Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waar en hoeveel ramen plaatsen?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Lianne86
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2020, 10:59

Waar en hoeveel ramen plaatsen?

Bericht door Lianne86 »

:zwaai

Ik heb een dichte T5 (L1H1) Zonder ramen in de bak. Nu wil ik er wel iets van ramen in plaatsen voor als ik een keer binnen zit overdag..
Ik heb een achterklep en wil daar sowieso een raam in plaatsen, oa voor het uitzicht en dan komt in combinatie met de ramen
voor het meeste licht binnen denk ik, en mijn gedachte was een schuifraam bij de kookgelegenheid om te kunnen luchten tijdens het
koken. Wil een luifel en schuifdeur zal vaak open staan dus zou daar dan op willen besparen (er is sprake van gelimiteerd budget).

Graag jullie reactie en visie of dit een goede gedachte is of niet :-) BVD!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Waar en hoeveel ramen plaatsen?

Bericht door krekwakwol »

Hoi,
het is me niet helemaal duidelijk, heb je een bus met kooktoestel of een campertje.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Waar en hoeveel ramen plaatsen?

Bericht door Hanz »

T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Lianne86
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2020, 10:59

Re: Waar en hoeveel ramen plaatsen?

Bericht door Lianne86 »

Bedankt voor de reacties, het is altijd lastig om direct alles goed te beschrijven zodat iedereen begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb dus een T5 met nu alleen de basis laten doen door Atrion voor de keuring. Keukenblokje achter bestuurdersstoel.
@jan2009 Ik wil er juist niet later achterkomen als ik hem ga gebruiken zodat als ik hem geisoleerd en afgewerkt heb alsnog
een extra raam moet plaatsen. Daarom hoop ik wat meer inzicht te krijgen van ervaringsdeskundigen. Het zou inderdaad goed kunnen
dat ik uiteindelijk misschien meer buiten zal koken op een los gasstel. Het probleem is ook dat er toch meer mis was met de bus dan ik
dacht een direct een hoge rekening van de garage had waardoor mijn startbudget toch even beperkt is en ik helaas dus overwegingen moet
maken mbt de kosten. Anders had ik wel meteen rondom ramen gedaan :lach
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: Waar en hoeveel ramen plaatsen?

Bericht door Stigting »

Beste Lianne!

Mooie bus heb je. Hier mijn mening:
Ruit in achterklep 100% doen
Ruit in schuifdeur ook 100% doen

Ik heb zelf ook een ruit bij de kookgelegenheid maar als je moet bezuinigen zou ik dat daar doen. In Noorwegen hebben we hem nooit open gehad. Je kookt bijna altijd buiten, en mocht je toch een keer binnen koken dan zorgden we gewoon dat het hefdak open is zodat de lucht via de horren weg.

Succes!
Ruud
edwardfotografie
Berichten: 248
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Waar en hoeveel ramen plaatsen?

Bericht door edwardfotografie »

Ruit in de schuifdeur en boven het keukenblok zou ik meteen doen.
Boven keukenblok hebben wij ons schuifraam nog nooit gebruikt, maar we hebben ook nog nooit gekookt in de bus (al in bezit van een Westfalia / California vanaf 2004).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waar en hoeveel ramen plaatsen?

Bericht door Multivan Generation »

Als je nu nog geen ramen hebt, kijk dan eens naar Seitz S4 ramen voor de zijkanten..
Vooral naar de details..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Waar en hoeveel ramen plaatsen?

Bericht door atilla »

Kan je misschien ook aangeven wat jou budget is voor de ramen.
Ik denk achterklepraam zal ong. 160€ en dan voor vaste zij ramen ben je 80-100€ per raam kwijt.
Daarna heb je max80€ (lijm+ primer) om ze netjes te plakken.
160+(2×100)+80= 440€ alle materiaal je nodig heb.

Mijn voorstel zeker tweekanten ramen plaatsen het is erg handig en veilig tijdens rijden.
Zie deze video hoe ik mijn ramen zonder enige ervaring gemonteerd heb. :sjaal
https://youtu.be/IxpBxVsaBVM
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Waar en hoeveel ramen plaatsen?

Bericht door krekwakwol »

Hoi Lianne, ik heb bij Autotaalglas een originele vaste ruit voor de schuifdeur gekocht, omdat ik hier geen privacy glas in wil hebben i.v.m. het zicht naar buiten(78 euro). En bij Kiravans.co.uk.com heb ik een linker schuifruit met privacy glas gekocht (178 euro) en een montageset voor 2 ruiten. Camperkenteken is onderweg.
Volgens mij heb je op camperkenteken geen beperking qua ramen.
Ik ga de ramen ook zelf plaatsen, bij Kiravans heb je ook duidelijke video's over het plaatsen van ramen, maar ook van bekleding, draaiplateau's en meer . Veel succes met je bus, wat je er ook mee gaat doen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Lianne86
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2020, 10:59

Re: Waar en hoeveel ramen plaatsen?

Bericht door Lianne86 »

Bedankt voor de leuke reacties,

Ik heb nog wat korting tegoed bij een bedrijf dat inbouw doet.
Ze kunnen een schuifraam voor 210 en een vast raam voor 150 leveren incl montage.
Ik denk dat ik dan bijna goedkoper uit ben dan wanneer ik het zelf zou moeten doen.
Ze leveren geen achterraam maar ik denk dat wanneer ik die zelf mee neem ze die er wel voor me in willen zetten.
Ik wil inderdaad ook geen privacyglas het gaat me juist om het licht. Voor privacy maak ik wel horren-vitrage-gordijnen.
Dus dan nu op zoek naar een losse achterruit. Volgens mij idd geen beperpingen mbt kenteken @krewakwol
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Waar en hoeveel ramen plaatsen?

Bericht door krekwakwol »

Voor dat geld ging ik zelf ook niet plaatsen, ik heb vandaag een vast raam in de schuifdeur geplaatst. Best wel een klusje om het netjes te maken. Als ik de uren mee reken kom ik ruim boven de 150 euro uit.
Want er komt ook nog ruitenkit en primer bij.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie