Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Chalet
Berichten: 133
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door Chalet »

Vandaag de eerste kilometers gereden met een zesde versnelling op mijn 2002 DC ACV.

Inspiratie en hulp bij uitvoering van oa enkele weetjewellers, die ik heb beloofd mijn projectervaring te delen. Dat doe ik natuurlijk op dit forum.

Vorig jaar nog een week lang T5 gereden met 6 versnellingen en dat was eigenlijk het mooiste onderdeel. Heb de koop toen terug kunnen draaien. Motor rot.

Bij de T4 nu met 130 km 2200 toeren. Heerlijk rustig in de bus. Je voelt dat ie veel sneller kan en wil. Zeker met maximale koppel bij 2400. Topsnelheid zal ik in Duitsland testen. Wel jammer dat we binnenkort het 100 km limiet hebben. Maar dat is alleen overdag.

Heb eerst een 5-bak met ervaring gekocht via weetjewel.
Eurotuning.cz verzorgde vervolgens het transport naar Praag. Heb nog overwogen ernaar toe te rijden en mijn eigen bak te laten ombouwen en inbouwen. Maar ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Want er bleken leverproblemen te zijn met enkele onderdelen. Heb de bak uiteindelijk eind februari 2020 teruggekregen.

Zag er keurig uit. Is dus ook meteen een bakrevisie en alle oude lagers enzo zaten erbij.

Voor inbouw heb ik overwogen om naar Praag te gaan om zeker te weten dat de inbouw juist gebeurt. Maar wilde meteen de koppeling, drukgroep, 2mv en distributie ook mee laten nemen. Dan is Nederland handiger en kwam ik uit bij Ismet. Die had vaste prijzen voor alles, behalve de aanpassingen nodig voor de zesde versnelling. Hebben we op basis van nacalculatie gedaan.

Versnelling is nog niet zo soepel als ik gewend was. Vooral 5 en 6 en achteruit moeten met enige nadruk ingelegd worden. Daarover later nog meer. Vergt nog wat nazorg.

Heb nog een weetjeweller (Jan) ontmoet bij Ismet.

Nieuwe pookknop met verlichting zelf gemonteerd. Wel gaaf gezicht. Zie foto

NB Oude pookknop met leer en verlichting is dus beschikbaar.

Voor vragen over kosten verwijs ik naar de genoemde leveranciers. Is niet goedkoop en wie zegt dat je het terugverdient door minder brandstofgebruik, moet wel heel lang doorrijden, maar wel lekker relaxed.
Bijlagen
E8315105-CBD9-445B-BEE3-EED08CF87EAA.jpeg
Bartzagato
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door Bartzagato »

Ik mis in mijn 2.4d (AAB) ook wel een 6e versnelling. Uit gewoonte (de dagelijkse kar heeft die namelijk) maar ook om het motortoerental omlaag te krijgen. Ik heb een 91'er, zonder toerenteller, maar het lijkt me wel een fijn idee. Een hogere topsnelheid interesseert me minder, het cruisen op 110 blijft gewoon de grootste ontstresser die er is voor mij. Lager dieselverbruik is mooi meegenomen voor het milieu.

- Is het haalbaar voor de 2.4 AAB om dit aan te kunnen?
- Voor ik me verslik in m'n koffie had ik graag toch een 'orde van grootte' gehad. Het spreekt voor zich dat alles valt en staat met de algemene staat vd bak, maar voor ik m'n beste Tsjechisch bovenhaal, leek het me fijn een 'gevoel' te hebben in het prijskader. Ik zou meteen ook koppelingspompjes en koppeling met hele meuk vervangen, dat tel ik er ook gewoon bij.

ciaokes

Bart
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi - :T4politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door Multivan Generation »

@ Bart, je mist het koppel daarvoor en het vermogen om daarmee goed van zijn plek te kunnen komen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bartzagato
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door Bartzagato »

Multivan Generation schreef: 11 mar 2020, 11:10 @ Bart, je mist het koppel daarvoor en het vermogen om daarmee goed van zijn plek te kunnen komen.

Groeten Peter
Denk je dat het zinloos is voor de 2.4?
ik vind de 2.4 best een koppelrijke auto. En ik zou de 6e ook enkel gebruiken op snelwegen.
Van zodra er een helling aankomt moet ik sowiezo beginnen roeren en andere nummertjes kiezen met de pook.

Misschien de centjes beter investeren in de ombouw naar een goed 2.5tdi blok dan?
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi - :T4politie
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door Erdem50 »

Op een AAB zou ik het het ook niet doen, zonde van je geld.
Peter geeft het al aan, te kort koppel.


Ik heb ook een 6 bak in mijn T4 van Eurotuning, wel een DQR bak, die is nog even een slag langer. Zeer tevreden en soms denk ik echt, hoe heb ik daarvoor kunnen rijden met 5 versnellingen :nuts
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door J vd Pal »

Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door Snautzer »

Grappig, ik had in 2016 als eens over dit bedrijf gepost.

Koste toen 1900, euro excl werk.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door Erdem50 »

1900,- ex werk

En ex revisie van de bak 😉
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door Multivan Generation »

Bartzagato schreef: 11 mar 2020, 11:35 Denk je dat het zinloos is voor de 2.4?
ik vind de 2.4 best een koppelrijke auto.
Misschien de centjes beter investeren in de ombouw naar een goed 2.5tdi blok dan?
Die mensen die een bak-ombouw laten doen, hebben ten eerste doorgaans een TDI,
en ten tweede vaak een getunede versie daarvan.

Jij hebt, 78 pk in het ideale geval (meestal zijn er, over de jaren, al een paar paardjes weggelopen) en 165 Nm.
Dat is heel wat anders in relatie tot 300+ Nm wat gechipte TDI's (102pk en hoger) als basis hebben voor bak-ombouw.

Als jij een ombouw naar TDI in België op kenteken kunt krijgen?
Meestal zijn ze daar niet zo meedenkend/meegaand.
Even losstaand van het feit dat je met een bus van bijna 30 jaar oud rond rijdt,
en daar waarschijnlijk nog wel wat andere puntjes kunnen zijn, die aandacht vragen en budget kunnen gaan kosten om dit piekfijn te houden.
Misschien dat isolatie van schutboard, instapbakken en voorportieren meer rust in het interieur geven tegen meer aanvaardbaarder kosten.

Onder de streep zou je meer geld investeren als dat je auto nog waard is, en mis je de power om er het voordeel van te kunnen genieten.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Chalet
Berichten: 133
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door Chalet »

Erdem50 schreef: 11 mar 2020, 11:41
Ik heb ook een 6 bak in mijn T4 van Eurotuning, wel een DQR bak, die is nog even een slag langer. Zeer tevreden en soms denk ik echt, hoe heb ik daarvoor kunnen rijden met 5 versnellingen :nuts
Hi Erdem50,

Heb je misschien instructies voor het fijnafstelling van de pook voor Ismet? 5,6 en achteruit zijn nu nog erg lastig in te leggen.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door Erdem50 »

5/6 gaat heel soepel bij mij. Achteruit is bij mij indrukken en dan helemaal rechts onderin, is bij jou hetzelfde denk ik?

Enige ‘opmerking’ die ik kan maken: je hebt de koppeling ingetrapt en wil hem in z’n achteruit zetten. Dan gaat hij er niet altijd in 1x in, dan houd ik gewoon de pook vast en laat ik de koppeling een heel klein beetje opkomen dan valt hij er netjes in.

Beschrijving niet gekregen van ze? Ik heb die wel als document. Wat is je mailadres?
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Chalet
Berichten: 133
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door Chalet »

Achteruit is bij ook rechtsonder. Zal eens proberen met je tip.
Tav 5 en 6; die zijn echt te zwaar. Wat heb jij gedaan om deze soepel te krijgen? Fotootje bijgevoegd vanuit T4 wiki de. Heb de volledige installatie-instructie reeds in bezit. Dank voor het meedenken.
Bijlagen
46E58C20-1FD2-4267-9144-32EE5CFEAB49.png
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Upgraden van T4 DC transporter tot ...

Bericht door Erdem50 »

Ik heb wel mijn complete schakelstangen gereviseerd. Zo heel ingewikkeld is het niet eigenlijk.
Bijlagen
316E57AA-6D1B-4E9E-A90C-FE90B60CAE04.jpeg
5BD5D4F5-E6C7-44DF-B330-FF4BBDCEC05D.jpeg
3E4B7EA1-F71A-427C-92BE-950951940B0F.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie