Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR aanwezigheid vraagje

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

EGR aanwezigheid vraagje

Bericht door Henk-1 »

Na chippen paar jaar terug van mijn T5 is de EGR software matig ook uitgeschakeld.
Nu kijkt mijn garage (eenmanszaak uit Stadskanaal kom ik al jaren, goeie en eerlijke vent) met de APK keuring in de computer of alles goed werkt.
Hij ziet dat de EGR aanwezig is , maar dat die niets doet :bonk .
Dan is hij verplicht om een 4 gassen test te doen (volgas roetmeting doen), en dat wil ik eigenlijk niet.
Hij heeft me al een paar jaar gematst, maar moet er toch wat aan gaan doen zegt hij.
Nu zegt hij als de EGR in de computer uit de hardware word geprogrammeerd, dan is er niets aan de hand.

Nu heb ik wel een zaakje gevonden die dat kan, maarja wat is wijsheid?
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: EGR aanwezigheid vraagje

Bericht door brecht_van »

Ik ben bang dat ze toch in de keuring/apk gaan beginnen controleren op deze praktijken dus in de toekomst wel eens zou afgekeurd worden voor het verwijderen van de egr. Ikzelf zou het in ieder geval niet doen, ik zou deze gewoon terug werkend laten maken.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: EGR aanwezigheid vraagje

Bericht door krekwakwol »

Maar als hij alleen verwijderd wordt uit de ECU dan kan hij later toch weer toegevoegd worden als ze daar op gaan controleren.
Dan kan hij toch fysiek blijven zitten als ik je verhaal goed begrijp.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: EGR aanwezigheid vraagje

Bericht door ktmkrik »

Droelo schreef: 24 feb 2020, 17:24 Een werkende egr-klep is wenselijk het zit er niet voor niets op, de kids zullen u dankbaar zijn. :ikrij
Jij snapt het helemaal :nuts , het zit er alleen maar op omdat NL het braafste jongetje in de klas wil zijn en milieumaatregelen eist die dit soort dingen noodzakelijk maakt, om een lang verhaal kort te maken je laat je motor zijn eigen shit opeten waar alleen maar ellende van komt en hoge kosten met zich meebrengt.
Zolang Europa nog zo verdeeld is als het nu is blijft die er bij mij uit want wat heeft het voor zin als je hier maatregelen treft en in buurlanden bij lange na de norm niet gehaald word die hier geëist word.
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: EGR aanwezigheid vraagje

Bericht door fietsensloper »

Waarom niet gewoon een roetmeting? Die van mij komt er al jaren door met een leeggehaalde roetkat en afgedopte EGR. Ook gechipt.
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: EGR aanwezigheid vraagje

Bericht door Henk-1 »

Heb een roetmeting nooit fijn gevonden, motor doet het fijn en loopt mooi in het rond.
Maar als ik mag kiezen dan ga ik toch voor de software versie :ikrij :zwaai
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: EGR aanwezigheid vraagje

Bericht door de Viking »

Wat is je bouwjaar en is er een roetfilter aanwezig?
Zonder filter wordt niks gemeten, betalen we maandelijks boete voor en mogen we niet meer in de steden komen :knipoog
Bij mij, bj 2005 wordt al jaren niets meer gemeten.
Laatst gewijzigd door de Viking op 28 feb 2020, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: EGR aanwezigheid vraagje

Bericht door ktmkrik »

Droelo schreef: 27 feb 2020, 17:52
ktmkrik schreef: 26 feb 2020, 21:25
Droelo schreef: 24 feb 2020, 17:24 Een werkende egr-klep is wenselijk het zit er niet voor niets op, de kids zullen u dankbaar zijn. :ikrij
Jij snapt het helemaal :nuts , het zit er alleen maar op omdat NL het braafste jongetje in de klas wil zijn en milieumaatregelen eist die dit soort dingen noodzakelijk maakt, om een lang verhaal kort te maken je laat je motor zijn eigen shit opeten waar alleen maar ellende van komt en hoge kosten met zich meebrengt.
Zolang Europa nog zo verdeeld is als het nu is blijft die er bij mij uit want wat heeft het voor zin als je hier maatregelen treft en in buurlanden bij lange na de norm niet gehaald word die hier geëist word.
Dus in Duitsland zit er geen egr-klep in een VW T5,droom verder...
Die zit er wel in maar de milieu eisen in Duitsland en andere omliggende landen zijn vele keren milder dan in Nederland in welke bedrijfstak of wat dan ook, dus..... droom zelf lekker verder milieu freakje :yes
Nl word door deze landen gewoonweg recht in de bakkes uitgelachen omdat ze van die idiote milieu eisen hebben opgesteld door bijvoorbeeld de EGR klep verplicht te stellen zodat jou en vele andere motoren hun eigen uitlaatgassen opnieuw aangeboden krijgen.
Wil jou nog wel eens weer horen als jou inlaat, EGR etc etc totaal dicht geslibt is met roet, en met een beetje geluk heb je nog veel meer schade aan je bussie... denk daar maar eens over na zou ik zeggen!
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: EGR aanwezigheid vraagje

Bericht door Erdem50 »

Droelo schreef: 27 feb 2020, 21:19 Ik weet niet hoe je er bij komt dat het in andere landen milder gesteld is qua milieunorm.
Zonder EGR haalt een diesel de NOx norm niet. Het EGR zorgt er voor dat de verbrandingstemperatuur omlaag gaat en daardoor minder NOx uitstoot, ideaal is het inderdaad niet.
Nu is VW kampioen in slechte EGRsystemen ontwikkelen dat dan weer wel. 2.0 biturbo 180pk en de 1,2 tdi 3 cilinder zijn daar lichtende voorbeelden van.

Ik heb diverse diesels gehad met een egrklep waaronder 'onbetrouwbare' italianen (Lybra 2,4jtd bijv.) met meer dan 400.000km op de klok. Heb daar ooit eens de egr van gedemonteerd en die zag er brandschoon uit.
Je moet geen verschillende egr systemen met elkaar gaan vergelijken dan doel ik op euro norm.

Een egr klep van een Golf 4 TDI van 98 ging ook nooit stuk al stond er 500.000km op.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie