Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fijnstof belasting

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Multivan Generation »

in de motorruimte bijna tegen het schutboard zit een beugeltje met 3 dezelfde stekkers maar in verschillende kleuren.
Bruin, oranje en zwart dacht ik. Die zitten boven elkaar in hetzelfde beugeltje.
Zo ja, dan heb je een af-fabriek roetfilter.
Aan de rechterzijde zie je 2 zwarte slangetjes op een sensor zitten, voor en na het roetfilter druk sensoren zijn daarop aangesloten.
Ook kun je wat verder voorover buigen en kun je hem vanaf de motorruimte zien zitten..het roetfilter, net na het uitlaatspruitstuk..

Succes :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Vmaxxer »

krekwakwol schreef: 01 dec 2019, 22:31 Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag, hoe kun je zien of onze bus een roetfilter heeft.
T5 BNZ 2.5tdi bj' 2008.
Op de RDW site staan geen uitstoot gegevens.
Als je https://ovi.rdw.nl/ je kenteken invult staat er onder het tabblad "Motor en Milieu" het submenu "Uitstoot" daar staat
V.6
Roetuitstoot Niet geregistreerd
Af-fabriek roetfilter Nee

Als daar Nee staat ben je automatisch aan de beurt
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Multivan Generation »

Afbeelding

Zie de 3 stekkers op de voorgrond.

Afbeelding

Dit zit er dan onder je bus als je een roetfilter hebt af-fabriek.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fijnstof belasting

Bericht door krekwakwol »

Dan zal ik in juli 2008 wel aan de beurt zijn, ik heb op de RDW site gekeken en er is geen roetfilter geregistreerd en ook geen uitstoot. De emissie klasse is 4.
Ik zal nog even onder de kap kijken voor de zekerheid.

De foto's die Peter in zijn bericht plaatst zijn niet zichtbaar voor mij terwijl ik wel ingelogd ben, de reden hiervan weet ik niet

In elk geval bedankt voor de info.

Groet, Arnold
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Deet »

Géén fijnstof toeslag
Ik heb op 29 dec bericht gekregen van de belastingdienst dat ik een toeslag moet gaan betalen voor de motorrijtuigen belasting ivm de fijnstof uitstoot >0,005 gr/km. “Het roetfilter is verwijderd of de fijnstofuitstoot is niet vastgelegd” :huilen Ik heb toen zelf het RDW gecheckt en daar vond ik een uitstoot van 0,002 gr/km. Heb op 20 jan. 2020 excuses van de belastingdienst ontvangen en hoef geen toeslag te betalen. Ze snappen zelf niet hoe het kan dat ik de brief over de toeslag heb ontvangen omdat zij hetzelfde RDW bestand hebben geraadpleegd als ik. “Excuses voor het ongemak” :jump Ik heb een T5 uit 2008.

Ga naar de kentekencheck van de RD: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... tekencheck
Vul vervolgens het kenteken in en ga naar het tabblad ‘Motor & Milieu’. Klik op ‘Uitstoot’. Bij V.5 ‘Uitstoot deeltjes’ staat de fijnstofuitstoot van de auto.
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Deet »

Duizenden automobilisten krijgen ten onrechte belastingaanslag na blunder RDW

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) weet van veel oude geïmporteerde dieselauto’s niet of ze zijn voorzien van een roetfilter. Duizenden automobilisten kregen daardoor ten onrechte een belastingaanslag omdat hun auto te veel fijnstof zou uitstoten.

De RDW sluit niet uit dat er nog steeds diesels rondrijden waarvoor te veel wegenbelasting wordt betaald. De dienst raadt dieselrijders die de nieuwe fijnstofheffing moeten betalen aan de uitstootgegevens van de auto bij de RDW te controleren, navraag te doen bij de officiële merkimporteur en desnoods onder de auto te kruipen om te controleren of er een af fabriek-roetfilter aanwezig is.

Sinds 1 januari moeten eigenaren van oude vervuilende dieselauto’s extra motorrijtuigenbelasting betalen. Die roettaks geldt voor diesels die meer fijnstof uitstoten dan 0,005 gram per kilometer. Dat betreft doorgaans dieselauto’s, bestelauto’s en campers van tien jaar en ouder. De heffing is vijftien procent van het tarief van de wegenbelasting. Voor een gemiddelde oude dieselauto is dat 225 euro per jaar extra.

Het gaat volgens de RDW om zo’n half miljoen dieselauto’s. Het bezit en gebruik van die oude auto’s moet door de verhoogde belasting minder aantrekkelijk worden. De hoop is de dat deze dieselrijders hun oude auto afdanken en een schoner exemplaar aanschaffen.

In de meeste gevallen gaat het om dieselauto’s zonder roetfilter. Dat filter dat 30 tot 95 procent van het roet zou moeten vangen werd pas in 2011 verplicht. De registratie of een auto wel of geen roetfilter heeft, werd pas voor het eerst in 2004 bijgehouden. En bij geïmporteerde auto’s ontbreekt die informatie vaak geheel.

Roettaxheffing
Vorige week kregen 5590 autobezitters een brief van de RDW waarin staat dat de extra belasting van de baan is omdat hun auto tóch een roetfilter af-fabriek blijkt te hebben. De RDW wist dat niet omdat de informatie in het kentekenregister onvolledig is. Dat zou komen omdat het geïmporteerde auto’s betreft waarvan niet alle technische gegevens werden doorgegeven en de fabrikant niet wilde meewerken aan een goede overdracht.
Welke fabrikant onwillig was wil de RDW niet zeggen uit vrees dat andere eigenaren van geïmporteerde diesels massaal  bezwaar maken tegen hun aanslag. Volgens de RDW is het goed mogelijk dat er alsnog fouten in de roettaxheffing zitten.
De RDW maakte nog meer fouten met het vaststellen voor welke auto’s de roettax moest gelden . 787 dieselrijders kregen vorige maand een brief waarin de RDW meldde dat de aangekondigde fijnstofaanslag niet doorging. Ze waren aangeslagen omdat in de databank van RDW verkeerde gegevens stonden. De fijnstofuitstoot was vermeld in grammen, terwijl het milligram moest zijn. Dan stond er bijvoorbeeld dat de fijnstofuitstoot 0,45 gram/km was, terwijl het 0,45 milligram/km (dus 0,00045 g/km) had moeten zijn. Auto’s met een waarde van meer dan 0,005 g/km krijgen de fijnstofheffing. Verder waren er ook nog 167 fouten gemaakt doordat de RDW de gegevens niet goed had bijgewerkt.
Niet alleen de RDW ging de mist in met de fijnstofheffing. De Belastingdienst zette in december ook 11.000 autobezitters op het verkeerde been. Door softwareproblemen bij de fiscus bij het importeren van data uit het kentekenregister kregen zij ten onrechte een brief dat in 2020 fijnstofheffing betaald moet worden. Nog voor de ingangsdatum heeft de Belastingdienst de eigen fout hersteld en 11.000 mensen geïnformeerd dat de hogere wegenbelasting niet hoeft te worden betaald.
AD, 23-01-2020
TTS
Berichten: 199
Lid geworden op: 09 nov 2019, 08:22

Re: Fijnstof belasting

Bericht door TTS »

Bij mij staat er niets geregistreerd. Wel een euro 5 bus
Maar volgens mij is de uitstoot van een 2.0 75 kw uit 2010 wel onder de grens ?
Bijlagen
8135F7A5-C144-4046-9245-DA9A42734BD3.png
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Deet »

TTS, dat zal dan wel een keer ergens gemeten en geregistreerd moeten worden.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fijnstof belasting

Bericht door krekwakwol »

Mijn bus heeft het zelfde op het kenteken staan, is als nieuw geïmporteerd, dus geen gegevens, maar ook geen roetfilter geregistreerd maar de garage heeft bevestigd dat hij er wel onder zit.
2 februari ga ik naar de RDW voor camperkenteken en dan vraag ik hun gelijk even hoe het zit. Ze kunnen zo even kijken of er een af fabriek roetfilter onder zit, als de keurmeester een beetje gewillig is.
En anders toch even proberen bij Pon gegevens los te peuteren.

En de T4 carthago staat in de verkoop bij een camper bemiddelaar en is geschorst, dus daar steek ik geen energie meer in.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Ludus »

Ook een brief gehad. 2,5 tdi uit 2008. uitstoot deeltjes (licht) staat op 0.005. Motor heeft standaard een roetfilter. Vrees dat de RDW gegevens ook hier niet kloppen....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Multivan Generation »

Ludus schreef: 30 jan 2020, 20:35 Ook een brief gehad. 2,5 tdi uit 2008. uitstoot deeltjes (licht) staat op 0.005. Motor heeft standaard een roetfilter. Vrees dat de RDW gegevens ook hier niet kloppen....
Ik denk dat dit wel een reële waarde is..
Roetfilter wil niet zeggen dat er 0,0000000 deeltjes uitkomen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Theo S
Berichten: 108
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:55
Locatie: Melick

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Theo S »

Hallo,
heb de gegevens van mijn bus opgevraagd. Via volgend mailadres.
Graag wil ik u hierbij informeren dat u uw vraagstelling kunt voorleggen aan de Afdeling Typegoedkeuring van Pon's Automobielhandel BV, via het volgende e-mailadres: tgk@pah.nl.

Om uw vraagstelling zo snel en volledig mogelijk te kunnen beantwoorden, wil ik u vriendelijk vragen de volgende gegevens mee te sturen:
- Uw vraagstelling;
- Kopie kentekenbewijs;
- Uw volledige NAW-gegevens inclusief telefoonnummer.

U zult binnen twee tot drie werkdagen een reactie ontvangen. Heeft u na vijf werkdagen nog geen reactie? Neem dan contact met ons op.
En heb inderdaad het CVO formulier gekregen hier staan alle gegevens van je bus op af fabriek..
groet Theo
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Multivan Generation »

:toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Fijnstof belasting

Bericht door de Viking »

Ik heb begrepen dat een bus met roetfilter straks verplicht met een roetdeeltjes teller wordt gemeten, dus vervelend voor degenen die dat filter manipuleren of wanneer het niet goed werkt.
De oude bus zonder roetfilter hoeft niet aan de teller want die betaald al een toeslag voor ontmoediging en heeft een milieuzone verbod.
.
https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dos ... ieselautos
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie