Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

vragen over de T6
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door mettesboy »

Hello,

Even een korte schets van situatie:
Augustus 2019 ging wagen binnen voor problemen met olieverbruik en toevallig brandde toen sinds enige dagen een controle lampje omdat rechts voor de dagrijverlichting niet meer brandde van een H7 koplamp. Aangezien ik voordien al eens een lampje had moeten vervangen aan die zijde en de plaats zeer krap is (moest toen deksel luchtfilter etc verwijderen om er fatsoenlijk aan te kunnen.) liet ik dit voor een keer maar over aan de garage, er moest toch aan de motor gewerkt worden......

nu in februari is hun rekening met verzekering aangaande de herstelling motor eindelijk in orde vermoed ik, maar de factuur voor de verlichting kwam nu naar mij...

een factuur van maar liefst 234€ (die nog wel betwist zal worden)

diagnose stellen parkeerlicht (wat dus dagrijverlichting moet zijn) en fitting alsook lamp vervangen : 85€ diagnose leek me al gemaakt, ik heb het hen toen zelf gezegd, wordt dus meer dan een uur werktijd gerekend voor deze vervanging....)
7E0998953 fitting 2 stuks??????( ondanks dat er maar 1 lampje in kan 27,58€ per stuk, dus 55.176€
000979940 stootverbinders 4 stuks (volgens mij ook voor 2 lampen gerekend dan) 18,87€
kabelbinders, 4 stuks 1,35€
000979990A leiding....krimpkous dus.......39,69€.... moet volgens mij ettelijke meters geweest zijn
Lamp 21w 2 stuks 21,54€

Dat een lampje vervangen in garage 10x meer kost dan wanneer je het zelf doet, dat wist ik. Personeel moet uiteraard ook betaald worden, maar dit?
LAat ik mijn secretaresse bellen om te vragen vanwaar deze kosten, wordt ze afgesnauwd met melding " ja dan zal alles kapot geweest zijn zeker, heeft de chauffeur er misschien zelf verstand van, is hij al eens onder de motorkap geweest." mja, dat had ze beter niet gezegd.

Deze fittingen zijn kabelloos en toch wel een degelijk brok plastic.
Laat ons stellen dat er al met dubbele pen is geschreven en alles 2 keer is aangerekend... maar verder beweren ze dus dat zowel lamp, fitting en bekabeling naar koplamp toe ineens 'toevallig' samen stuk waren???
men weze gewaarschuwd.....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door Beckontheroad »

Tjonge, volgende keer eerst vooraf prijsopvraag doen?
Ongelooflijk wat ze durven rekenen...krijgen ze van de verzekering wel alles of compenseren ze bij jou?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door mettesboy »

Van heel de verzekeringskwestie heb ik 0€ betaald.
Vandaag kreeg mijn secretaresse nog telefoon van garage. " de technieker herinnert zich nog dat hij een lampje stak en dat dit direct terug stuk ging. Vandaar dat alles 2 keer is gerekend?????" Techieker met een heel goed geheugen dan...

Mijn redenering is volgende: ik breng een wagen binnen met 1 defecte dagrijverlichting en haal de wagen op met 1 herstelde dagrijverlichting.. dus rekening voor 1 stuk.
Wat gaan ze doen als die technieker 5 keer een lampje steekt? 5 keer aanrekenen?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door MGA1600 »

Belachelijk.....!

Kortgeleden heb ik de H4 koplampen van mijn T6 vervangen door H7 units die ik van de sloop had betrokken. Van een van die units deed de dagrijverlichting het ook niet. Ik heb in eerste instantie geprobeerd of de fitting en lamp van de andere lamp wel op die plaats wilde branden. Nee!

Daarom de sloperij waar ik ze vandaan had gemaild en uitgelegd wat er aan de hand was. Antwoord: “je krijgt een andere, maar het gebeurt heel vaak dat de contactbanen die inwendig in de unit zitten geen contact meer willen maken met de fitting. Omdat de bedrading van de koplamp allemaal inwendig is wil een handige monteur wel eens een draadje buitenom maken van de stekker direct naar de fitting” Aldus de sloper.

