Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uiterlijke kenmerken T5 4motion

vragen over de T5
Lexus76
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2020, 10:09

Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Lexus76 »

Hallo allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een T5 youngtimer. Ik zit nog een beetje in Duitsland te snuffelen. Ik zie daar best veel van een een zelfde soort. Allemaal zilverkleurig, knipperlichten achter op het dak. Verschillende aanbieders. Sommige 4motion, andere niet. De advertenties zijn niet altijd betrouwbaar. Soms staat er automaat, maar de foto's laten een schakelbak zien.
Nu is dus mijn vraag; zijn er uiterlijke kenmerken waar ik een 4motion aan kan herkennen als de kofferdeksel helemaal glad is?

Gr Alex
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Multivan Generation »

Die bouwjaren, dus 2003 tot 2006 staan niet bekend om hun grote betrouwbaarheid.
Ik zou verder kijken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door ArieV »

Soms kan je het aan de knopjes/blindplaatjes zien op het Dashboard als er een differentieel lock op zit. Die knop heeft alleen een 4motion maar is een extra optie boven op het 4motion systeen.
Dus zonder knop kan je nog steeds een 4motion hebben.
En soms kan je het bij een handgeschakelde zien dat er 4motion op de pook knop staat.

En anders plat op de buik onder de auto kijken maar online is dat lastig.

Dit zijn een paar puntjes die ik tegen kwam tijdens mijn zoektocht.
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door daimen »

4 motion staat hoger op de wielen,maar waarom in Duitsland kijken kijk eens in Noorwegen prijs en zijn gelijk of zelfs goedkoper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Pascal-141 »

Lexus76 schreef: 08 apr 2020, 09:45 Hallo allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een T5 youngtimer. Ik zit nog een beetje in Duitsland te snuffelen. Ik zie daar best veel van een een zelfde soort. Allemaal zilverkleurig, knipperlichten achter op het dak. Verschillende aanbieders. Sommige 4motion, andere niet. De advertenties zijn niet altijd betrouwbaar. Soms staat er automaat, maar de foto's laten een schakelbak zien.
Nu is dus mijn vraag; zijn er uiterlijke kenmerken waar ik een 4motion aan kan herkennen als de kofferdeksel helemaal glad is?

Gr Alex
uiterlijk is er geen enkel verschil tussen FWD en 4Motion .

Je kan zien dat het een 4 motion is op de voertuigsticker (waar alle codes en gegevens op staan) onder het dashboard
En als je echt zeker wil zijn = onder de auto kijken of er een achterdifferentieel onder hangt en een dikke aandrijfas van voor naar achter loopt
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Lexus76
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2020, 10:09

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Lexus76 »

Ok duidelijk dank allen. Ik zoek tot 2005 ivm youngtimer regeling. Wil ook perse automaat. Liefst 4-motion, maar moet niet. En ik houd rekening met wat extra kosten.

Dank allemaal voor de reacties.
Gr Alex
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Snautzer »

Lexus76 schreef: 08 apr 2020, 13:41 En ik houd rekening met wat extra kosten.


Gr Alex
Uhm lees nog een wat Multivan schrijft. Ga dan een rondspeuren hier naar de problemen van die periode, schrap uit jou schrijven "wat" en zet daar "boel" voor in de plaats.
Dan kan je het advies in de wind slaan. Kan altijd meezitten natuurlijk.

Succes.
Lexus76
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2020, 10:09

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Lexus76 »

Dan kan je het advies in de wind slaan. Kan altijd meezitten natuurlijk.
Begrijp ik hier uit dat ik je mee mag vragen als ik 1 ga bezichtigen? Dat is super vriendelijk! Thx!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Pascal-141 »

Lexus76 schreef: 08 apr 2020, 13:41 Ok duidelijk dank allen. Ik zoek tot 2005 ivm youngtimer regeling. Wil ook perse automaat. Liefst 4-motion, maar moet niet. En ik houd rekening met wat extra kosten.

Dank allemaal voor de reacties.
Gr Alex
Als je perse een automaat wil , hou er dan rekening mee dat deze niet van de beste kwaliteit zijn . Zeker als ze niet het beste onderhoud gekregen hebben , of als hij bvb vaak een aanhanger getrokken heeft .
Alleen een kleppenblokje in zo'n automaat vervangen kost je al gauw 3500a4000eur ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Hanz »

Een youngtimer is aantrekkelijk door de financiële voordelen.
Maar een nadeel van een youngtimer is de kans op (dure) reparaties. En als je de adviezen die hier al gegeven zijn goed leest is het in dit geval geen kans op dure reparaties maar de zekerheid van dure reparaties.
Misschien beter kijken naar een goede T4 van 2003?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Snautzer »

Lexus76 schreef: 08 apr 2020, 15:23
Dan kan je het advies in de wind slaan. Kan altijd meezitten natuurlijk.
Begrijp ik hier uit dat ik je mee mag vragen als ik 1 ga bezichtigen? Dat is super vriendelijk! Thx!
Tja ...lezen. het advies gegeven door Multivan. En neem die opmerking van Pascal zeer serieus. Dit zijn mannen met meer kennis in huis dan een heel hok vol vw monteurs.
Lexus76
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2020, 10:09

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Lexus76 »

Ok, helder. Dit is echt balen. Ik vind het ook gewoon toffe bussen om te zien. De t4 vind ik wat te gedateerd, qua uiterlijk. Lastig dit. Ik besef me heel goed dat de ervaringsdeskundigen zich hier bevinden, en dat neem ik ook echt ter harte. Maar ik wil toch niet in een F150 rijden?? Viano misschien nog een optie dan..
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Hanz »

Lexus76 schreef: 08 apr 2020, 17:20 De t4 vind ik wat te gedateerd, qua uiterlijk.
Kwestie van smaak natuurlijk, maar ik zie nu dat je perse een automaat wilt. Dan is een T4 ook geen goede keuze want die automaten hebben ook geen beste reputatie.
Misschien moet je eens kijken naar een amerikaanse SUV, zoals bijvoorbeeld een Chrysler Voyager. Niet goedkoop rijden maar wel een luxe reiswagen met meer ruimte dan je Volvo en meestal met automaat. En genoeg aanbod in het youngtimer segment.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Snautzer »

Kijk het zijn ook mooie bussen anders was dit forum er niet geweest. Hoewel ik zelf een fan van de t4 ben besef ik me terdege dat ook deze tot 2003 zijn gemaakt en smaken natuurlijk veranderen. Niets mis mee. Ervaring leert wel dat als er wat is een t5 aanzienlijk meer je portemonnee laat huilen. Nochtans zijn er ook t5 en ook uit de gevreesde periode die zonder problemen 400k km rond rijden. En dat zijn dan ook niet de eigenaren die in paniek hierheen komen omdat de reparatie kosten zo hoog zijn. Waar ik en andere je voor waarschuwen is dat als je 1x gekocht hebt er aan vast zit. Zeker als je iets in het buitenland koopt. Om de kans op botte pech zo klein mogelijk te houden krijg hebt en ook de reacties die er nu staan. De kans dat je een kat in de zak koopt is met met jij voor ogen hebt hoger dan met een ander jaartal. Let wel kans. Kan ook zo maar zijn dat het reuze meevalt. In Duitsland kan je het decra laten keuren wat de kans nog kleiner maakt. Uiteindelijk moet je alles doen om de kans op malheur zo klein mogelijk te maken. Maar het is en blijft een gebruikte bus. En dat veranderd niet.
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: Uiterlijke kenmerken T5 4motion

Bericht door Flaterik »

Lexus76 schreef: 08 apr 2020, 13:41 Ok duidelijk dank allen. Ik zoek tot 2005 ivm youngtimer regeling. Wil ook perse automaat. Liefst 4-motion, maar moet niet. En ik houd rekening met wat extra kosten.

Dank allemaal voor de reacties.
Gr Alex
NIET doen! De T5 is een prachtbus maar heeft ook z'n kwalen. Lees je goed in op dit forum, er staat echt heel veel bruikbare informatie. Vanaf 2007 is er een motorupdate gekomen o.a. de waterpomp is verbeterd. Je leest heel veel problemen met oudere bouwjaren. Denk dat het super belangrijk is om de hele historie te weten te komen. Wat is er uitgevoerd aan onderhoud en reparatie. Heeft er een trekhaak op gezeten? Bedenk dat de meest krachtige de 174 pk is - 2.5tdi). Bedenk dan ook dat zo'n bus 2200 kg weegt en mensen deze volladen (transporter) en ook nog een kar er achter hangen van 1500 - 2000kg. Dus ruim 4000kg wat in beweging moet komen. Het is geen vrachtwagen he! Persoonlijk denk ik dat je hierdoor heel snel problemen gaat krijgen met zo'n bus. Dat kunnen ze gewoon niet aan, voor de langere termijn. Vind je een Multivan ZONDER trekhaak met een goede onderhoudshistorie, dan durf ik het wel aan (en heb ik ook gedaan...). Die van mij is van een VW garage geweest om personen te vervoeren, zonder trekhaak. Dus geen gewicht. Om de 20.000 km onderhoud gehad. Verbruikt geen drupje olie, loopt als een zonnetje. Voor als nog he :knipoog
Want kan zomaar dat de kop kapot gaat, turbo het af laten weten, EGR er mee ophoudt, dpf dicht slaat etc etc. Je weet het nooit he. Zorg er dus ook voor dat je budget hebt voor reparaties. Wil je niet bang maken maar neem je tijd voor een goede koop. Ik heb er bijna een jaar over gedaan om tot een koop over te gaan. Succes ermee :yes
Laatst gewijzigd door Flaterik op 08 apr 2020, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Don't follow, take the lead
Plaats reactie