Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rondje Marokko

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Rondje Marokko

Bericht door brecht »

Weer de 3 foto's bij wijze van update. Zijn inmiddels de Atlas over, via de zandduinen, weer naar t westen bij Ouarzazate om straks weer de Atlas over te steken naar Marrakech. Daar wilen we zondag zijn, daarna nog 3 weken. Heerlijk!

Bussie doet t prima! Ook in de kou en ook op alle bergen. Wat nu alleen lastig is is dat het draaiplateau vam de bijrijdersstoel muurvast zit. Helaas ook nog halverwege dus moet er echt wat mee. Stoel is er al af, heb alleen geen dop bij die groot genoeg is om het plateau verder te demonteren. Morgen bij daglicht op zoek naar een sleutel...

Ik vond op t forum niks hierover, maar mocht iemand een gouden tip hebben: graag.
20200113_173450.jpg
20200117_135220.jpg
20200120_090602.jpg
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Rondje Marokko

Bericht door Erdem50 »

Geweldig dit!

Wij hebben in 2015 hetzelfde gedaan toen met een Golf Country en een tent.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Rondje Marokko

Bericht door brugseb »

scharnierdeel van je plateau flink inspuiten met WD40 of olie, zo kwam de onze terug los
tenzij natuurlijk een ijzeren bolletje gebroken is... met de stoel er af zou je dat moeten kunnen nagaan?
succes, en geniet!
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rondje Marokko

Bericht door Multivan Generation »

brecht schreef: 21 jan 2020, 20:23 Stoel is er al af, heb alleen geen dop bij die groot genoeg is om het plateau verder te demonteren. Morgen bij daglicht op zoek naar een sleutel...
Kijk eens of je wat met een Bahco of waterpomptang kunt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Rondje Marokko

Bericht door brecht »

Dank voor dr snelle reacties! Helaas, bout zit in een holte, moet echt een dop hebben... veeeeeeel wd40 zit er op, morgen verder prutsen.

Ik kan er zo weinig aan zien, vind t eigenlijk een heel mooi dicht en robuust ogend systeem. Geen idee wat er mis zou kunnen. We'll see. Gelukkig toch niks gepland voor morgen.

En Erdem: met de tent? Dat vind ik in dit seizoen heel dapper hoor! T vriest regelmatig enige graden.
In 2006 waren we hier met een Renault 4 f4 en een tent. Dat was in september, goed te doen! Wel weinig plekken om fijn een tent op te zetten. Vind t nu met de T4 wel echt luxe en comfortabel. ")
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Rondje Marokko

Bericht door brecht »

Brugseb, wat bedoel je met "een ijzeren bolletje" ? Zit er een kogellager in dat draaiplateau? Heb m nog niet open dus geen idee van de opbouw.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Rondje Marokko

Bericht door Erdem50 »

Wij zijn toen eind november gegaan, en inderdaad snachts soms onder nul was even fris.

We hebben soms bij een hotel of bij mensen in de achtertuin de tent mogen opzetten :toppie

Na die vakantie is het bij ons begonnen en hebben we een T4 gekocht omdat het toch even praktischer was dan met een tent.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Rondje Marokko

Bericht door brecht »

Nog een idee/vraag:

Stel dat t me wel lukt om m in de goede stand te krijgen, maar niet om m weer helemaal functionerend te krijgen: dan kan ik bijrijders en bestuurderskant omwisselen, de bestuurderskant draai ik nml nooit.

Beide draaiplateaus lijken identiek, zijn ze dat ook en kan ik ze omwisselen?
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Rondje Marokko

Bericht door RoelandZ »

De linker stoel draait rechtsom en de rechter linksom. Weet niet of dat kan ivm de rechter b- stijl.
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Rondje Marokko

Bericht door brecht »

De stoelen in onze bus draaien allebei linksom, wellicht al eens aangepast. Kwam er alleen achter dat er nog een reden waarom ze niet zomaar uitwisselbaar zijn: de bevestiging van de gordel...

Kleine foto update.
20200122_174527.jpg
Bovenop, midden in het plateau zie je t gat waar een lange bout doorheen gaat, als een soort centrale as. Ik bedacht me dat ik ver weg in de bus een kruissleutel voor de wielmoeren had die wel zou passen. Gereedschapprobleem opgelost en bout dus zo los. Helaas kwamen boven en onderkant niet van elkaar los zoals gehoopt. Ze draaien dus niet alleen niet meer, ze zaten in alle richtingen muurvast.

Heb ze zelfs met de krik uit elkaar proberen te duwen en toen begaf de krik het. Helaas moest er wel echt wat gebeuren want het plateau stond 45 graden gedraaid...

Toen dus maar wat meer geweld. Met een hamer en een gevonden plank ertussen (vandaar al het wrakhout) millimeter voor millimeter de bovenkant in de juiste hoek getiimmerd. Dit met het idee om dan dit plateau onder de bestuurdersstoel te zetten. Helaas, de gordelbevestiging kreeg ik niet zomaar omgezet. Nu dus de rest van de vakantie met een vaste stoel, gelukkig wel 1 die in de goede stand vast staat om veilig te rijden

Wat me op viel
20200122_173646.jpg
20200122_173732.jpg
Bovenste foto is vd kapotte plateau, (helaas onderstekop geplaatst) je ziet dat er een soort ring tussen bovenste en onderste deel zit die hier zichtbaar is. Bij de goed werkende bestuurdersstoel (onderste foto) zie je die ring aan liggen met het onderste deel. Ook is te zien dat de twee delen dichter op elkaar zitten bij het niet functionerende plateau (dopsleutel geplaatst voor vergelijk) er zit dus echt iets niet goed lijkt me. Alleen geen idee wat.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Rondje Marokko

Bericht door Noorfalia »

RoelandZ schreef: 22 jan 2020, 07:35 De linker stoel draait rechtsom en de rechter linksom.
Nee, bij de eerdere modellen draaiconsoles draaien de stoelen allebei dezelfde kant op. Bij die van mij in elk geval wel.
En bij het naar achteren draaien zakken ze ook een centimeter of twee. Dat verklaart het hoogteverschil tussen de stoel die nog wel draait en degene die vast zit.

Er zit een soort plastic wokkel in de console met een schroefdraad wat ervoor zorgt dat hij bij het draaien omhoog/omlaag gaat.
Ik denk dat die wokkel bij jou misschien kapot is en dat de brokstokken de zaak blokkeren. En als hij hij nog niet stuk was, dan zal hij dat na de actie met de hamer waarschijnlijk wel zijn :zwaai Maar ja, je moest wat natuurlijk onderweg, snap ik ook wel.

Ik hang hier een paar foto's bij die de zaak misschien wat verduidelijken.
Bijlagen
2016-06-11 21.48.12.jpg
2016-06-11 21.48.43.jpg
2016-06-11 21.49.26.jpg
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Rondje Marokko

Bericht door Noorfalia »

brecht schreef: 22 jan 2020, 21:02 Kwam er alleen achter dat er nog een reden waarom ze niet zomaar uitwisselbaar zijn: de bevestiging van de gordel...
Die zit toch aan de stoel zelf vast, of niet?
Dan kun je de consoles zo omwisselen, alleen de stoelen overzetten.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Rondje Marokko

Bericht door RoelandZ »

Noorfalia schreef: 23 jan 2020, 21:59
brecht schreef: 22 jan 2020, 21:02 Kwam er alleen achter dat er nog een reden waarom ze niet zomaar uitwisselbaar zijn: de bevestiging van de gordel...
Die zit toch aan de stoel zelf vast, of niet?
Dan kun je de consoles zo omwisselen, alleen de stoelen overzetten.
Voor 97 aan het console, daarna aan de stoel
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Rondje Marokko

Bericht door Noorfalia »

RoelandZ schreef: 23 jan 2020, 22:04
Noorfalia schreef: 23 jan 2020, 21:59
brecht schreef: 22 jan 2020, 21:02 Kwam er alleen achter dat er nog een reden waarom ze niet zomaar uitwisselbaar zijn: de bevestiging van de gordel...
Die zit toch aan de stoel zelf vast, of niet?
Dan kun je de consoles zo omwisselen, alleen de stoelen overzetten.
Voor 97 aan het console, daarna aan de stoel
Ben net ff bij mijn eigen busje gaan kijken ('92)
Volgens mij zijn de consoles identiek en kun je de rail waar de gordelbevestiging aan vast zit ook aan de andere kant zetten als je de plastic kap aan de andere kant (bij de handle om de console te ontgrendelen) ook omwisselt.
Of Brecht zin heeft om dat onderweg eens lekker uit te gaan zoeken is een ander verhaal natuurlijk.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Rondje Marokko

Bericht door brecht »

Noorfalia schreef: 23 jan 2020, 21:22
Ik denk dat die wokkel bij jou misschien kapot is en dat de brokstokken de zaak blokkeren. En als hij hij nog niet stuk was, dan zal hij dat na de actie met de hamer waarschijnlijk wel zijn :zwaai

Haha. Daar heb je gelijk in. Voor dat ik ging hameren kreeg ik m ook al voorzichtig met een krik niet recht omhoog geduwd. Daarna besloten dat t stuk was en meer geweld gebruikt om iig te kunnen rijden.

Die foto's zijn interessant! Betekend dat dat jij m ooit open hebt gehad? Klopt t dat de boven en onderkant van elkaar kunnen als die centrale bout los is?

Over omwisselen: de gordel bevestiging zit met een bout vast in een soort pijp, achterop het draaiplateau. Bout komt inderdaad tevoorschijn achter zwarte dopje. Was ook begonnen deze om te zetten, maar helaas, aan de andere kant ( op de foto weer achter een grijze kunststof kap) zit er in die pijp geen schroefdraad. Omwisselen lijkt nog steeds te kunnen daarvoor moet ik bij een werkplaats ergens een bout in die piijp laten lassen, of er een bus met schroefdraad in zetten ofzo. En dat ging net even niet op de camping :)

Nog paar foto's van achterkant draaiplateau voor de duidelijkheid. En 1 van weet n mooi stekkie onderweg. Net paar dagen Marrakesh gehad en nu aan de kust bij Essaouira. Voor t eerst echt korte broeken weer!
20200129_104831.jpg
20200129_104801.jpg
20200127_114708.jpg
Plaats reactie