Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Flens tussen downpipe en spruitstuk piept
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Flens tussen downpipe en spruitstuk piept
Een aantal maanden geleden heb ik de twee c-clamps los gehad waarmee de downpipe tegen het spruitstuk geklemd zit. Dit om de motor makkelijker naar voren en naar beneden te halen om de koppeling te vervangen.
Nu is er bij warme motor stationair een piepend en tjirpend geluid waarneembaar, wat stopt als ik de uitlaat onder de passagiersdeur een beetje optil. Het lijkt er op of de piep optreedt op de contactvlakken die tegen elkaar gehouden worden door de c-clamps. Ook hoor ik bij koude motor de eerste minuut uit die richting een schurend/kloppend geluid. Na eerst schrikverhalen gelezen te hebben over spanrollen en dual-mass krukaspoelies lijkt het daar toch niet op want het komt uit de buurt van of onder de turbo vandaan, en het is een langzaam geluid in de zin dat het synchroon lijkt te lopen met de verbrandingsklappen, niet met de (hogere) snelheid van spanrollen of zo. Bovendien gaat het vrij snel weg na het starten, en loopt de motor keurig als ie warm is.
Nu de vraag: hoort er daar tussen de verbinding een pakkingring? Want het is nu ijzer op ijzer (denk ik, want ik kan me niet herinneren dat ik er een ring tussengestopt heb)..
Edit: mmmmm, lijkt er wel op he? https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... 4QQAvD_BwE
Nu is er bij warme motor stationair een piepend en tjirpend geluid waarneembaar, wat stopt als ik de uitlaat onder de passagiersdeur een beetje optil. Het lijkt er op of de piep optreedt op de contactvlakken die tegen elkaar gehouden worden door de c-clamps. Ook hoor ik bij koude motor de eerste minuut uit die richting een schurend/kloppend geluid. Na eerst schrikverhalen gelezen te hebben over spanrollen en dual-mass krukaspoelies lijkt het daar toch niet op want het komt uit de buurt van of onder de turbo vandaan, en het is een langzaam geluid in de zin dat het synchroon lijkt te lopen met de verbrandingsklappen, niet met de (hogere) snelheid van spanrollen of zo. Bovendien gaat het vrij snel weg na het starten, en loopt de motor keurig als ie warm is.
Nu de vraag: hoort er daar tussen de verbinding een pakkingring? Want het is nu ijzer op ijzer (denk ik, want ik kan me niet herinneren dat ik er een ring tussengestopt heb)..
Edit: mmmmm, lijkt er wel op he? https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... 4QQAvD_BwE
Laatst gewijzigd door pwhooftman op 28 jan 2020, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Flens tussen downpipe en spruitstuk piept
https://volkswagen.7zap.com/de/rdw/tran ... 53-253060/
Nummer 4 zit er tussen?,
en heb je die ingevet met kopervet?
Nummer 4 zit er tussen?,
en heb je die ingevet met kopervet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Flens tussen downpipe en spruitstuk piept
Ik weet niet of die er nog tussenzit, en zo ja, dan heb ik hem zeker niet ingevet met kopervet.... Ik weet wat me te doen staat
Re: Flens tussen downpipe en spruitstuk piept
Ik geef zelf de voorkeur aan een ring van "gevlochten" materiaal ipv de kneiterharde compoundversie. En idd even invetten met kopervet of keramiekpasta.
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Flens tussen downpipe en spruitstuk piept
Het is gelukt, er zat wel een 'pakking' tussen, maar van massief staal. Ook waren de bestaande c-clamps duidelijk wat vermoeid, ze stonden verder open dan de nieuwe.
Hoe ik het gedaan heb:
- motorbeschermplaat onder de motor vandaan halen
- krik onder het carter aan de distributiezijde (plankje er tussen)
- motor gewicht opvangen en twee moeren bovenop de motorsteun aan de distributiezijde verwijderen
- motor iets laten zakken en naar voren trekken (eerst connector van de (luchtmassa?)meter op de inlaat verwijderen om te voorkomen dat de bedrading op spanning komt).
