Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

achteruitrijcamera

vragen over de T4
Plaats reactie
Jhon30
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2020, 22:47

achteruitrijcamera

Bericht door Jhon30 »

Weet iemand of je radio (met beeldscherm), waarop een achteruitrijcamera is aangesloten, aan moet staan wanneer je de achteruit inschakelt? Of is het zo dat de achteruit zelf een signaal doorgeeft waardoor de radio aangaat?
Betreft een T4 van 2002. Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr Gerrit
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: achteruitrijcamera

Bericht door Chewbacca »

Bij mijn radio is het zo dat deze wel aan moet staan.
Ik heb een aansluiting gemaakt op het achteruitrijlicht, zodra deze aan wordt geschakeld geeft deze een signaal naar de radio, deze schakelt dan automatisch over naar het beeld van de camera.
Dit signaal kabeltje zit geintegreerd met de beeld kabel
Jhon30
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2020, 22:47

Re: achteruitrijcamera

Bericht door Jhon30 »

Chewbacca schreef: 02 apr 2020, 08:40 Bij mijn radio is het zo dat deze wel aan moet staan.
Ik heb een aansluiting gemaakt op het achteruitrijlicht, zodra deze aan wordt geschakeld geeft deze een signaal naar de radio, deze schakelt dan automatisch over naar het beeld van de camera.
Dit signaal kabeltje zit geintegreerd met de beeld kabel
Oké, dank voor je reactie. gr Gerrit
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: achteruitrijcamera

Bericht door hangover »

Mijn radio heeft een aparte aansluiting voor het achteruitrij signaal, zodra spanning op komt schakelt het display om. De radio gaat wel altijd aan zodra het contact aan gaat.
Ik heb het signaal achter de zekeringkast vandaan gehaald en via een wissel schakelaartje op het dashboard lopen zodat ik de achteruitrijcamera aan kan zetten zonder de achteruit in te schakelen.
IMG_20200328_124126.jpg
Volgens mijn Duitse boek moest er een lossen stekker zijn met het achteruitrij signaal achter de zekeringkast.
Zwart-blauwe draad in het plaatje hierboven was snel gevonden ;)
Er staat alleen wat storing op dit draadje, er komen wat strepen in beeld. Wanneer de radio en camera rechtstreeks aan de 12 volt hangen is het beeld schoon. Ik ga er nog een keer een relaistje tussen hangen.

groet,

Erik
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Jhon30
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2020, 22:47

Re: achteruitrijcamera

Bericht door Jhon30 »

hangover schreef: 02 apr 2020, 20:28 Mijn radio heeft een aparte aansluiting voor het achteruitrij signaal, zodra spanning op komt schakelt het display om. De radio gaat wel altijd aan zodra het contact aan gaat.
Ik heb het signaal achter de zekeringkast vandaan gehaald en via een wissel schakelaartje op het dashboard lopen zodat ik de achteruitrijcamera aan kan zetten zonder de achteruit in te schakelen.
IMG_20200328_124126.jpg
Volgens mijn Duitse boek moest er een lossen stekker zijn met het achteruitrij signaal achter de zekeringkast.
Zwart-blauwe draad in het plaatje hierboven was snel gevonden ;)
Er staat alleen wat storing op dit draadje, er komen wat strepen in beeld. Wanneer de radio en camera rechtstreeks aan de 12 volt hangen is het beeld schoon. Ik ga er nog een keer een relaistje tussen hangen.

groet,

Erik
Bedankt voor je reactie. Bedoel je de blauwe-rode draad ipv blauw-zwart? gr Gerrit
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: achteruitrijcamera

Bericht door hangover »

Op foto hieroven zijn het zwarte draden met de ene een blauwe streep en de andere een rode streep. De rode streep staat 12 volt op de blauwe komt van de schakelaar op de versnellingsbak. Die heb ik dus afgetakt.

groet,

Erik
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Jhon30
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2020, 22:47

Re: achteruitrijcamera

Bericht door Jhon30 »

hangover schreef: 03 apr 2020, 20:29 Op foto hieroven zijn het zwarte draden met de ene een blauwe streep en de andere een rode streep. De rode streep staat 12 volt op de blauwe komt van de schakelaar op de versnellingsbak. Die heb ik dus afgetakt.

groet,

Erik
Duidelijk. Tnx. gr Gerrit
Plaats reactie