Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bevestigingsogen bankrail T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Dani
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:10

Bevestigingsogen bankrail T4

Bericht door Dani »

Wie heeft er zelf bevestigingsogen in de bankrail van de T4 geplaatst?
Wat is de maat van bijv. een oogbout en een moer blokje.
Of de maat van een boutje met een ooghoek?
Alle suggesties zijn welkom, alvast bedankt!

Groetjes Danielle
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bevestigingsogen bankrail T4

Bericht door Hanz »

Bedoel je bevestigingsogen om lading vast te sjorren? Dan kan ik wel een keer foto's maken van mijn oplossing.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bevestigingsogen bankrail T4

Bericht door J vd Pal »

Westfalia gebruikt daar een 20 mm lange M8 slotbout voor met een schroefoog en twee ringen. Ik heb hier nog een complete originele set liggen, bestelnummer 218001208022. Doe een bod en hij is voor jou.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Bevestigingsogen bankrail T4

Bericht door WelkomBuiten »

Ik heb gewoon slotbouten, ogen en ringen van de bouwmarkt. De boutkop moet niet breder zijn dan de brede stukken van de rail. Even meten en je weet het.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bevestigingsogen bankrail T4

Bericht door Hanz »

Ik heb de slotbouten met twee moeren en carrosserieringen door het dubbel geslagen einde van een spanband vastgezet. De kop van de slotbout wordt via de brede uitsparingen in de rail geschoven en met de spanband zet ik vervolgens de lading vast. Dit werkt prima en ik heb hier al veel plezier van gehad.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bevestigingsogen bankrail T4

Bericht door Hanz »

Nog even een paar foto's om mijn oplossing te verduidelijken en mogelijk als inspiratie.
Op de eerste foto het dubbelgeslagen uiteinde van de spanband waar de bout doorheen is vastgezet.
IMG_20200420_114658.jpg
Op de tweede foto de complete spanband. Twee uiteinden met een bout. Het ene deel met de sluiting heb ik expres kort gehouden zodat je ook makkelijk kleiner voorwerpen kan vastzetten. Het lange deel is ongeveer 3 meter. Daarmee kan je ook heel grote voorwerpen vastsjorren.
IMG_20200420_114738.jpg
Op de laatste foto is te zien hoe de kop van de slotbout in de rail zit. Bij de brede uitsparingen in de rail kan je de bout naar binnen schuiven. De bout aan het andere deel van de spanband wordt in de andere rail geplaatst, of in dezelfde rail als dat voor het vastsjorren beter uitkomt.
IMG_20200420_114807.jpg
Een handig hulpmiddel dat bij ons standaard in de camper ligt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bevestigingsogen bankrail T4

Bericht door J vd Pal »

Creatief gemaakt! Hoe blijven de bouten op hun plek in de rail? Draai je dan de onderste moer vast?

Zo ziet een Westfalia set eruit https://www.vwcampershop.nl/nl/interieu ... rails.html Werkt prima, kan worden gemonteerd zonder gereedschap (met de hand het oog vastdraaien) en ligt hier ook altijd in de bus.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bevestigingsogen bankrail T4

Bericht door Multivan Generation »

@topicstarter, over welk soort bank en rail heb je het eigenlijk?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bevestigingsogen bankrail T4

Bericht door Hanz »

J vd Pal schreef: 20 apr 2020, 12:28 Creatief gemaakt! Hoe blijven de bouten op hun plek in de rail? Draai je dan de onderste moer vast?
De vierkante nok onder de kop van de bout kan alleen rechtuit in de rail geschoven worden. Eenmaal in de rail kan de bout dus niet meer draaien. Door de spanband aan te trekken wordt de bout meestal een beetje scheef getrokken waardoor hij met die vierkante nok klemvast in de rail zit. Dus geen moeren aandraaien. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de bout uit zichzelf in de rail ging schuiven. Als de spanband strak staat is het zelfs bijna onmogelijk om de bout met de hand nog te verschuiven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bevestigingsogen bankrail T4

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 20 apr 2020, 12:42 @topicstarter, over welk soort bank en rail heb je het eigenlijk?
Goede vraag, dat weten we inderdaad nog steeds niet. Maar alle suggesties waren welkom, dus . . . Het zou wel leuk zijn als topicstarter Dani iets van zich laat horen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie