Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag over accu conditiemeter

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Vraag over accu conditiemeter

Bericht door MGA1600 »

Omdat ik mijn ‘Zuheizer’ voorzien heb van standkachel functionaliteit wil ik wel goed oog kunnen houden op de laad-conditie van de accu’s.

Googelend kom ik van alles tegen, Van simpele volt-metertjes (die snap ik wel) tot complete accu-computers.

Ik zou, voor ik het verkeerde doe, van (ervarings)deskundigen graag willen horen hoe hij/zij dat monitoren doen.

Wat zie je op zo’n uitgebreider apparaat en hoe interpreteer je dat?
Wat moet ik kopen en hoe sluit ik zoiets aan? ik lees over het plaatsen van een shunt weerstand. Gaat die direct op de min-pool (?) van) de accu?

Het lijkt me een goede zaak om beide accu’s te ‘monitoren’ (de standkachel staat op de start-accu, andere gebruikers zoals een 12 volt waterkokertje etc. op de huishoud-accu).

Kun je beide accu’s met een enkel meetinstrument bewaken?

Veel vragen- sorry.....!

Bij voorbaat dank voor reacties!

Groet

Huib
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Vraag over accu conditiemeter

Bericht door ArieV »

Ik monitor alleen de HH accu met een victron bmv700 en een Bluetooth dongle.
Ik gebruik altijd mijn telefoon om te kijken naar de waardes, het display heb ik onder de stoel uit het zicht weg gewerkt.
Ik kan invullen hoeveel Ah de accu is. Daarmee geeft mijn meter een vrij accurate status van de lading aan.
Ik kan zien hoeveel procent ik nog in de accu heb gebaseerd op MIJN 75ah accu.
De accu spanning is zichtbaar.
De totale ontladen stroom is zichtbaar.
Hoeveel stroom er actueel ontladen word of bijgeladen word en de spanning bij het laden.

Je sluit de victron shunt aan op de massa van de accu en alle andere massa’s van verbruikers sluit je aan op de andere zijde van de shunt.



De bmv 702 of bmv 712 hebben wel een extra mogelijkheid voor een 2de monitor functie maar hoe uitgebreid deze is weet ik niet.
Ik ben er zeer content mee.
Heb ook een ctek meter gehad maar deze was een ramp. Mijn accu was helemaal kapot maar de meter gaf aan dat deze goed was omdat deze alleen de accu spanning gebruikt.
Een gesulfateerde accu kan blijkbaar een hoge spanning afgeven maar totaal geen stroom meer opnemen of afgeven. Dan ga je dus nat met alleen een spannings metertje.
Er zijn vast meer goede merken maar dit is mijn ervaring.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Vraag over accu conditiemeter

Bericht door MGA1600 »

ArieV schreef: 09 nov 2019, 13:13 Ik monitor alleen de HH accu met een victron bmv700 en een Bluetooth dongle.
Ik gebruik altijd mijn telefoon om te kijken naar de waardes, het display heb ik onder de stoel uit het zicht weg gewerkt.
Ik kan invullen hoeveel Ah de accu is. Daarmee geeft mijn meter een vrij accurate status van de lading aan.
Ik kan zien hoeveel procent ik nog in de accu heb gebaseerd op MIJN 75ah accu.
De accu spanning is zichtbaar.
De totale ontladen stroom is zichtbaar.
Hoeveel stroom er actueel ontladen word of bijgeladen word en de spanning bij het laden.

Je sluit de victron shunt aan op de massa van de accu en alle andere massa’s van verbruikers sluit je aan op de andere zijde van de shunt.



De bmv 702 of bmv 712 hebben wel een extra mogelijkheid voor een 2de monitor functie maar hoe uitgebreid deze is weet ik
niet.
Ik ben er zeer content mee.
Heb ook een ctek meter gehad maar deze was een ramp. Mijn accu was helemaal kapot maar de meter gaf aan dat deze goed was omdat deze alleen de accu spanning gebruikt.
Een gesulfateerde accu kan blijkbaar een hoge spanning afgeven maar totaal geen stroom meer opnemen of afgeven. Dan ga je dus nat met alleen een spannings metertje.
Er zijn vast meer goede merken maar dit is mijn ervaring.
Dank je wel Arie! Klinkt goed! Zeker ook omdat je het “ding” ergens uit het zicht kunt plaatsen. Ik heb victron een mailtje gestuurd om te vragen of er een mogelijkheid is om twee accu’s op èèn apparaat te checken. Uit de omschrijvingen die ik vond bleek dat je van een tweede accu alleen de spanning kunt meten. Ben benieuwd of er andere opties zijn. Bedankt voor de informatie, als ik meer informatie heb deel ik het hier!
Dick52
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2020, 10:58

Re: Vraag over accu conditiemeter

Bericht door Dick52 »

Heeft iemand ervaring met de dc 400 300a van juntek,

https://nl.aliexpress.com/item/32892070 ... 233325%237

Bij voorbaat dank.

Dick
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Vraag over accu conditiemeter

Bericht door Leo45 »

Dick52 schreef: 09 feb 2020, 15:00 Heeft iemand ervaring met de dc 400 300a van juntek,

https://nl.aliexpress.com/item/32892070 ... 233325%237

Bij voorbaat dank.

Dick
Die heb ik al een paar jaar werkt prima! Bediening is niet altijd even handig maar het batterij symbool aan de zijkant verteld eigenlijk alles.
Handige is dat zolang je de sensor, dat zwarte blok, aan de 12V laat hangen je de display gewoon uit kan zetten dan heb je ook geen last van het schijnsel.


Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Vraag over accu conditiemeter

Bericht door MGA1600 »

[/quote]

Die heb ik al een paar jaar werkt prima! Bediening is niet altijd even handig maar het batterij symbool aan de zijkant verteld eigenlijk alles.
Handige is dat zolang je de sensor, dat zwarte blok, aan de 12V laat hangen je de display gewoon uit kan zetten dan heb je ook geen last van het schijnsel.


Leo
[/quote]

Interessant prijsje!
Klinkt goed, maar hoe sluit je zoiets aan? Is dat zwarte blok de shunt die je tussen accu en verbruikers zet? Maar waar dienen al die andere aansluitingen dan voor?
Plaats reactie