Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vacuumpomp vervangen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door JeremyP »

Beste er zijn 2 varianten in die pomp naargelang het bouwjaar... ik had de verkeerde pomp besteld met als gevolg... een gescheurd pomphuis...

Alles staat vermeld in de bijlage.

Grtn jeremy
AAB_vac_pomp.pdf
(341.92 KiB) 1239 keer gedownload
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door NS88 »

Goede info!

Dankjewel. Ik heb hem op kentekennummer besteld, maar voordat ik hem rond draai ga ik het toch even checken.
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door JeremyP »

Geen probleem hoor. Ik had de pomp besteld bij autodoc via bouwjaar maar de 2 types stonden toch in de lijst... had dan de goedkoopste van de 2 besteld rond de 150€ maar moest die van 300€ hebben.
Grtb jeremy
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door Meert_VR6 »

Dit oude topic nog maar eens bovenhalen.
Mijn pomp lekt olie dus ik wou vlug even de pakking vervangen. Tikt niet dus pakking lijkt mij voldoende. Bovenste moertje is geen probleem, maar iemand heeft er precies al aan gewerkt want de onderste staat muurvast en de bout is ook afgesleten, ik krijg er geen grip op.

Iemand een tip hoe ik die bout eraf krijg? Wou slijpen met een dremeltje maar heb schrik om de pomp of schroefdraad te raken...

Alle info is welkom 😁
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door STEGMA »

Moertje op lassen of pijpsleutel(evt ingekort) met kleinere maat erop tikken.Vraag me af of de verzonken rubberen afsluiting los te verkrijgen is....succes.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door Chewbacca »

Ik heb deze set gekocht toen ik de plug van het carter niet meer los kreeg, waarbij de kop van de bout ook helemaal stuk was gedraaid

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... rwijderset

Werkte perfect, met een hamertje tik je de dop erop, en door het profiel grijpt hij zich vast :proost
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door Meert_VR6 »

aan zo een setje heb ik ook al gedacht, maar dat is volgens mij een beetje lasting onder de onderdrukpomp te kloppen, daar is al amper plaats om een steeksleutel op de bout te krijgen.
zijn die dingen hoog? moesten ze bijv maar 2cm zijn dan zou het denk ik wel kunnen lukken mits wat gevloek.

een boutje oplassen is denk ik heel krap daar, laat staan dat ik kan lassen :nuts
toch bedankt voor het voorstel, goed idee om in het achterhoofd te houden.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door Chewbacca »

Meert_VR6 schreef: 09 nov 2020, 16:00 zijn die dingen hoog? moesten ze bijv maar 2cm zijn dan zou het denk ik wel kunnen lukken mits wat gevloek.
Ze zijn 2.7 cm hoog (weet niet precies welke maat je nodig hebt, maar tussen 10 en 13 zit geen verschil in hoogte)
Daar komt dan dus ook nog de hoogte van een ratel bij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Is sleutelmaat 10.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door pwhooftman »

Vandaag even de vacuumpomp er af gehad vanwege olielekkage. Lange tijd gedacht dat het van de vulpijp kwam, maar blijkbaar waaide de olie ook omhoog waardoor het daar ook vet werd. De O-ring van de vacuumpomp bleek zo hard als plastic.

Het viel mij alles mee, enkele handigheidjes:

- de vacuumslang kun je er zo aftrekken.
- voor de achterste moer een verlengstukje van zo'n goedkoop dopsleutelsetje opgeofferd om een hoek te maken, met een 13mm dop er op. Zorg er voor dat je in één keer een goed passend stuk gereedschap hebt en sloop de moer niet.
20210109_155732.jpg
- het is niet nodig het bovenste dode punt op te zoeken. Draai beide moeren enkele slagen los (ene moer een slag los, dan de andere, en dan weer de ene en dan de andere), de vacuumpomp staat dan onder druk maar kan wel wiebelen. Als je nu met een dopsleutel de krukas verdraait merk je vanzelf wanneer de spanning van de pomp is: hij komt dan 'los' te hangen, en je kunt de moeren zo met je vingers verder losdraaien. De drukstift komt er waarschijnlijk meteen achteraan, die is dik en groot genoeg om niet over het hoofd te zien.
Plaats reactie