Ik heb keurig een ander wel werkend exemplaar Van ze gekregen, maar zijn verhaal geeft je te denken of het niet een productiefout betreft.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door Multivan Generation »

mettesboy schreef: 26 feb 2020, 16:43 Mijn redenering is volgende: ik breng een wagen binnen met 1 defecte dagrijverlichting en haal de wagen op met 1 herstelde dagrijverlichting.. dus rekening voor 1 stuk.
Soms is techniek helaas niet zo eenvoudig en is er meer aan de hand, een achterliggende oorzaak zie jij niet, maar het gevolg wel.
Immers het lampje was defect..
Ik ben hele dagen met techniek bezig en kom af en toe ook vreemde dingen tegen.
Soms is iets was heel logisch lijkt, helemaal niet zo logisch te verklaren..

Mijn advies: in plaats van veel onbegrip te tonen, rij eens langs die garage en ga het gesprek aan met de betreffende monteur en hoor eens wat hij allemaal gedaan heeft en tegen is gekomen.

Trek er uwen plan mee :knipoog

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door Olaf »

Precies Peter, dat was ook mijn idee. Vind wel dat de garage beter overleg had kunnen plegen, en niet zo maar op eigen houtje een reparatie uitvoeren.

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door Multivan Generation »

Voorbeeldje..
De reparatie van de koplamp nog in de auto gemonteerd lukt niet. Dan moet de hele voorbumper er af om de koplamp te kunnen demonteren en er op de werkbank aan te kunnen werken. Reparatie gelukt, dan weer koplamp inbouwen , testen en okee, dan voorbumper weer monteren.
Demontage en montage van bumper bij elkaar 1 uur werk.
Kan misschien sneller maar jij wilt toch geen kras op je in kleur gespoten bumper? Dus met 2 man demonteren..
Grille moet ook nog los en vast he.., kabelboom van de bumper ook los klikken, temperatuur sensor ook..

Dus nogmaals, ga even in gesprek met de monteur, en fik hem niet meteen af.. hij doet gewoon zijn werk zo goed en proper mogelijk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door mettesboy »

Ik kan je volgen ivm de werktijd.

Blijkbaar valt dit wel meer voor bij de dagrijverlichting, men weze dus gewaarschuwd.
De contactbanen zitten in de koplamp ingewerkt, en indien de fitting dan geen contact meer maakt wordt het een prutswerkje, waar ze kabeltjes beginnen te solderen etc...
Dus de werktijd kan in dat geval wel kloppen.
Maar dan hadden ze bij levering al kunnen zeggen 'het lag niet aan het lampje', of "er was meer aan de hand dan het lampje"

Waar ik niet mee akkoord ben, is dat ze telkens 2 keer de onderdelen aanrekenen.
Ik heb tenslotte toch maar 1 defecte dagrijverlichting binnen gebracht en ben toch ook maar met 1 herstelde buiten gegaan?
Stel je dezelfde situatie voor met bv puur hypotetisch... de turbo is stuk.... auto gaat binnen, wordt gerepareerd en je krijgt nadien de rekening... met 2 turbo's erop... "ja we hadden die gemonteerd, maar er was blijkbaar nog iets anders aan de hand en toen we de wagen hebben gestart, ging die nieuwe turbo ook stuk, dus moesten we nog een extra bestellen. Dus je moet nu 2 turbo's betalen....ik denk dat ik er weinigen akkoord zie gaan. :nuts
Als ik bij de slager tien plakken kaas vraag en hij rekent er 20 aan met de melding, "ja de eerste tien plakken die ik sneed scheurden allemaal en kon ik niet gebruiken....." dan denk ik dat niemand er 20 gaat betalen :bifun ...

Nu ik trouwens de voorwaarden van de bijkomende garantie napluisde kwam ik echt ook tot de ontdekking dat er aan de factuur nog wel wat schort....
Garage zet onder de rekening "verlichting wordt niet gedekt door Europe assistance"
In de voorwaarden in de polis staat echter dat enkel de lampjes niet gedekt worden, lamphouders, stekkers, bekabeling staat wel in de polis.

Zal me nog even inhoud, wagen moet deze week nog binnen voor hangende EGR-klep. Ipv vervangen zouden ze deze nu spoelen.. iemand ervaring mee?
Gaan bij mij exact 65000km mee blijkbaar... eerste stuk op 65.000km, 2e op 130.000km
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door Erdem50 »

Als ze volgens fabrieksvoorschrift werken, er is een schrijven van, dan moeten ze bij klachten beide herstellen om een herhaalbezoek te voorkomen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door mettesboy »

Als er een schrijven van is.... tja, dan geven ze zelf al aan dat er iets niet deugd in de koplampen.
Dan zouden ze zeker de klant op de hoogte mogen brengen... (en dan had ik wsch. gewoon gezegd: "doe maar")

Over het schrijven of over het feit dat 2 kanten moeten hersteld worden hebben ze echter niks van gezegd. Nu zijn ze met de smoes afgekomen "tja we hadden het gemonteerd en het ging direct terug stuk"....
(maar ik denk dat ze het zelf niet weet aan de balie) ze had de technieker gebeld en die zei direct (ondanks dat er 6 maanden tussen de klacht en de herstelling zit) "ja ik stak het erin en het ging terug kapot, vandaar 2 lampjes"
en het betreft die stelling waar ik nooit akkoord mee zou gaan...
Ik zal het eind van de week wel horen als ik wagen afhaal...
Nu geven ze me inderdaad mogelijks de verkeerde info aan de balie, en dan kan de discussie eindeloos blijven duren, misschien duidelijker en correcter communiceren, want anders krijg je impulsieve reacties van klanten zoals bij mij)

Nu weet ik, als er bij ons op bedrijf een gekend probleem zit aan apparaten, dat wij nooit 2 keer zouden aanrekenen. Niet als we het zelf in atelier zouden verprutsen en ook niet als blijkt dat er dingen preventief moeten vervangen worden.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Davemol
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 dec 2016, 15:10

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door Davemol »

Heb het Zelfde gehad bij mijn t6, ook 1 kant lampje kapot toen met de service beurt gemeld.

Beide fittingen zijn toen vervangen met de lampjes en ik geloof iets in de koplamp unit zelf. Daarna nooit geen last meer gehad.
Bij mij is het allemaal niet gerekend en zeiden ze dat het service was omdat het een bekend probleem was bij deze koplamp units, er smelt iets ofzo waardoor alles moet worden vervangen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door Multivan Generation »

Dus de monteur heeft zijn werk gewoon goed uitgevoerd en het probleem zit hem in de communicatie naar de klant toe..?

Dat we dat even helder krijgen he..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door Multivan Generation »

En hoe is het uiteindelijk afgelopen na afhaling van de wagen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: pure afzetterij kapotte dagrijverlichting 235€ voor een lampje

Bericht door mettesboy »

Dat wordt nog een lang verhaal...

Eerst het goede nieuws... na de herstelling in november ( nieuwe turbo etc. wegens olieverbruik etc.... had ik continu een verhoogd verbruik en ging dus m'n motormanagementlampje na een paar duizend kilometer aan, merkte ook dat die steeds minder doortrok etc...
Egr is nu terug aangepakt... nu is verbruik en trekkracht eindelijk terug zoals voorheen. Als nu olieverbruik terug daalt, ben ik tevreden. Na herstelling bijna 8000km kunnen rijden alvorens bij te vullen... maar dan na nog geen 2000km alweer terug.....
Dat verhaal is dus nog niet afgesloten ( dossier is uit voorzorg al heropend)

Ivm. De dagrijverlichting:
Verhaal was dus larie, had andere persoon aan balie en de uitleg die voorheen was doorgegeven kon absoluut niet.
Verhaal dat iemand hierboven postte, klopt dus... er zit een fout in de koplampen. Contactbanen verminderen snel in kwaliteit. Waarom het 2 keer was aangerekend, kon hij niet op antwoorden. Andere zijde was niet aan geweest....

Kwam nog extra puntje bij: onderaan mijn factuur stond een leuk zinnetje " verlichting wordt niet gedekt door europe assistance"( 3 jaar bijkomende garantie bij Vw in België is dus via europe assistance.)
Als ik echter de lijst met gedekte onderdelen open, dan staat daar inderdaad dat lampjes niet gedekt zijn, maar 'staat er letterlijk' "lamphouders-fittingen" wel... alsook bekabeling, koppelstukken,binders etc......

Verbaasd dat ik die lijst ( die ik bij aanschaf had laten mailen door verkoper) op de desk legde zat men met de mond vol tanden en moesten ze het allemaal eens 'terug bekijken'.. waarna de garage nu dicht is ivm corona maatregelen hier..
Nu ja, factuur is voorlopig betaald. Maar verwacht nog wel een creditnota.... in verleden is garage hier altijd wel correct in geweest. Garage is sinds een jaartje overgenomen door een grotere groep met een 6tal dealers. "Beerens". Van de 20-30 mensen die ik er vroeger kende, werkt er welgeteld nog 1 of 2. Allemaal ander personeel nu. Heb de indruk ( maar ik kan verkeerd zijn) dat het vooral allemaal meer moet opbrengen sindsdien.

Grtz
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie