Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

vragen over de T4
Plaats reactie
PieterT4a
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2015, 19:17

Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door PieterT4a »

Goedemorgen leden,

Terugkomend van vakantie hoorde ik op de Duitse autobaan een krijsend geluid onder de motorkap vandaan komen. Ik heb de auto op een parking geparoeerd. Na inspectie meen ik te horen dat het geluid (het klonk als een lagergeluid) wordt veroorzaakt door de rollen (spanrol, geleiderol, alternator) van de multiriem.

Ik heb de motor op een gegeven moment afgezet en na circa 4 minuten weer gestart. Het geluid was weg. Vervolgens zijn we weer gaan rijden en heb ik alle stroomverbruikers uitgezet, behalve de lichten. Onder de 110 km per uur (op de teller) bleef het geluid vrijwel weg. Zo ben ik naar huis toe gereden. Dit ging zo gezegd prima.

Vandaag heb ik de auto op pootjes gezet en de multiriem verwijderd. Ik heb daarop de automotor gestart en ik hoorde geen lagergeluid. Dit hoorde ik wel lichtjes toen de riem nog wel s geïnstalleerd. Opgemerkt moet worden dat het geluid duidelijker hoorbaar is als de motor goed warm is. de motor was vanochtend nog koud.

Dat ik het geluid niet hoorde na verwijdering van de multiriem betekent mijns inziens dat het geluid afkomstig moet zijn van een van de rollen welke niet draait op het moment dat de multiriem is verwijderd. Ik ga er hierbij vanuit (misschien maak ik hier een fout) dat het geluid niet wordt geproduceerd door de distributieriem of een van haar rollagers.

Tevens heb ik de rollen van de multiriem handmatig rondgedraaid, waarbij ik een afwijkend (licht schrapen geluid) waarnam bij de geleiderol en de alternator. De onderste rol (geen idee waar deze voor is) en de spanrol maken mijns inziens geen ratelend geluid.

onderstaand heb ik ingevoegd een foto van de rollen. Graag verneem ik welke functie iedere rol heeft en of iemand een idee heeft welke rol het geluid produceert (wellicht is de geleider al een zwak onderdeel bij dit type).

Het hoog krijsende geluid heb ik sinds de vakantie niet meer waargenomen Ik heb de afgelopen week wel iedere dag circa 10 km ( enkele reis) naar mijn werk gereisd. De motor bereikt daarbij wel een temperatuur van 90 graden. De olie vanzelfsprekend niet.

Graag hoor ik van jullie.

Gr pieter
IMG_20200208_102306075.jpg
PieterT4a
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2015, 19:17

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door PieterT4a »

Het betreft overigens een 2.5 TDI ACV (102pk) uit 2001
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door René »

Eerste schijf waar je in de foto tegenaan kijkt is de stuurbekrachtigings poelie.
Meer naar links (grote zwarte schijf) is je trillingsdemper.
Daarboven een kleine schijf voor een omloop poelie
Daarboven ( kleine poelie) is je spanner.
Dan naar rechts (staat net niet op foto) dynamo
.


René
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door jos_br »

Wanneer er een riem opzit van Gates, deze meteen vervangen door een van een goed merk. Daarbij wil de spanrol ook weleens wat vast gaan zitten waardoor de riem niet strak genoeg meer zit, en wanneer je er aan zit even los wil komen waardoor die weer wél gespannen is en het geluid niet meer maakt.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
PieterT4a
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2015, 19:17

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door PieterT4a »

dank voor jullie reactie heren.

het merk van de riem is inderdaad Gates (type: Micro -V Horizon 6PK 1768). Vanochtend weer circa 60 km gereden. maar geen (krijsend) geluid meer waargenomen.

wellicht verstandig de riem te vervangen om de volgende redenen:
- Gates-riemen willen wel eens janken (begrijp ik uit bovenstaand bericht) of zijn van slechte kwaliteit?;
- ik heb de bus in 2017 gekocht en sindsdien circa 50.000 km (234000 naar 280000) gereden. daarbij heb ik geen idee hoe lang de oude multiriemen er al op zitten (distri vervangen in 2014 bij 208000km);
- na demontage van de Gates-riem zag ik dat de riem in de breedte scheurtjes vertoonde (de ribbels waar in de breedte doorbroken zeg maar; de dikke band (gladde zijde) was nog geheel intact);

is de riem aan de andere kant van het blok ook gemakkelijk te vervangen? dan pak ik die direct mee. ik zie op t4 wiki bij die riem 'Nockenwelle' (nokkenas) staan. dit doet mij vermoeden dat dit ook een of andere distributieriem is. heb ik dan twee distributieriemen op mijn bus? zo ja, dan staat deze dus ook op tijd en lijkt het mij verstandig dat ik deze in ieder geval niet vervang.

nog even een laatste vraagje. gister de multiriem gedemonteerd door gewoon de bus op te krikken, beschermbak te verwijderen en aan de multiriem te gaan liggen en de riem gewoon naar beneden te trekken, zodat de spanrol van zijn plek veert en ik de riem rustig naast de rol van de servopomp kan leggen. kan de riem op deze wijze van demontage beschadigen (uitrekken of iets in die zin) of is het prima om de riem zo te verwijderen en dus ook aan te brengen. graag verneem ik hieromtrent.

bij voorbaat dank.

gr. Pieter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door Hanz »

Dit staat in T4-wiki"
"Wenn von einem Zahriemenwechsel die Rede ist, sollte man bedenken, dass es im T4-TDI 2 Zahnriemen gibt: einen für die Nockenwellensteuerung und einen für die Einspritzpumpe. Letzterer sollte auch gewechselt werden, obwohl ein Riss abgesehen vom Liegenbleiben nicht tragisch ist.

Grundsätzlich sollte man auch aus Kostengründen bei einem Zahnriemenwechsel das nachfolgend dargestellte 'volle Programm' in Auftrag geben, weil die sehr umfangreichen Arbeiten nur einmal durchgeführt und dementsprechend nur einmal berechnet werden (Verbundarbeiten)."


Dat is dus niet ook een of andere distributieriem maar de distributieriem. In de tekst ook de aanbeveling om het hele pakket tegelijk te wisselen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door jos_br »

PieterT4a schreef: 09 feb 2020, 15:55 dank voor jullie reactie heren.

het merk van de riem is inderdaad Gates (type: Micro -V Horizon 6PK 1768). Vanochtend weer circa 60 km gereden. maar geen (krijsend) geluid meer waargenomen.

wellicht verstandig de riem te vervangen om de volgende redenen:
- Gates-riemen willen wel eens janken (begrijp ik uit bovenstaand bericht) of zijn van slechte kwaliteit?;
- ik heb de bus in 2017 gekocht en sindsdien circa 50.000 km (234000 naar 280000) gereden. daarbij heb ik geen idee hoe lang de oude multiriemen er al op zitten (distri vervangen in 2014 bij 208000km);
- na demontage van de Gates-riem zag ik dat de riem in de breedte scheurtjes vertoonde (de ribbels waar in de breedte doorbroken zeg maar; de dikke band (gladde zijde) was nog geheel intact);

is de riem aan de andere kant van het blok ook gemakkelijk te vervangen? dan pak ik die direct mee. ik zie op t4 wiki bij die riem 'Nockenwelle' (nokkenas) staan. dit doet mij vermoeden dat dit ook een of andere distributieriem is. heb ik dan twee distributieriemen op mijn bus? zo ja, dan staat deze dus ook op tijd en lijkt het mij verstandig dat ik deze in ieder geval niet vervang.

nog even een laatste vraagje. gister de multiriem gedemonteerd door gewoon de bus op te krikken, beschermbak te verwijderen en aan de multiriem te gaan liggen en de riem gewoon naar beneden te trekken, zodat de spanrol van zijn plek veert en ik de riem rustig naast de rol van de servopomp kan leggen. kan de riem op deze wijze van demontage beschadigen (uitrekken of iets in die zin) of is het prima om de riem zo te verwijderen en dus ook aan te brengen. graag verneem ik hieromtrent.

bij voorbaat dank.

gr. Pieter
Je gooit denk ik twee dingen door elkaar, aan beide zijden zitten een distributieriem en aan de bijrijderskant zit de multiriem. Deze multiriem maakt dus het geluid. Wat aan de Gates fout gaat is dat het model iet goed klopt. Een multi v-riem hoort op de zijflanken te dragen, de Gates is daar te smal waardoor deze te ver in de aan te drijven rollen valt en dus op de punten draagt i.p.v. deze zijkanten. Let maar eens op, deze bovenkanten van de rollen glimmen nu, dat hoort niet.

Jos.

De riem eraf halen door er aan te gaan hangen kan gewoon, zo'n riem trekt echt niemand uit elkaar.........
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
jelletje5
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2017, 12:39

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door jelletje5 »

Ik heb vorige week exact hetzelfde probleem gehad, bij mij werd het veroorzaakt door de aircopomp. Hij vrijloop lager had het begeven, helaas in zoverre toestand dat de poelie in de aircopomp is gevreten. nieuwe dus..

Kijk er goed na mocht je T4 airco hebben:)

Groeten Jelle
T4 2.5 TDI ACV
PieterT4a
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2015, 19:17

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door PieterT4a »

Dank voor de reacties,

@jelle, ik heb geen airco.

Dat het geluid wordt veroorzaakt door de multiriem is een aanname van mij. Het geluid komt uit die 'buurt'. Nu de distributieriem er vlak naast ligt, zou het geluid ook door die riem, dan wel een van die rollen/poelies kunnen worden veroorzaakt.

Enfin, ik houd het in de gaten. Het geluid heeft zich gek genoeg niet echt meer voorgedaan. Wel denk ik dat ik de multiriem even vervang. Kleine moeite immers.

Dank voor jullie inbreng heren/dames.

Gr pieter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door Hanz »

PieterT4a schreef: 09 feb 2020, 15:55 - ik heb de bus in 2017 gekocht en sindsdien circa 50.000 km (234000 naar 280000) gereden. daarbij heb ik geen idee hoe lang de oude multiriemen er al op zitten (distri vervangen in 2014 bij 208000km);
Distributieriem gaat dus ook al 72.000 km mee en is al 6 jaar oud. Hoog tijd om de hele boel te vervangen (riemen, spanrollen, waterpomp) voordat er iets in de soep draait.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door pwhooftman »

Hanz schreef: 09 feb 2020, 16:05 Dit staat in T4-wiki"
"Wenn von einem Zahriemenwechsel die Rede ist, sollte man bedenken, dass es im T4-TDI 2 Zahnriemen gibt: einen für die Nockenwellensteuerung und einen für die Einspritzpumpe. Letzterer sollte auch gewechselt werden, obwohl ein Riss abgesehen vom Liegenbleiben nicht tragisch ist.

Grundsätzlich sollte man auch aus Kostengründen bei einem Zahnriemenwechsel das nachfolgend dargestellte 'volle Programm' in Auftrag geben, weil die sehr umfangreichen Arbeiten nur einmal durchgeführt und dementsprechend nur einmal berechnet werden (Verbundarbeiten)."


Dat is dus niet ook een of andere distributieriem maar de distributieriem. In de tekst ook de aanbeveling om het hele pakket tegelijk te wisselen.
Voor de duidelijkheid:
De T4 heeft twee 'distributie'riemen:
1. de riem van de krukas naar de nokkenas (en waterpomp), deze bevindt zich achter de multi riem
2. de riem van de nokkenas naar de dieselpomp, deze bevindt zich aan de versnellingsbakzijde.

No. 1 wordt dé distributieriem genoemd, omdat het deze riem is die bij elke auto na 60.000 - 80.000 of 5/6/7 jaar vervangen moet worden. Als deze namelijk breekt, loopt de motor in de soep (kromme kleppen, beschadigde zuigers). Als de distriubutieriem naar de brandstofpomp breekt, valt slechts de motor stil zonder gevolgschade.

Ik adviseer je de kunststof beschermkap bovenop dé distributieriem te verwijderen (2 klemmetjes los) en goed naar de riem te kijken. Als die droogtescheurtjes heeft, of anderszins beschadigd is (rafeltjes), dan is het sowieso raadzaam die te vervangen, inclusief waterpomp en spanrol.
PieterT4a
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2015, 19:17

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door PieterT4a »

Ik zal jouw raad opvolgen en de riem goed bestuderen. Bij oneffenheden zal ik alles laten vervangen. Ik was overigens in de veronderstelling dat bij dit type motor/auto de distributieriem circal 120000 km meeging of 10 jaren.

Dank voor de heldere uitleg heren.

Gr pieter
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door J vd Pal »

Oorspronkelijk was dat ook zo maar VW heeft dat later teruggebracht tot 90.000 OF 6 jaar.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door StijnT4 »

Ik heb hetzelfde probleem, bij mij is het de vrijloop lager van de dynamo. Weet iemand of dit makkelijk te vervangen is? Nieuwe dynamo van Valeo kost me al 150 euro..
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Krijsende (ik meen) multiriem of rollen

Bericht door Multivan Generation »

StijnT4 schreef: 11 feb 2020, 16:44 Ik heb hetzelfde probleem, bij mij is het de vrijloop lager van de dynamo. Weet iemand of dit makkelijk te vervangen is? Nieuwe dynamo van Valeo kost me al 150 euro..
Dan adviseer ik je een nieuwe dynamo,
want je huidige dynamo zal ook al aardig wat ervaringskilometers hebben, met dito slijtage van het anker en koolborstels .
Een vrijloop poulie kost namelijk ook nog een best bedrag, en met een nieuwe dynamo koop je dus ook zekerheid..

Die 6 jaar als vervangingstermijn van riemen, komt niet van Volkswagen, maar van de fabrikanten van de riemen.
Door veroudering en verdroging van de weekmakers in de riemen, worden ze harder en kunnen ze minder hebben.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie