Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Start accu opladen als camper is aangesloten op 220 Volt

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camper T4
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jun 2017, 11:22
Locatie: Limburg

Start accu opladen als camper is aangesloten op 220 Volt

Bericht door Camper T4 »

Hallo mensen
Onze camper is een VW EXCL TDI 75 KW California.
Met een huishoudaccu en een oplaadapparaat onder de koelbox.
Mijn vraag is de volgende.
Als ik de camper aansluit op de 220 Volt wordt dan ook mijn start accu opgeladen ??
Hoe kan ik dit controleren ??
Camper T4 :ikrij
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Start accu opladen als camper is aangesloten op 220 Volt

Bericht door Timy »

Als er niet gerommeld is met de elektra en dus alles standaard is laadt hij alleen de huishoudaccu.
Zoals Jan aangeeft, even de startaccu meten als de 220v aangesloten is en je ziet het direct.

Toevallig onlangs bij onze (originele) California gecheckt en hij laadt echt niet.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Start accu opladen als camper is aangesloten op 220 Volt

Bericht door Hanz »

Als je rijdt dan laadt de dynamo de startaccu op en als deze vol is dan gaat de dynamo verder met het opladen van de huishoudaccu.
Bij stilstand kan de huishoudaccu opgeladen worden via het laadapparaat door de camper aan de 220 V te hangen. De startaccu wordt niet opgeladen door het laadapparaat. Dat is ook niet nodig want bij stilstand wordt de startaccu ook niet gebruikt. Alle verbruikers in het camperdeel krijgen stroom van de huishoudaccu. Tenminste, als alles origineel is aangesloten, zoals Timy al opmerkte.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Start accu opladen als camper is aangesloten op 220 Volt

Bericht door Leo45 »

Probleem is op de te lossen door het D+ relais dat de accu aansluit op de dynamo als je de motor start te vervangen door een Cyrix relais.
Dat schakelt de accu's door als een van de twee boven de juiste spanning is. dat werkt bij draaiende motor vanaf je start accu en bij laden aan de 230V vanaf je HH-accu. Anderom werkt het ook zodat je bij het leegtrekken van je HH-accu ook altijd voldoende capaciteit over houdt om te starten.

Leo

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 30A-NL.pdf
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Camper T4
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jun 2017, 11:22
Locatie: Limburg

Re: Start accu opladen als camper is aangesloten op 220 Volt

Bericht door Camper T4 »

Hallo mensen.
Dank je wel voor alle reacties
Het ging mij erom als ik de camper in de winterperiode stil heb staan.
Maar ik begrijp uit jullie reacties dat dus niet het geval is.
Dus een oplader regelmatig aansluiten.
Nogmaals hartstikke bedankt
Camper T4 :ikrij
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Start accu opladen als camper is aangesloten op 220 Volt

Bericht door Timy »

"Ieder nadeel hep zuh voordeel"
Met deze winters kan je blijven kamperen! Stilstaan hoeft dus niet :yes
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Start accu opladen als camper is aangesloten op 220 Volt

Bericht door kroonhome »

Timy schreef: 29 feb 2020, 16:57 Als er niet gerommeld is met de elektra en dus alles standaard is laadt hij alleen de huishoudaccu.
Zoals Jan aangeeft, even de startaccu meten als de 220v aangesloten is en je ziet het direct.
Het bovenstaande klopt echter bij mij is nadat mijn oude laadapparaat ter ziele was een nieuwe geplaatst, welke ook een uitgang heeft voor het laden van de startaccu. Wel zo handig als je ook de autoradio tijdens het kamperen wil gebruiken…
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Start accu opladen als camper is aangesloten op 220 Volt

Bericht door J vd Pal »

Dan heb je deze http://www.westfaliat4.info/WestfaliaBa ... InfoWM.pdf oplader. Is nooit standaard in een T4 geleverd maar kan wel achteraf gemonteerd zijn zoals in jouw geval.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Start accu opladen als camper is aangesloten op 220 Volt

Bericht door koekie520 »

Hanz schreef: 01 mar 2020, 09:59 Als je rijdt dan laadt de dynamo de startaccu op en als deze vol is dan gaat de dynamo verder met het opladen van de huishoudaccu.
Bij stilstand kan de huishoudaccu opgeladen worden via het laadapparaat door de camper aan de 220 V te hangen. De startaccu wordt niet opgeladen door het laadapparaat. Dat is ook niet nodig want bij stilstand wordt de startaccu ook niet gebruikt. Alle verbruikers in het camperdeel krijgen stroom van de huishoudaccu. Tenminste, als alles origineel is aangesloten, zoals Timy al opmerkte.
Tenzij je graag naar je radio luistert, die zit standaard nog wel op de startaccu. Die kan je eenvoudig mee aansluiten op de huishoudaccu. Er is namelijk nog een plekje over op de zekeringhouder achter de stoel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Start accu opladen als camper is aangesloten op 220 Volt

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 03 mar 2020, 10:34 Dan heb je deze http://www.westfaliat4.info/WestfaliaBa ... InfoWM.pdf oplader. Is nooit standaard in een T4 geleverd maar kan wel achteraf gemonteerd zijn zoals in jouw geval.

Het is mogelijk dat hij die heeft, maar om nu meteen heel stellig te schrijven dat hij dan deze heeft,
vind ik een beetje te kort door de bocht.
Er zijn namelijk meer merken en types die deze product-eigenschappen ook hebben.
Kleine nuance, maar wel op zijn plaats hier..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Start accu opladen als camper is aangesloten op 220 Volt

Bericht door kroonhome »

J vd Pal schreef: 03 mar 2020, 10:34 Dan heb je deze http://www.westfaliat4.info/WestfaliaBa ... InfoWM.pdf oplader. Is nooit standaard in een T4 geleverd maar kan wel achteraf gemonteerd zijn zoals in jouw geval.
Deze is inderdaad bij mij gemonteerd... :toppie
De autoradio had ik voor het vervangen van het laadapparaat al op de HH accu aangesloten en heb ik dus zo maar gelaten :groteogen
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Plaats reactie