- nu kun je om en over de motor heen bij de c-clamps.
- de c-clamps verwijderen door een schroevedraaier door een van de gaten te steken ('van binnen naar buiten' zoals op de foto) en te hevelen
- gelukkig stak de oude pakking net een randje buiten de flens uit waardoor ik die via een lange metaalstrip eraf kon tikken.
- nieuwe pakking er op
- de c-clamps met het truukje met de uitlaatbeugel oprekken en er omheen plaatsen. Komt enorme spanning op te staan, de u vormige beugel van de uitlaatbeugel was verbogen na afloop. Dus hopen dat het niet losschiet als je het in je handen hebt... Ik breng eerst de uitlaat in positie en zet deze met een griptang vast om de montage van de eerste beugel te vergemakkelijken.
Bij elkaar twee uurtjes werk.
Heeft echter niet het schurende/klapperende geluid opgelost want dat is vrijwel weker de krukaspoelie, ik plaats een nieuw bericht daarvoor.
Hoe ik het gedaan heb:
- motorbeschermplaat onder de motor vandaan halen
- krik onder het carter aan de distributiezijde (plankje er tussen)
- motor gewicht opvangen en twee moeren bovenop de motorsteun aan de distributiezijde verwijderen
- motor iets laten zakken en naar voren trekken (eerst connector van de (luchtmassa?)meter op de inlaat verwijderen om te voorkomen dat de bedrading op spanning komt).
- nu kun je om en over de motor heen bij de c-clamps.
- de c-clamps verwijderen door een schroevedraaier door een van de gaten te steken ('van binnen naar buiten' zoals op de foto) en te hevelen
- gelukkig stak de oude pakking net een randje buiten de flens uit waardoor ik die via een lange metaalstrip eraf kon tikken.
- nieuwe pakking er op
- de c-clamps met het truukje met de uitlaatbeugel oprekken en er omheen plaatsen. Komt enorme spanning op te staan, de u vormige beugel van de uitlaatbeugel was verbogen na afloop. Dus hopen dat het niet losschiet als je het in je handen hebt... Ik breng eerst de uitlaat in positie en zet deze met een griptang vast om de montage van de eerste beugel te vergemakkelijken.
Bij elkaar twee uurtjes werk.
Heeft echter niet het schurende/klapperende geluid opgelost want dat is vrijwel weker de krukaspoelie, ik plaats een nieuw bericht daarvoor.
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Flens tussen downpipe en spruitstuk piept
Wel alles ingevet?
Had dat even medegedeeld dat je die C-klemmen meteen wilde doen. Ik heb daar een tool voor waarmee je ze veilig kunt verwijderen en plaatsen, zonder het risico van klemmen of dat ze rond je oren vliegen .
Geldt ook voor anderen, dat ze dat tooltje kunnen gebruiken..
Had dat even medegedeeld dat je die C-klemmen meteen wilde doen. Ik heb daar een tool voor waarmee je ze veilig kunt verwijderen en plaatsen, zonder het risico van klemmen of dat ze rond je oren vliegen .
Geldt ook voor anderen, dat ze dat tooltje kunnen gebruiken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Flens tussen downpipe en spruitstuk piept
Ja, beetje kopervet er op gedaan :-). En tja, het lukte niet om de pakking te vervangen zonder de klemmen er af te halen :-).Multivan Generation schreef: ↑29 jan 2020, 20:19 Wel alles ingevet?
Had dat even medegedeeld dat je die C-klemmen meteen wilde doen. Ik heb daar een tool voor waarmee je ze veilig kunt verwijderen en plaatsen, zonder het risico van klemmen of dat ze rond je oren vliegen .
Geldt ook voor anderen, dat ze dat tooltje kunnen gebruiken..
Goed om te weten van de tool, maar ik hoop hem niet meer nodig te hebben.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Flens tussen downpipe en spruitstuk piept
Heb hier ook zo'n tool liggen, net onder Rotterdam
VW T4 Multivan 2.5TDI+++