Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

All season banden ?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Tetter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2018, 19:56

All season banden ?

Bericht door Tetter »

Hallo, Net nieuw op het forum met maar gelijk een vraag :vraagteken

Wij hebben een zelfbouw T4 Camper gekocht om op te knappen. Hoerover gaan we nog een topic starten.

Mijn vraag gaat nu eerst echter over het technische gedeelte. Hoewel de bus met nieuwe Apk is afgeleverd, vind ik zelf de profiel diepte minimaal ( en het afrol geluid maximaal ! )

Nu heb ik al een setje Lichtmetalen wielen in 15 inch op de kop getikt en ben ik op zoek naar goede ( en stille ) banden in de originele maat 195/70R15. Moet ik me aan de 100/102 gewichtsklasse houden ? Of zijn die onder de 100 zachter en dus stiller ?

Ik lees veel goede verhalen op het www over de Vredestein Comstar, die er voor een paar tientjes meer ook in All Season is. Alleen vallen me daaarvan de testscores op brandstof verbruik en vooral grip op nat wegdek E tegen. Dit terwijl een goedkopere Maxxis op beide een C scoren.

Graag jullie advies, ervaring, positieve en negatieve reacties.

Alvast bedankt.

Mvg,
Tetter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: All season banden ?

Bericht door Hanz »

Tetter schreef: 26 okt 2018, 18:41 ...
Nu heb ik al een setje Lichtmetalen wielen in 15 inch op de kop getikt en ben ik op zoek naar goede ( en stille ) banden in de originele maat 195/70R15. Moet ik me aan de 100/102 gewichtsklasse houden ? Of zijn die onder de 100 zachter en dus stiller ?

Ik lees veel goede verhalen op het www over de Vredestein Comstar, die er voor een paar tientjes meer ook in All Season is. Alleen vallen me daaarvan de testscores op brandstof verbruik en vooral grip op nat wegdek E tegen. Dit terwijl een goedkopere Maxxis op beide een C scoren.

Graag jullie advies, ervaring, positieve en negatieve reacties.

Alvast bedankt.

Mvg,
Tetter
Hallo Tetter,

Welkom op het forum. Een lagere load index (onder 100) wil niet zeggen dat de band ook zachter of stiller is. Wat de minimale load index voor jouw bus is hangt af van het gewicht van de bus en de verdeling daarvan over voor- en achteras. Dit geldt overigens ook voor je velgen. Weet je de load index van de velgen die je op de kop hebt getikt?
Voor eerdere discussies over banden kan je ook de zoekfunctie op het forum gebruiken (rechtsboven aan de pagina).
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: All season banden ?

Bericht door odorf »

Ik heb Maxxis All Season (let wel; niet op de VW) en ze bevallen qua grip erg goed. Verbruik kan ik niets zinnigs over zeggen. Geluid is aanwezig maar in mijn ogen niet storend.

Misschien heb je hier iets aan.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
tjeerd w
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jan 2011, 08:58
Locatie: Haarlem

Re: All season banden ?

Bericht door tjeerd w »

Ik gebruik op mijn T4 de Maxxis All Season AP2 en ik moet zeggen ze bevallen mij goed ook wat betreft geluid 71 dB, op een andere transporter ben ik gegaan van de Uniroyal rain tire naar de Vredestein All Season Quatrac 5 en die zijn ook heel stil (ook 71 dB) maar misschien niet echt geschikt voor een bestel/personenbus (iets slapper in de wang met dezelfde loadindex) volgende keer de comtrac van Vredestein maar dat zie ik dan wel weer.
En geluid is heel persoonlijk wat de een hard vind kan de ander zacht vinden.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: All season banden ?

Bericht door Sjoerds »

Ik denk dat op dit moment de Pirelli Carras (Carrier All Season) de beste vierseizoenenband is die er verkrijgbaar is. En bovendien goed betaalbaar.
Deze heeft in maat 195/70-15C een energielabel C-A-68 Ik moet daarbij wel zeggen dat je je echt niet blind moet staren op dat label, want het verschil tussen energielabel B of E ga je nooit terugmerken in je verbruik hoor. Enige merkbare waarde is het geluidsniveau, 68 of 71 dB is een wereld van verschil. Men zegt dat 3 dB verschil voor het menselijke gehoor over komt als een verdubbeling van het geluid.
Tetter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2018, 19:56

Re: All season banden ?

Bericht door Tetter »

Ondertussen de Pirelli Carrier All Season laten monteren. Nog geen seconde spijt van. Het vervelde geluid is helemaal verdwenen.
Echt een aanrader.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: All season banden ?

Bericht door Sjoerds »

Graag gedaan!
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: All season banden ?

Bericht door fvzwieten »

Hi,

Bevalt de Pirelli all season nog steeds? Wat zijn je ervaringen tot nu toe?

Ik zit erg te twijfelen tussen die en de Michelin Agilis CrossClimate. De Pirelli is een hele klap stiller, maar ik kan nergens tests vinden van die band en de CrossClimate zie je in alle lijstje in de top 3 wel terug.

Fred
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: All season banden ?

Bericht door J vd Pal »

Tetter is in oktober 2019 voor het laatst op het forum geweest. Een antwoord zou dus even op zich kunnen laten wachten.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: All season banden ?

Bericht door Sjoerds »

fvzwieten schreef: 03 feb 2020, 14:06 Hi,

Bevalt de Pirelli all season nog steeds? Wat zijn je ervaringen tot nu toe?

Ik zit erg te twijfelen tussen die en de Michelin Agilis CrossClimate. De Pirelli is een hele klap stiller, maar ik kan nergens tests vinden van die band en de CrossClimate zie je in alle lijstje in de top 3 wel terug.

Fred
Ik heb de Cross Climate onder mijn dagelijkse auto zitten en ben er niet heel enthousiast over. Grip in de regen is niet om over naar huis te schrijven en daarnaast zijn ze vrij snel gaan cuppen (zaagtandslijtage) waardoor ze herrie maken. En dat terwijl ik elk jaar voor en achter wissel. Ik ben bang dat dat onder een bus nog veel erger is.
De Vredestein Comtrac 4 season heb ik regelmatig verkocht aan klanten en nooit iets negatiefs over teruggekregen.
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: All season banden ?

Bericht door fvzwieten »

De Michelin Cross Climate is een personenwagenband
Ja, maar de Agilis is een busband, voor zover ik weet. Met draagvermogen zit het wel goed. Het is een 109.

Dit is Pirelli: https://www.bandenspotter.nl/pirelli/ca ... 9t-221248/

Dit is de Michelin: https://www.bandenspotter.nl/michelin/a ... 9t-288162/

De Pirelli is stiller en goedkoper, dus ik wil eigenlijk wel voor die gaan, maar vind online geen enkele vergelijkende test/review er van. Van de Michelin wel.

- Fred
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: All season banden ?

Bericht door Erdem50 »

Wel eens aan de Continental 4 season gedacht? Dat is een zeer goede band welke wij standaard al een aantal jaar onder alle wegenwacht transporters monteren.

Vredestein comtrac heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee qua geluid.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: All season banden ?

Bericht door Noorfalia »

Die Continental Vanco Four-Season heb ik ook onder mijn bus zitten, nu 35.000 km en bijna 4 jaar.
Het zijn wel echte bestelbusbanden volgens mij, dus misschien aan de stugge kant voor sommigen, maar mij bevallen ze erg goed.
Ook handig dat er geen rijrichting in het profiel zit, kun je ze onderling aan alle kanten omwisselen. Ik heb er toen vijf gekocht en wissel eens per jaar het reservewiel met één van de achterwielen.

Grappig trouwens dat de ANWB zelf op 4-seizoenenbanden rijdt, die zijn toch altijd aan het roepen dat je in de winter op winterbanden moet rijden?
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: All season banden ?

Bericht door Beckontheroad »

Erdem50 schreef: 03 feb 2020, 18:15 Wel eens aan de Continental 4 season gedacht? Dat is een zeer goede band welke wij standaard al een aantal jaar onder alle wegenwacht transporters monteren.

Vredestein comtrac heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee qua geluid.
Is wegenwacht is Pon is continentaal?
Bij Pon wordt alles op conti gezet..

😎
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: All season banden ?

Bericht door Sjoerds »

Klopt dat zowel VW als Continental van Pon zijn, maar dan kun je ook voor Conti winter en zomer kiezen...

Na heel wat jaren in de bandenbranche kan ik je wel zeggen dat je in Nederland meer dan prima uit de voeten kunt met vierseizoenenbanden. ga je regelmatig naar het buitenland of op wintersport dan zal ik altijd zomer- en winterbanden adviseren, dat is en blijft altijd de beste optie.
Plaats reactie