Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fijnstof belasting

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Deet »

Maar waarom zou je je roetfilter verwijderen; is toch alleen maar slecht voor het milieu?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Multivan Generation »

Deet schreef: 02 feb 2020, 13:35 Maar waarom zou je je roetfilter verwijderen; is toch alleen maar slecht voor het milieu?
Ja.
Soms ook voor je portemonnee, als het ding verstopt zit en je turbo hierdoor naar zijn grootje gaat.
Vergeet ook niet het meerverbruik aan diesel door een roetfilter, zeker als het verstopt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: Fijnstof belasting

Bericht door brecht_van »

Eigenlijk is een verstopt roetfilter geen probleem, als het asgehalte van het roetfilter te hoog is kan je die demonteren en laten reinigen. Daarna terugplaatsen en klaar. Een snel vullend roetfilter is een groter probleem maar dan moet je oorzaak ook ergens anders zoeken en niet bij het roetfilter zelf. Die klote egr is een grotere boosdoener voor je motor dan een roetfilter.
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Fijnstof belasting

Bericht door freek »

Vind het een lastig punt: wel of geen roetfilter. Ik denk zeker na over het milieu maar ook aan de gezondheid van mijn motor.. Feit is dat een roetfilter voor de gezondheid van de motor een onding is. Mijn t5 heeft geen roetfilter, want uit 2004, en ik weet niet wat ik zal doen als ik een andere moet kopen. Geen diesel meer misschien.
Op het duitse tx board is ölcheck vrij populair: je stuurt wat olie op en dat wordt geanalyseerd op divrrse metalen, koelvloeistof en olie. Nu blijkt dat gemiddeld na zo'n 30.000km het dieselgehalte in de olie bij t5 tdi's met roetfilter 10-15% bedraagt! Dus op 7 liter olie bijna 1 liter diesel. Dat komt door het regenereren.Je kan wel aanvoelen dat dit voor de levensduur vd motor en turbo niet gunstig is. En daarom wordt er door de experts ( niet door vw..) zo gehamerd op verversen na 10-15000km. Ik doe dat sowieso ondanks geen roetfilter.

In een artikel van AMT las ik overigens het volgende:
- een diesel met filter stoot 1500 deeltjes per cm3 uit
- de omgevingslucht in een werkplaats bevat 3000 deeltjes per cm3. Maw: een dieselauto met filter zuivert de lucht...
- een diesel zonder filter stoot zo'n 2 miljoen deeltjes per cm3 uit
- diesels vanaf 2015 moeten minder dan 250.000 deeltjes per cm3 uitstoten; en van voor 2015 is de grens 1 miljoen.

En het opmerkelijkste citaat: BENZINE AUTO'S MET DIRECTE INJECTIE KOMEN VAAK WEL AAN 6 TOT 7 MILJOEN DEELTJES PER CM3.
En daar hoor je niemand over... Met dank aan het dieselschandaal...
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fijnstof belasting

Bericht door krekwakwol »

Ik heb ook even navraag gedaan bij Pon, met dank aan Theo, die het directe email adres geplaatst heeft.
De uitkomst is:
Screenshot_20200203-102950.png
Maar kost wel even 170 eurotjes, ik ga hem wel aanvragen als ik de brief in huis krijg. En even kijken hoeveel het wordt op camperkenteken.
Als de waarde dan niet weer veranderd is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Henk-1 »

Multivan Generation schreef: 01 feb 2020, 11:42 @ Henk-1

zie hier voor jouw bus:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ergegevens
Ik heb een T5 met af fabriek roetfilter = nee
Dus ik heb hem zelf niet laten verwijderen.
Maar heb weer op RDW site gekeken en die regel is bij verdwenen
20200203_131647.jpg
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Fijnstof belasting

Bericht door de Viking »

Freek
Nu blijkt dat gemiddeld na zo'n 30.000km het dieselgehalte in de olie bij t5 tdi's met roetfilter 10-15% bedraagt! Dus op 7 liter olie bijna 1 liter diesel. Dat komt door het regenereren.Je kan wel aanvoelen dat dit voor de levensduur vd motor en turbo niet gunstig is. En daarom wordt er door de experts ( niet door vw..) zo gehamerd op verversen na 10-15000km. Ik doe dat sowieso ondanks geen roetfilter.


Ik vind dit heel verwarrend allemaal, de feiten hierboven zullen waar zijn, maar ik vervang 1x per 2 jaar volgens instructie mijn T5 met longlife olie met de juiste VW specificatie + 3% TSL.
Het is een 1.9 TDI van 2005 zonder roetfilter en waarschijnlijk is de EGR funktie bij het tunen weggeschreven in de software wat geen probleem bij de APK oplevert.
Eerlijk gezegd vindt ik het idee van mijn vervuilende T5 niet leuk maar ben nu blij dat ik geen roetfilter heb, maar een milieu boete want dat roetfilter kan nog de nodige kosten en gedoe met zich meebrengen.
En de boete valt mee, ik gebruik de camper maar een half jaar, dan staat hij in de stalling.

Eigenlijk benaderd iedereen en ikzelf het milieu vanuit een financieel oogpunt terwijl we met z'n allen op deze wereld wel het klimaat kapot maken en er voor onze kinderen en kleinkinderen ook nog een goede leefomgeving moet zijn.
Komt tijd komt raad, over 10 jaar ziet het er allemaal weer anders uit. :knipoog staan we onder water.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Deet »

brecht_van, hoe weet je of het asgehalte van de roetfilter te hoog is? Kan je dat ergens meten?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Multivan Generation »

Deet schreef: 11 feb 2020, 12:52 brecht_van, hoe weet je of het asgehalte van de roetfilter te hoog is? Kan je dat ergens meten?
Dat kun je via VCDS uitlezen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: Fijnstof belasting

Bericht door brecht_van »

Inderdaad uit te lezen met de pc. Via vcds of welk programma je ook beschikbaar hebt.
Danielt4
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2019, 14:14

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Danielt4 »

krekwakwol schreef: 01 dec 2019, 22:31 Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag, hoe kun je zien of onze bus een roetfilter heeft.
T5 BNZ 2.5tdi bj' 2008.
Op de RDW site staan geen uitstoot gegevens.
De BNZ en BPC hebben en roetfilter.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fijnstof belasting

Bericht door krekwakwol »

Dit is idd ook al bevestigd door Pon en de waarde zou onder de 0.005 gram zijn bij onze BNZ motor in de bus.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Ferdinand
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2020, 09:57

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Ferdinand »

Hallo Multivan Generation, een vraagje over de asgehalte in e roetfilter. Bij mij is er 26gr as gemeten via de vsdc in mijn roetfilter (2007 Multivan BPC 174pk) De beste meneer kon mij alleen niet vertellen of dit veel was? Mijn vraag dus, is dit veel en bij hoeveel gram moet je gaan denken om de dpf te laten reinigen?! Dank alvast, Ferdinand
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Multivan Generation »

Dat hangt af van welk roetfilter je hebt en van wanneer je bus is.
Ik kan je daar dus geen antwoord op geven.
Hangt van te veel factoren af om een valide uitspraak te doen, over hoeveel gram..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Giel
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007, 08:33

Re: Fijnstof belasting

Bericht door Giel »

Hallo allemaal,
Je kan je boos maken ,maar we schijnen een probleem te hebben, betalen dus en zoals men in Twente zegt: "loat goan" of: het wordt er niet anders van.
Voor een volgende keer gewoon op FVD stemmen en alles komt goed.
Plaats reactie