijkt in eerste instantie geruststellend...
talkpoeder hebben we niet op voorraad, zal ik morgen even halen :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door Multivan Generation »

Multiriem inspuiten met wd40 bij draaiende motor.
Tijdelijk geluid weg? Dan zit het in de riem.
Multiriem er af halen en geluid weg, dan zit het in het multiriem circuit.
Blijft het piepen? Dan omlooprol eens goed beluisteren..
En check je trillingsdemper op je krukas..

Succes
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RonaldTakkie
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2018, 00:25

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door RonaldTakkie »

Klinkt ook een beetje als metaal over metaal. Een beugel van je milieubak bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door Chewbacca »

Dank voor de reacties, zal vanmiddag kijken!

Ik heb nog even op de factuur van de garage gekeken: hij is 11-2018 vervangen, voor een multiriem met type 6PK2238. Als ik die google lijkt het van het merk Gates te zijn... ergens las ik al dat die riemen bekend staan om het snelle piepen.
RonaldTakkie schreef: 15 jan 2020, 12:14 Klinkt ook een beetje als metaal over metaal. Een beugel van je milieubak bijvoorbeeld.
welke milieubak bedoel je? Deden ze in '96 al aan het milieu?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door Multivan Generation »

Chewbacca schreef: 15 jan 2020, 12:17
Ik heb nog even op de factuur van de garage gekeken: hij is 11-2018 vervangen, voor een multiriem met type 6PK2238.
Heeft jouw bus airco?
Zo ja, dan lijkt mij de riemlengte wat aan de lange kant.
Liever zou je dan richting 2215 of 2213 gaan.
Contitech piept over het algemeen iets minder..

Ik ben benieuwd wat je vindt.
Met de milieubak, bedoeld hij waarschijnlijk de metalen bak die onder de motor hangt, ter bescherming.
Ook zit dat ietwat schuim in, dat wat lekkagedruppels kan opvangen, zonder dat het direct op het wegdek valt.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RonaldTakkie
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2018, 00:25

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door RonaldTakkie »

Ja, die bedoel ik. Weet niet of dat onder elke bus zit trouwens. Zou ook kunnen. Je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door Chewbacca »

Nee ik heb er geen bak onderhangen aan de onderkant (heb dat bij mijn buurman inderdaad wel gezien)

en de bus heeft airco inderdaad
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door Lammert »

waterpomp? is die ook vervangen bij die laatste beurt? :driveT4
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door Chewbacca »

Lammert schreef: 15 jan 2020, 15:04 waterpomp? is die ook vervangen bij die laatste beurt? :driveT4
Geen idee... sowieso heb ik geen documentatie van de laatste wissel, de vorige eigenaar vertelde bij de verkoop dat het bij 380.xxx was

Mocht het insprayen van de riem nu geen effect hebben ga ik een afspraak maken om de riem incl waterpomp en eventuele keerringen te vervangen.
Was ik al van plan om rond de apk in mei te laten doen. Dan weet je tenminste 1) dat het gedaan is, en 2) wat er gedaan is.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door Chewbacca »

Direct bij thuiskomst met WD40 getest: geluid was direct weg -> dus de riem zelf (@Erdem :toppie ).
Aangezien hij er nog niet zo lang om zit... is dit nog iets om de garagist op aan te spreken?

Nu net even in de haynes workshop manual zitten lezen hoe de riem zelf te vervangen.
Lijkt me vrij goed zelf te doen als je er een beetje bij kan. Waarschijnlijk het beste van onderaf met rechter voorwiel eraf. In een youtube-filmpje lijkt het wel erg handig dat ie op een brug staat... of is dit voor op de oprit ook nog wel voor elkaar te krijgen?

Blijkbaar zit er een automatische spanner tussen (dan begrijp ik ook waarom 2mm langere riem een groot verschil kan geven). En om die los te maken staat er 'rotate the tensioning roller arm clockwise against its spring tension so that the roller is forced away from the belt - use an adjustable spanner as lever.'
Wat is hier nu precies de tip? Wat en hoe als hefboom te gebruiken? Een momentsleutel?

Zag in een ander topic al een zoekplaatje voorbij komen met de verschillende rollen en hoe hij om de verschillende pullies moet lopen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door Hanz »

Een adjustable spanner is een Engelse sleutel of Bahco.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Snerpend piepend geluid

Bericht door raf_construct »

Met een gewone sleutel van 13mm op de moer van de spanrol krijg je hem gedraaid.
Ik gok er ook op dat de riem te lang is, dat heb ik ook eens gehad.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Plaats reactie