Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door NS88 »

Goedenavond,

Ik heb mijn bus onlangs omgekeurd naar kenteken. Dus een nieuw (camper)kenteken gekregen.
Er zijn maar 3 plaatsen op kenteken gekomen omdat de zijwaarste zitbanken als ondeugdelijk beschouwd werden.

Nu wil ik nogmaals een keuring doen met deugdelijkere zitbanken om ongeveer 7 zitplaatsen op kenteken te krijgen ipv 3.

Nu is mijn vraag: Zal het camper kenteken wat ik zojuist heb gekregen weer veranderen als alleen het aantal zitplaatsen verhoogd wordt op kenteken? of behoud ik dezelfde maar wordt alleen de zitplaatsen aangepast op het pasje?
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door Chewbacca »

Je houdt inderdaad hetzelfde kenteken nu, je kreeg waarschijnlijk een nieuwe omdat een camper tegenwoordig altijd een personenauto is.

Toen ik een tweede keer kwam om de zitplaatsen te laten herkeuren hield ik gewoon dit kenteken.
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door NS88 »

Top, dank jullie wel!
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door VerbalKint »

Als het gelukt is, zou je dan eens foto's kunnen posten van "Deugdelijk" en "Ondeugdelijk"?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door NS88 »

De eerste keuring wilde de keurder dat de banken in zijwaartse richting verankerd zouden worden aan het chassis.

Toen ik het RDW opbelde voor specifieke eisen, vonden ze dit ook onzin.

Ik heb daarvoor simpelweg een afspraak bij een andere vestiging gemaakt en gedaan of mijn neus bloed.
Mochten ze de volgende vraag gesteld hebben: "waarom heb je hem de eerste keer niet gelijk met veel zitplaatsen gekeurd?"

Heb ik bij de action 12 boekenplank hoekprofieltjes gekocht voor een habbekrats. Deze gemonteerd aan het houten frame, zodat ik een stok achter de deur heb en kan zeggen dat de vorige keurder het niet "deugdelijk" vond en ik het nu "deugdelijker" gemaakt heb. (zie fotos)

Ik ben zonder al te veel problemen door de keuring gekomen met 9 pers. op kenteken. Kreeg wel de terechte opmerking of ik uberhaupt mensen zijwaarts wil vervoeren. Maar goed, ging me alleen maar om meer personen op kentekenbewijs:)
20200209_134007.jpg
20200220_204304.jpg
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door websurfer »

Ehh en dit is wel deugdelijk
Bij zeer stevig remmen zal de zijwaardse bewegi g al voor vervorming zorgen laat staan bij een botsing
Knap dat rdw dit accepteerd want verankeren is in mijn opini toch iets anders dan dit

Alleen zou ik niemand op deze wijze vervoeren maar dat is helemaal mijn mening
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door Hanz »

websurfer schreef: 02 mar 2020, 14:12 Ehh en dit is wel deugdelijk
Bij zeer stevig remmen zal de zijwaardse bewegi g al voor vervorming zorgen laat staan bij een botsing
Helemaal mee eens. Voor stevigheid in de lengterichting helpen deze beugels niet. Dit soort beugels heeft een draagvermogen van ongeveer 40 kg. Let wel, als ze als plankdrager statisch worden gebruikt. In de lengterichting zitten drie dragers gemonteerd, dus maximaal 120 kg in statische toestand. 3 personen op deze bank wegen al gauw 200 kg en bij hard remmen of een botsing gaat deze massa bewegen en worden de krachten nog groter. Beter zou het zijn als de banken ook stevig aan de zijwanden worden verankerd of als er een driehoeksverbinding wordt gemaakt. Een driehoeksverbinding is beter bestand tegen vervorming dan deze haakse verbindingen.
Ik zou mijn passagiers hier ook niet op durven laten zitten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door NS88 »

Wees gerust allemaal, ik ga hier niet mee rijden.

De bank zit ook verankerd aan de zijwanden, dus kwa deugdelijkheid twijfel ik niet. Maar ik ben nog net niet zo idioot om met 9 man zo te gaan rijden.
Ik heb dit puur gedaan zodat ik in de toekomst (indien ooit gewenst, ik ga het dus nog niet met zekerheid doen) makkelijker originele volkswagenstoelen in kan bouwen etc etc.

Het wordt een camper, met zoals het er nu naar uit ziet een vast bed.
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door NS88 »

En zoals aangegeven, deugdelijk is subjectief, daarom heb ik gekozen voor een ander keuringsstation.

Het kan dus ook in je voordeel werken subjectiviteit:)
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door websurfer »

Ok dan snap ik het alleen waarom wil je dan 9 plekken op kenteken hebben ?
alleen omdat het kan of............
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door NS88 »

websurfer schreef: 02 mar 2020, 14:12
Knap dat rdw dit accepteerd want verankeren is in mijn opini toch iets anders dan dit
Dit was een verzonnen eis van de keurder, niet van het RDW zelf, dus niet nodig.
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door NS88 »

websurfer schreef: 02 mar 2020, 14:52 Ok dan snap ik het alleen waarom wil je dan 9 plekken op kenteken hebben ?
alleen omdat het kan of............
Ik vroeg er eigenlijk maar om 5 extra achterin ong. maar kreeg er gelijk 9 omdat ze 40cm per zitplaats rekenen. zoveel had voor mij ook niet gehoeven idd:) maar goed, prima zo. ik zal de aankomende jaren toch maar met 2 draaibare stoelen voorin rijden.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door Hanz »

Mooi dat het gelukt is maar ik ben nu wel benieuwd of de keurmeester ook foto's heeft gemaakt van de zitplaatsen die hij heeft goedgekeurd. Daar was in een ander topic nogal discussie over in verband met later wijzigen van de zitplaatsen zonder herkeuring.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door NS88 »

Klopt, er zullen inderdaad wat haken en ogen aan zitten. Maar ik vond het een kleine moeite om toch nog even die extra keuring er voor te pakken aangezien ik toch bezig was.

Nu kan het echte feest en de verbouwing beginnen. :sjaal
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: zelfde kenteken bij omkeuren zitplaatsen?

Bericht door Clarisse »

Ik vind het echt een rare redenatie.
Waarom zou je persé meer zitplaasen op kenteken willen krijgen, om vervolgens de bank er weer uit te slopen?

Als je ooit andere deugdelijke extra zitplaatsen wilt in de rijrichting, waarom dan niet dan keuren incl. de gordelbevestiging? Of is dit hele plan er om die te omzeilen en zodoende in overtreding te zijn? En als je dan een ongeluk krijgt, kijken ze wel even naar of de constructie op dat moment eigenlijk nog klopt met tijdens de keuring. Ze noteren ook meer in de computer dan op je kaartje.

Erger nog: waarom zou je zitplaatsen zonder gordels in je bus willen, levensgevaarlijk!

Je doet nogal laatdunkend over iemand van de rdw die gewoon zijn werk goed doet en zegt dat wat je maakt ondeugdelijk is, zoals meerderen je hier bevestigen, maar wat je niet gelooft. Ik ben weleens met max. 15 km/uur op mijn voorganger gebotst en ik kan je vertellen dat werkelijk alles was vervormd achterin, van een origineel keukenblokje tot een bed dat met tig hoekijzers bevestigd was en flinke schroeven, volledig uit z'n verband, losgeschoten, etc en dan hebben we het over vanuit stapvoets remmend door water een langere remweg hebbend op een rijdende voorganger knallen, laat staan als het erger is.

En dit zijn niet eens hoekijzers, maar een soort boekenplankhouders die al doorbuigen als je er wat teveel opzet...

Ik vind dit soort spelletjes met de rdw ook een slechte naam bezorgen aan mensen die wel serieus iets voor definitief goed in elkaar willen zetten. Okee, ik heb een tafel, die ik ook meestal uit de bevestiging haal, omdat hij in de weg staat en ik hem alleen gebruik als ik echt in mijn bus woon voor maanden, want anders gebruik ik het aanrechtrandje als tafeltje, maar om iets in te bouwen met van te voren al in je hoofd om het er weer uit te halen vind ik een beetje onoprecht eerlijk gezegd.

Maar ieder z'n ding en gefeliciteerd zal ik maar zeggen. En ik zal wel je belang bij uiteindelijk meer zitplaatsen op kenteken niet begrijpen...

Groeten, Clarisse
Laatst gewijzigd door Clarisse op 22 mar 2020, 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Plaats reactie