Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Massapunt chassis

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Massapunt chassis

Bericht door Chewbacca »

Een korte vraag met een langere aanloop:
Waar zit normaal het massa-punt waar het chassis met de accu verbonden is?
Bij mij lijkt er een boutje aan een van de balken gelast te zijn, waar dan de massakabel op aangesloten is. Zie deze foto, van de onderzijde genomen, links gaat naar de wielkast, rechts naar de versnellingsbak:
20200416_141608.jpg
Hoe houdbaar is dit? Het contactoppervlak is maar klein.. waar zit het origineel?

De aanloop:
Zo af en toe lijkt er geen stroomvoorziening te zijn. Ik steek de sleutel in het contact, draai deze om en... niks... gaat geen enkel controle-lampje of wat branden, en als ik doordraai naar de 'start'-positie gebeurt er niks. Dan nogmaals... en nogmaals... en soms de sleutel er nog even opnieuw in- en uit en dan ineens doet hij het weer. De laatste keer begon de tellerunit inwendig te draaien, zoals ik wel herken wanneer de accu los is geweest. Tijdens het rijden is er nooit sprake van wegvallen van de stroom.

Inmiddels heb ik het contactblokje vervangen, maar hierna is het alsnog eenmaal opgetreden.
Vandaag heb ik een nieuwe-tweedehandse massakabel vanaf de accu, naar het rare chassispunt en naar de startmotor ingebouwd. Alle contactpunten opgevijzeld en in de vaseline gezet. Ook de plus-aansluitingen op de accu zelf heb ik schoongemaakt, waarbij zelf een oog van de connector afbrak uit pure ellende. (hierna vond ik het best bijzonder dat er überhaupt nog sprake kon zijn van een stroomkring, wat een bagger).
Het massapunt bij de zekeringkast ziet er goed uit, heb alle stekkers even aangedrukt.
Relais 109 heb ik inmiddels bij de dealer besteld.
Mocht iemand nog verdere suggesties hebben waar te kijken... :knipoog
Dantji
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jun 2017, 19:12
Locatie: Rotterdam

Re: Massapunt chassis

Bericht door Dantji »

Die zit toch vlak onder de accu?
Schuin onder de accu, of is dit hetzelfde punt.
Bij mij zie je hier dat het haakse oog is afgebroken.
Inmiddels gefixt.
D2931CA6-AE93-4052-8611-63AAC16ED125.jpeg
Geen VW meer :/
R'dam
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Massapunt chassis

Bericht door Chewbacca »

Ik zal vanmiddag/vanavond even kijken hoe dat er bij mij uitziet (ACV).
Het lijkt erop alsof dat aangelaste boutje bij mij in het verloop van deze plaat naar beneden toe is...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Massapunt chassis

Bericht door odorf »

Bij mij (1.9 TD) zit het massapunt op de motorsteun.
Het is inderdaad een opgelast draadeind.
Hier links in beeld. (Links van de lasdeken. )

Bij deze foto is de accusteun verwijderd en de zwarte kunststof kap is verder naar beneden gebogen. Normaal zit het massapunt net aan de andere kant van het plastic wandje.
2482AD3A-AA83-480A-AF07-039A6E757E1E.jpeg
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Massapunt chassis

Bericht door Chewbacca »

Hij zit bij mij daar op hetzelfde punt

Bedankt voor de tips, ik vond het er vrij provisorisch uitzien :knipoog
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Massapunt chassis

Bericht door Chewbacca »

Niet alles wat je aanraakt verandert in goud...

Vanmorgen zou ik op pad naar de dealer voor het relais... start ik de bus, maakt die het geluid als een trekker...
Er zit een tik in de motor, af en toe een wolkje grijs/blauwe rook uit de uitlaat, en tijdens het rijden inhouden... huh?

Maar weer uitlezen: ja, er staat een foutcode in de ECU, nameljik 01269 - commencement of injection valve (n108) - open or short to ground

Eerst maar eens inlezen: allerlei ellende en dure onderdelen.
Dan maar onder de wagen kijken waar ie zit, en kijken of er aan de kabels wat te zien valt. Blijkt dat ik bij het schoonmaken van de massakabel en -punten ook een aantal stekkers onder de wagen hangend heb schoongemaakt, waarvan ook die van deze klep.
De draden van deze stekker waren beschadigd: twee waren door de isolatie heen beschadigd en maakten door mijn manipulatie nu waarschijnlijk contact.
Hier nieuwe isolatie-tape omheen gedaan, probleem opgelost :yes

Proefrit gemaakt, ja, hij deed het weer zoals vanouds, maar.... het airbaglampje bleef continu branden :bonk
Nou ja zeg. Via de OBD bleek er geen contact met de module, dit heb ik al eens eerder gehad. Toen was het na wat morrelen achter op de zekeringkast ineens over, maar ging nu helaas niet meer op.
Dus halve dashboard open, kabels vervolgen en ja hoor: 1 zwarte stekker achterop de zekeringkast was los gekomen.

Zo blijf je natuurlijk wel bezig, maar ja, daar is het ook een hobby voor
:T44EVER
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Massapunt chassis

Bericht door odorf »

Mooi dat je het zelf hebt weten op te lossen. :toppie

Je leert je bus zo wel beter kennen. :bonk
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Massapunt chassis

Bericht door Chewbacca »

odorf schreef: 18 apr 2020, 19:50 Mooi dat je het zelf hebt weten op te lossen. :toppie

Je leert je bus zo wel beter kennen. :bonk
Nou zeg dat

Ik ben eenmaal voor 100 euro opgelicht door een garage voor uitlezen en vervangen van 2 vacuumslangetjes :ie
Toen vond ik dat zo'n kabel en software wel uit moest kunnen
Plaats reactie