Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door Flaterik »

Marco B. schreef: 20 jul 2016, 19:25 Is het niet een klep van de kachel mijn T5 2009 doet het ook als je contact uitzet *** je net een koe en wordt er een klep dichtgetrokken had aan garage gevraagd die zeiden dat het zeer waarschijnlijk een klep van de luchtinlaat dichtgetrokken wordt en deze het geluid maakt de mijne doet het al 3 jaar en alles werkt dus vind het wel goed Maar het is inderdaad net een koe geluid. Marco
Mijn 2008 T5 doet dit ook. Contact uit en het lijkt wel of er een overdrukventiel leegloopt. Niet storend en ik heb niet het gevoel dat dit niet zo hoort te zijn. Weet iemand al wat het geluid is en waardoor dit komt? Maak de eerst volgende keer wel ff een filmpje van.
Don't follow, take the lead
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door moosev »

Even zoeken op moo valve.
Gr
Rene
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door Flaterik »

Is dus het N75 magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing oftewel in begrijpend NL de turbodrukregelaar.
Echter heb ik deze verschijnselen (nog?) niet;

Meestal stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM).
Af en toe wordt een dipje in trekkracht bij een bepaald toerental gemeld, wat na vervanging van de N75 verdwenen is.
Noodloop, als de N75, naar de 'mening' van de ECU, onvoldoende functioneert.

Ik heb nog nergens kunnen vinden waarom dit geluid er is, waardoor dit veroorzaakt wordt. Kan turbo zijn of bijvoorbeeld roetfilter dicht? Liever de oorzaak aanpakken dan symptoom bestrijding.
Kwam dit schema nog tegen.
Bijlagen
N18 - N 75 etc.pdf
(135.71 KiB) 113 keer gedownload
Don't follow, take the lead
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door Flaterik »

N75 "moo" (solinoid) klepje online besteld en ontvangen (pierburg n75 7.00868.02.0). Terwijl op mijn originele 68.00.0 staat). Toch uitgewisseld. Fluitje van een cent. Geen geloei meer.
Don't follow, take the lead
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door krekwakwol »

Er is wel eens een soort van "update" van onderdelen en dan is het onderdeelnummer ook iets anders(hoger).
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie