Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Water en Gas

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Water en Gas

Bericht door non-expert »

Was een grapje.... :proost
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Water en Gas

Bericht door Mickel Moen »

Met het risico op een welles nietes discussie.

Het gegeven van een gasbun geeft maar gedeeltelijk veiligheid.

Als het gaat lekken op de gasfles in de bun en er is een doorvoer naar onderen, dan is dit de juiste oplossing.

Vervolgens worden er meters gasleiding aangelegd met soms meerdere aansluitingen voor koken, koeling en verwarming. Lekkage op al die aansluitingen en aftakkingen geeft de gasbun met afvoer geen veiligheid. Immers de afvoer naar buiten is alleen in de bun. Daar waar het misgaat is het vrijwel altijd een probleem bij het toestel.

Ik heb geen gasbun. Mijn campinggazfles staat in een open kast direct onder het kooktoestel, een flexibele RVS gasslang van zo’n 50 cm direct op het kooktoestel. Vlak boven de fles een gasmelder. Gaskraan wordt bij rijden en geen recreatief gebruik dichtgedraaid en of afgekoppeld. 100% veilig. Nee. Maar dat is geen enkele gasinstallatie.

Risico bewustzijn geeft meer veiligheid dan de schijnveiligheid van enkel de gasbun, maar dat is mijn mening.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Water en Gas

Bericht door non-expert »

Ik heb geen gasbun. Mijn campinggazfles staat in een open kast direct onder het kooktoestel, een flexibele RVS gasslang van zo’n 50 cm direct op het kooktoestel. Vlak boven de fles een gasmelder. Gaskraan wordt bij rijden en geen recreatief gebruik dichtgedraaid en of afgekoppeld. 100% veilig. Nee. Maar dat is geen enkele gasinstallatie.
Ik ben het met je eens dat de slangen en aansluitingen voor de (meeste) risico's kunnen en zullen zorgen. Minder cm slang en koppelingen zullen zeker bijdragen aan de veiligheid van het systeem.
Gevoelsmatige kan ik me prettig voelen bij een gasbun. Uiteraard worden tijdens niet gebruik gaskraan dichtgedraaid of misschien zelfs wel afgekoppeld (afkoppelen is geen slechte gedachte). Eens kijken hoe dit zo makkelijk en praktisch mogelijk kan.

Mickel: ik las op je stie dat je gasmelder, relatief gezien, veel stroom verbruikt. Heb je nog steeds deze ervaring?
Als ik een gasmelder zou aanschaffen zou ik deze plaatsen bij de splitsing/koppeling gasfles/kooktoestel/buitenkeuken.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Water en Gas

Bericht door Hanz »

Mickel Moen schreef: 30 sep 2019, 22:36 Risico bewustzijn geeft meer veiligheid dan de schijnveiligheid van enkel de gasbun, maar dat is mijn mening.
Bewustzijn voor de risico's is zeker een belangrijk aspect voor de veiligheid. Maar een gasbun is volgens mij geen schijnveiligheid maar draagt wel degelijk bij aan de veiligheid van het totale systeem.
Als ik naar mijn eigen California Coach kijk dan zie ik in de gasbun:
Een gasfles met daarop een drukregelaar en daaraan gekoppeld een gasslang.
Dat zijn al meerdere onderdelen en koppelingen die kapot kunnen gaan of losraken.
Vanaf de gasslang gaat vervolgens een metalen vast gemonteerde gasleiding naar de keuken. De meeste kwetsbare koppelingen zitten dus in de gasbun.
De gasfles kan vastgezet worden met een spanband, dat is een belangrijke veiligheidsmaatregel, want een gasfles die tijdens het rijden kan bewegen geeft meer risico op loslatende koppelingen. Dus als de gasfles gewoon in een kastje staat moet daar ook aan gedacht worden.
Soms hebben drukregelaars een overdrukventiel. Als dat in werking treedt dan moet het ontsnappende gas veilig afgevoerd worden. Een gasbun met doorvoer naar buiten zorgt daarvoor.
De gasslang moet elke vijf jaar vervangen worden maar ik wil niet weten hoeveel camperaars daar nooit naar kijken. Scheurtjes in de gasslang treden als eerste op bij de verbindingen omdat de slang daar gekneld zit aan de koppelstukken. Ook hier het risico van ontsnappend gas dat bij een goede gasbun veilig afgevoerd kan worden.
Bij een California zit ook nog een gasslang in het keukenkastje onder het gasstel. Die zit dus niet meer in de gasbun en daarom is het ook zaak om bij niet gebruik van het gas altijd de kraan op de gasfles zelf te sluiten. Dat heeft inderdaad met bewustzijn voor risico's te maken.
En een gasalarm kan natuurlijk nooit kwaad.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Water en Gas

Bericht door Renew »

Ik ben bezig om een kastje te maken voor een campinggaz tankje, ongeveer op dezelfde plek als bij een California. Weet iemand waar je “makkelijk“ een gasafvoer naar buiten kan maken? Wat is de minimum maat van het gat?
Hebben jullie er dan hopelijk ook foto’s van?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.
(Je verzint wat hè in deze tijden)
Groet Rene
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Water en Gas

Bericht door Hanz »

In een T5 zal het wellicht niet helemaal hetzelfde zijn maar in een T4 California zit de gasafvoer vanuit de gaskast aan de zijkant door de vloer. Op onderstaande foto is dit goed te zien. En het is best een flink gat, ik heb het niet opgemeten maar ik schat toch minstens 12 x 7 cm (even op de foto klikken om hem rechtop te zetten).
Je ziet boven het gat ook een bobbel die voorkomt dat de fles strak tegen het gat wordt gesjord en het gat zo (gedeeltelijk) afsluit. Ook iets om aan te denken.
Let er ook op dat de gasfles goed bereikbaar is, ook als de camper volgestouwd zit. Zie hiervoor mijn topic viewtopic.php?p=404652#p404652
20170509_115615.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Water en Gas

Bericht door moosev »

Bij mij zit het gat door de bodem net achter de wielkast.
Onderstaande gasbun is tussen achterklep en wielkast geplaatst. Zie verdere foto's in mijn bouwtopic.
1-DSCN0926.JPG
1-DSCN0926.JPG (30.07 KiB) 2274 keer bekeken
gr
René
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Water en Gas

Bericht door Renew »

Dank voor jullie tips en foto’s.
Ik heb net een proefje gemaakt van karton en het blijkt dat wat ik had bedacht net niet goed past.
Nu kan ik wel wat anders maken maar weten jullie of twee gasflessen in 1 gasbun mogen staan?
1 gasfles gebruik ik om buiten te koken (het meest gebruikelijk voor ons)
Groet Rene
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Water en Gas

Bericht door krekwakwol »

Ik heb geen gasbun voor mijn campinggaz flessen, als ik hem gebruiken is het met de brander er rechtstreeks op en niet met koppelingen en drukregelaars.
Hij komt half in het kastje te staan met de brander en regelkraantje er boven. Dus hoger dan op de foto.
En als we klaar zijn gaat de afsluitdop er weer op.
Maar 95% koken we buiten.
En water doen we met een handpompje uit een 2 liter fles en een 5 liter jerrycan voor afval water onder in de kast, zo simpel mogelijk.
Bijlagen
Onze waterhuishouding onder in het kastje.
Onze waterhuishouding onder in het kastje.
In de opening van dit kastje naast de waskom.
In de opening van dit kastje naast de waskom.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Water en Gas

Bericht door Hanz »

krekwakwol schreef: 01 apr 2020, 20:24 En water doen we met een handpompje uit een 2 liter fles en een 5 liter jerrycan voor afval water onder in de kast, zo simpel mogelijk.
Heb je niet meer ruimte in dat kastje? 2 liter is voor schoonwater wel heel weinig. Of heb je een een voorraadje van die flessen mee?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Water en Gas

Bericht door krekwakwol »

We nemen altijd een 6 pack met 2 literflessen mee, en water in flessen of pakken is overal te koop.
Maar we gebruiken heel weinig het aanrecht blokje, meestal staat het koffiezetapparaat er op. En we hebben een waterzak aan de bus hangen die we op campings vullen.
Het keukenblok is meer om te voldoen aan de eisen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Water en Gas

Bericht door de Viking »

Wat een verschillende ideeën en angsten over gas en water.
De geest van de mens zit vol met veronderstellingen en angsten, maar bekijk de zaken zoals ze zijn.

Ik heb een 4,3 kg gasfles achterin staan en die staat niet in een bun en zonder een gat in de vloer.
Wat zou hier nou mee moeten gebeuren, alles nieuw, 3 meter slang naar voren naar de keuken, super deugdelijk en bij montage goed bewust gecontroleerd.
Als wij rijden draai ik de kraan dicht en klaar, dicht is dicht.
Voor de APK moest ik er wel een riempje monteren om de fles zodat hij niet meer los stond, logisch.
Ik ben het met Geert eens dat als er iets niet goed is, dit onder het gasstel zit.

Tja en dat beetje afvalwater wat wij hebben met een beetje zeep en tandpasta er in, nou als de 12 liter jerrycan vol is, dan is er altijd een boom blij met wat (schoon) water :knipoog
Behalve als we op een camping staan, gaat het in de afvoer maar we staan weinig op een camping of camperplek.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Water en Gas

Bericht door Multivan Generation »

Wij hebben een 907 Campingaz flesje achterin staan/ of een aluminium propaan flesje van 2.8 kg met een spanband vast.
Vandaar zit er een kraantje op de fles met drukregelaar, en maximaal 0,5 meter nieuwe slang.
Dan een afsluiter en vervolgens gaan we over naar vaste koperen buis door naar het kookstel.

Als we binnen koken en we zijn bijna klaar, dan gaat de afsluiter dicht en branden we het gas in de gasleiding tussen afsluiter en kookstel op.
Daarna draaien we ook het kraantje op de fles dicht.

Willen we buiten koken, dan halen we het flesje naar buiten, drukregelaar blijft in de auto.
Zetten er een andere drukregelaar met andere slang op en gebruiken het buiten.
Dat vinden wij wel een veilig gevoel om er zo mee om te gaan.
Maar iedereen heeft daar zo zijn ideeën over natuurlijk..

Aanvulling: ik zou er wel voor zijn, om een verplichte 2 jaarlijkse gaskeuring voor campers in te voeren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Water en Gas

Bericht door Hanz »

de Viking schreef: 06 apr 2020, 19:34 Ik heb een 4,3 kg gasfles achterin staan en die staat niet in een bun en zonder een gat in de vloer.
Wat zou hier nou mee moeten gebeuren, alles nieuw, 3 meter slang naar voren naar de keuken, super deugdelijk en bij montage goed bewust gecontroleerd.
Als wij rijden draai ik de kraan dicht en klaar, dicht is dicht.
Voor de APK moest ik er wel een riempje monteren om de fles zodat hij niet meer los stond, logisch.
Dat riempje om die fles lijkt mij ook logisch. Het laatst dat je wilt is dat bij een botsing een gasfles door je camper vliegt.
Een gasslang van 3 meter is wel een heel lange slang. Als hij keurig weggewerkt zit is het risico groot dat je hem niet regelmatig over de volle lengte controleert op veroudering of beschadiging. En als hij goed in het zicht zit is de kans groot dat er spullen tegenaan of opgezet worden. Ik zou gekozen hebben voor een korte slang en dan verder gaan met een vast gemonteerde metalen gasleiding. Maar zoals je zegt; ieder zijn eigen ideeën en angsten (of voorzichtigheid).
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie