Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lekkage achterklep

vragen over de T4
Plaats reactie
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

lekkage achterklep

Bericht door koensch »

de achterklep lekt water. De afgelopen tijd heeft het veel geregend en nu is de vloer zeiknat. Ik weet zeker dat het water "van boven" komt, want er lagen waterdruppels op spullen die er in liggen.

heeft iemand zo'n rubberen ding wel eens vervangen?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: lekkage achterklep

Bericht door matje86 »

nee wel na de herfst schoon gemaakt en in gespoten met sillecone spray, nooit lekkage gehad
:werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: lekkage achterklep

Bericht door Multivan Generation »

Het gebeurd wel eens, dat er blader resten, mos etc in het gootje liggen.
Eerst dat eens onderzoeken en schoonmaken.
Vervolgens kun je het rubber wellicht nog wat soepeler maken met wat middeltjes?
PB trim restorer, hoge concentratie dreft afwasmiddel, talkpoeder.
En als laatste het rubber vervangen..

Onderdeelnummer : 721 827 705 B prijs: rond de 115 euro :knipoog

Als je het rubber los haalt,
kijk dan ook meteen even naar de naden van de carrosserie, wil nog wel eens beginnen met roesten daar (normaal kijk je daar nooit)

Groeten en succes

Peter
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: lekkage achterklep

Bericht door RobS »

Ik had ook lekkage via de rubbers. Vorige week losgehaald. Rubber schoongeweekt in de Biotex. Hier en daar wat roestplekjes moeten behandelen met de Dremel + ouderwetse loodmenie + Hammerite. De felsnaden afgedicht met Bison Polymax. Vervolgens de pasrand van het rubber lekker ingevet en op de felsnaden gedrukt. Helaas was het rubber toen zo glad dat het niet bleef zitten => opnieuw in de Biotex en gemonteerd met minimaal vet. Het rubber hecht nu aan het profiel, maar ik durf de klep nog niet te openen om te kijken of het dicht is. Wellicht dat VW toch ook wat spuitkit gebruikte om de rubbers te hechten. Is weer typisch zo'n klusje die je in een mum van tijd af kan hebben, mits je weet wat de juiste procedure is.

Sommigen gebruiken vasaline, anderen silicone spray. Vasaline wordt zomers nogal vloeibaar. Siliconen (kit, spray) hechten aan alles en kruipen moeiteloos de hele bus door. Niks (verf, lijm etc) hecht ooit nog aan siliconen. Ik gebruik Fluid-Film lanoline-vet om de rubbers soepel te maken en roest te weren over groot temperatuurbereik.
groet, Rob
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: lekkage achterklep

Bericht door koensch »

heb gisteravond de hele goot schoongemaakt.... er kwam inderdaad een boel bladerzooi uit weg.

ik ga nu opletten of de vloer een beetje droog wil worden de komende tijd.

m'n complimenten voor alle suggesties.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Barry_038
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 okt 2018, 09:40
Locatie: Zwolle

Re: lekkage achterklep

Bericht door Barry_038 »

Hi,

Ik ben Barry, sinds kort lid en fervent lezer van dit forum, erg leerzaam en leuke berichten om te lezen. Heb een zelfbouw korte T4 uit 2002 met een 2.5 TDi sinds twee weken en wordt er langzaam aan steeds meer verliefd op. De wagen heeft wat aandachtspunten maar dat wist ik, vind t leuk om er wat aan te doen of te laten doen indien nodig. Ben bezig met de achterklep rubber ivm wat lekkage aan de achterkant, heb het huidige rubber er af gehaald omdat er geen verbetering kwam na allerlei middeltjes erop. Er kwam erg veel troep achter en onder vandaan maar ook een hele kitlaag wat muurvast in het rubber zit. Die krijg ik er niet uit zonder het rubber te bewerken en heb dus een andere besteld. Mijn vraag: moet ik dat nieuwe rubber ook vastzetten met kit? Elke tip. Is van harte welkom. Heb nog een miljoen vragen maar zal die proberen te posten in het juiste deel van dit forum. Groet Barry
Gebruikersavatar
who2018
Berichten: 119
Lid geworden op: 21 sep 2018, 15:39

Re: lekkage achterklep

Bericht door who2018 »

Ik zag gisteravond dat ik wat lekkage had bij het bestuurdersportier.
Er lag wat water helemaal links, zeg maar onder het zekeringkastje.
Ik heb geen roest bij de voorruit dus daar kan het niet vandaan komen.
Ik zag ook geen watersporen. Zou het via het deurrubber kunnen komen?

M.vr.gr.
Willem.
24/09/2018 een T4 102pk TDI LWB uit 1997 aangeschaft met een Reimo inbouw en een Reimo klapdak.
Nu me eerst eens vertrouwd maken met de T4 (kom van een 2L CU T3 af met eigenbouw camper interieur).
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: lekkage achterklep

Bericht door koensch »

als een oude heer bestaamt, lekt mijn busje daar ook wel es. ik heb het idee dat het opspattend water is wat via een tochtgat van het deur rubber omhoog komt.

vroeger miste ik die zwarte dop die tussen de scharnieren zat, toen kwam er wel erg veel water naar binnen.

ik heb een lapje in de auto waarmee ik dit opdweil, en hou altijd m'n portierramen een 5mm open tbv de ventilatie.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Barry_038
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 okt 2018, 09:40
Locatie: Zwolle

Re: lekkage achterklep

Bericht door Barry_038 »

Probleem bleef, heb een nieuw rubber besteld voor de achterklep, in Turkije via ebay, 58 euro inclusief Express dhl vezending zonder importheffing. Was er met drie dagen, oude er weer afgetrokken, naad goed schoongemaakt en erop gedrukt, probleem weg. Aanrader. Groet, Barry
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: lekkage achterklep

Bericht door Herman1945 »

Westfalia ,97. nog nooit lekkage gehad,wel het dakrubber vervangen welke ik al vaak gelijmd had. Besteld bij addy@darex.nl kosten 48 euro incl. porto.(dacht 8 mtr)
Addy heeft een hele range div. rubbers voor onze auto,s.
P.S zit er geen roestgat? vlgs mij zit er een opstaande rand waar het water langs omlaag loopt.Dus het kan vgs mij daar niet naar binnen.
Welk dak zit er op? De Atrion dakscharnieren zitten onder de bestaande scharnieren geklemd, heb je daar gekeken ?
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: lekkage achterklep

Bericht door luisenbos »

om iets op water lekkage te controleren kan er natuurlijk 1 in achter bak gaan zitten en een ander de water spuit hanteren

we deden vroeger niet ander om dat soort problemen te tackelen :toppie
En de vriendelijk groetje Frits
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: lekkage achterklep

Bericht door NS88 »

Een oud topic, maar misschien hebben andere mensen er nog iets aan.

Ik heb vroeger bij autotaalglas gewerkt. Wat we deden als we lekkages zochten: Glassex o.i.d. aan de binnenkant van de plaats spuiten waar je twijfelt. En de andere met een compressor lucht vanaf de buitenkant spuiten. Als je belletjes ziet ontstaan weet je genoeg:)

Natuurlijk niet op 1 cm van een kier lopen spuiten en zelf lekkage creëren. .. beetje gezond verstand gebruiken en op afstand opbouwen.
Gebruikersavatar
bjoosten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2009, 14:07

Re: lekkage achterklep

Bericht door bjoosten »

Ik heb een bus uit januari 2020, een nieuwe bully, dus zou dat probleem niet mogen voorkomen, echter elke keer als het hard regent en ik heb op de snelweg gereden, gereedschap nat door lekkage vd klep, had mij vorige bus ook last van...
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: lekkage achterklep

Bericht door koensch »

bjoosten schreef: 02 feb 2021, 13:26 Ik heb een bus uit januari 2020, een nieuwe bully, dus zou dat probleem niet mogen voorkomen, echter elke keer als het hard regent en ik heb op de snelweg gereden, gereedschap nat door lekkage vd klep, had mij vorige bus ook last van...
een nieuwe bus hoort niet te lekken.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: lekkage achterklep

Bericht door krekwakwol »

Nee dat lijkt mij een garantie gevalletje.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie