Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 oliepeil moeilijk leesbaar na bijvullen. Juist te veel of te weinig?

vragen over de T4
Plaats reactie
JVoerman
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2020, 19:15

T4 oliepeil moeilijk leesbaar na bijvullen. Juist te veel of te weinig?

Bericht door JVoerman »

Betreft een transporter t4 2.4d uit 1992. Nadat ik zelf had opgemerkt (garage had niets gecheckt..) dat het oliepeil te laag stond heb ik zo'n 2 liter bijgevuld. De peilstok laat nu echter olie boven het peil zien, maar dit is slechts de helft van de peilstok. Het "solide" deel laat zien dat de olie maar net op peil is. Hoe kan ik deze peilstok aflezen? Heb al gepeild nadat de auto stil heeft gestaan...
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-04-06 at 18.45.48.jpeg
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: T4 oliepeil moeilijk leesbaar na bijvullen. Juist te veel of te weinig?

Bericht door Timy »

Op welk moment peilde je? Net na het lopen, met lopende motor, met een warme stilstaande motor, met koude motor, etc? En je schrijft de garage had niet gecheckt? In welke context moet ik dat zien? Kwam ie net van een beurt vandaan ofzo?

2 liter bijvullen? Hoe laag stond ie dan? 2l is wel r%teveel erin te kiepen!

Met peilen hoor je gewoon een peilstok tussen de markering keurig afgetekend te zien met een laagje olie. Iets gaat er dus niet lekker..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 oliepeil moeilijk leesbaar na bijvullen. Juist te veel of te weinig?

Bericht door Multivan Generation »

Met koude motor je oliepeilstok er uit halen, afvegen, terugsteken en nogmaals er uit halen en aflezen.
Je oliepeil moet in het geribbelde, gearceerde gedeelte staan.
Verschil tussen onderste gedeelte en bovenste gedeelte van het gearcheerde gedeelte is ongeveer 0,7 liter olie.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JVoerman
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2020, 19:15

Re: T4 oliepeil moeilijk leesbaar na bijvullen. Juist te veel of te weinig?

Bericht door JVoerman »

Bedankt voor de reacties.

Heb gepeild toen hij koud was. 10 min na rijden en nacht laten staan. Ik denk zelf dat die halve streep daarboven toch wat viezigheid is aangezien ik zo vaak heb gepeild.

Momenteel klinkt de motor ook erg rauw, en na het solderen van de tellerunit blijkt dat de temperatuur standaard 100 graden is.. Ook te hoog lijkt me?

Geluid van motor: https://drive.google.com/open?id=1b0wUI ... Tly4oeWKxp
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T4 oliepeil moeilijk leesbaar na bijvullen. Juist te veel of te weinig?

Bericht door Beckontheroad »

Zoals Peter MV al zei meten bij koude motor, bus vlak/ "waterpas"en na uitnemen van de peilstok eerst afvegen alvorens in te steken en uit te nemen.
Ik zou zeggen, is een veeg olie, peil staat onderaan is wel laag....Hoger betekent meer olie= is beter koeling..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie