Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zitplaatsen achter klapbank?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FreSan
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2020, 15:35

Zitplaatsen achter klapbank?

Bericht door FreSan »

Hoi,

Ik ben Fred en nieuw hier.

Sinds 2 weken zijn we eigenaar van een Volkswagen bestel 1.0D 45KW (Als het er uit ziet als een T4 dan zal het wel een T4 zijn🤔) Uit 1991 op kenteken als bedrijfswagen en omgebouwd tot camper ook op kenteken.

Er zijn 6 zitplaatsen met gordels(voor 3 en achter 3)

Graag zou ik incidenteel 2 extra zitplaatsen willen hebben.

Mijn idee is om het vaste beddeel achterin te vervangen en er zitplaatsen in langsrichting van te maken (natuurlijk terug te bouwen naar beddeel.

Vraag:
Mag je achter de klapbank zitplaatsen creëren?

Achter hebben we 2 draaideuren met makkelijk de bedienen grepen.

Hoop dat ik dit hier zo goed plaats.
Situatie nu
Situatie nu
Deur achter
Deur achter
796889CC-4B65-4CBF-841A-695F9D79A173.jpeg
Laatst gewijzigd door FreSan op 02 feb 2020, 19:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Alleen rust kan de wereld redden.
Gebruikersavatar
FreSan
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2020, 15:35

Re: Zitplaatsen achter klapbank?

Bericht door FreSan »

Hoe moet zo’n bank of bankjes aan de zijkant in de langsrichting gemonteerd worden vast aan het chassis? Of mag ik ze vast maken aan de houten bodemplaat en de zijkant van de bus ook hout.
Alleen rust kan de wereld redden.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zitplaatsen achter klapbank?

Bericht door Hanz »

Ze moeten deugdelijk bevestigd zijn. Wat deugdelijk is wordt bepaald door de keurmeester en dat kan per keurmeester verschillen. In dit topic zie je een voorbeeld wat niet deugdelijk werd bevonden.
viewtopic.php?p=458943#p458943
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
FreSan
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2020, 15:35

Re: Zitplaatsen achter klapbank?

Bericht door FreSan »

Thnx dat is duidelijk, als ik de reacties lees weer wat minder😀 maar ik snap de strekking.

Denk dat het in mijn geval misschien iets deugdelijker zou kunnen zijn omdat de klapbank er voor zit en dus iets meer als buffer werkt. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Alleen rust kan de wereld redden.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 619
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Zitplaatsen achter klapbank?

Bericht door Lutra »

Even geleend van de ANWB:
Personenauto’s die in het verkeer zijn gebracht na 30 september 2000, moeten ook gordels hebben op alle naar achteren gerichte zitplaatsen. Bij zitbanken en zetels dwars op de rijrichting, doen gordels bij een aanrijding meer kwaad dan goed. Daar zijn dan ook nooit gordels aangebracht. Om die reden worden dergelijke zitplaatsen tegenwoordig nieet meer aangewezen als ‘zitplaats bestemd om tijdens het rijden te gebruiken’. De ANWB adviseert in verband met de veiligheid van alle passagiers om uitsluitend passagiers te vervoeren op zitplaatsen die zijn voorzien van autogordels. Ook camperfabrikanten stellen voorwaarden aan de zitplaats van passagiers en het aantal te vervoeren passagiers.
Los van wat wettelijk mag, als die zitplaatsen ook rijden worden gebruikt, wie wil je daar dan laten zitten?
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zitplaatsen achter klapbank?

Bericht door Hanz »

Hier nog een topic van een ander forum waar informatie van de RDW over dit onderwerp vermeld staat. Het bericht is al wat ouder dus ik weet niet of deze regels nog steeds gelden maar dat zou je bij RDW kunnen navragen. https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8416291
En gezien het bouwjaar van jouw bus staat het aantal zitplaatsen waarschijnlijk niet vermeld op het kentekenbewijs dus dan hoef je het ook niet te laten aanpassen.
Let op, er is misschien geen keuring van RDW nodig maar bij de APK wordt ook naar de bevestiging van (zelf aangebrachte) zitplaatsen gekeken, dus wel zorgen voor een deugdelijke constructie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
FreSan
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2020, 15:35

Re: Zitplaatsen achter klapbank?

Bericht door FreSan »

Ik ben mij er van bewust dat het niet de meest veilige plek is voor een zitplaats, maar begrijp dat het dus wel mogelijk is en toegestaan.

Ga denk ik achter het bankje, bankjes maken zoals op de foto maar dan met een degelijk balken frame.

Wordt een toekomst project😁 maar zal het uiteindelijke resultaat hier weer posten.
Bijlagen
9DBB6401-550E-48A0-AD3E-123015496BF6.png
Alleen rust kan de wereld redden.
Plaats reactie