Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slotveertje vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Slotveertje vervangen

Bericht door Hanz »

Een bekende kwaal bij de T4, het slotveertje breekt en als gevolg daarvan vallen de deuren in het slot op het moment dat je dat niet wilt. Zeker niet als de sleutel nog in de auto zit. Het probleem en de oplossing worden in T4-wiki beschreven: https://www.t4-wiki.de/wiki/T%C3%BCrsch ... eparieren)
Dit keer was ik dus ook aan de beurt en vandaag het slotveertje vervangen. Het veertje is niet los verkrijgbaar. Je kan het natuurlijk zelf maken maar Peter (Multivan Generation) maakt deze veertjes al jaren en dan weet je dat ze goed zijn en de juiste maat hebben. Dus 2 veertjes bij Peter besteld en per kerende post ontvangen :yes (Hij heeft er nog meer!)
Het veertje is misschien wel het meest onnozele onderdeel van de hele bus maar het is nog een heel gepruts om het op zijn plaats te krijgen.
Eerst het deurpaneel verwijderen, dat valt nog wel mee en staat goed beschreven op de site van Peter http://www.eldiape.com/boxen/boxen.htm#1 Bij mij zit ook nog een schroefje aan de scharnierkant van de deur, dus als het paneel niet naar boven wil schuiven, kijk daar eens.
Slotveertje (7).jpg
Het demonteren van het slot gaat prima als je de aanwijzingen op T4-wiki volgt https://www.t4-wiki.de/wiki/Schl%C3%B6sser, even doorscrollen tot 'Ein-Ausbau'. Om het veertje in het slot te plaatsen is nog wel een gedoe. Je kan de twee metalen delen waar het tussen komt met een grote schroevendraaier voorzichtig iets uit elkaar buigen om het wat makkelijker te maken. Het veertje past maar op één manier, dus dat kan niet fout gaan. Als het veertje op zijn plaats zit (gele pijl) de twee delen met een tang weer naar elkaar toe knijpen. Pas op, niet te ver want het veertje moet wel vrij kunnen bewegen.
Slotveertje a (6).jpg
Het terugplaatsen van het slot is ook nog een heel gepriegel. De trekstang naar de binnenste handgreep kan je eigenlijk pas inklikken als het slot al min of meer op zijn plaats zit. Dan is niet meer te zien wat je doet en moet het op gevoel. Het slot moet namelijk wat gedraaid worden om het op zijn plek te krijgen en als de trekstang dan al ingeklikt zit dan vliegt hij er door de draaiing weer uit.

Tot slot nog een plaatje van het gebroken veertje en het nieuwe exemplaar. Wel een hele geruststelling als het gebroken veertje uit het slot komt vallen, dan weet je dat dat inderdaad de oorzaak van het probleem was.
Slotveertje (3).jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ronaldvv
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2020, 07:40

Re: Slotveertje vervangen

Bericht door Ronaldvv »

Dit weekend ook aan de beurt geweest en het veertje vervangen. Ik heb het veertje gevonden op de Duitse e-bay Onder noemer turschloss turfeder fur vw transporter art nummer 223949509268 verkoper Hubertus-v12 €7.50

Al het bovengenoemde ook ondervonden, als je voorzichtig laag begint in je deur bij het terug plaatsen van het slot en langs je raamrubber komt is het te doen om je deurhendelstang er vooraf op te zetten.
Neem de tijd en geduld om deze klus te doen .
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Slotveertje vervangen

Bericht door odorf »

Mooi waardevolle aanvullingen.

Thanks allebei!
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slotveertje vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Als ik dat zo lees, hanteer ik wel een weetjewelprijsje zeg..

7 euro 50 voor één veertje? :muur :bonk

Dat die verkoper dat er voor durft te vragen zeg :ie

Ik zal er binnenkort weer eens een paar gaan maken..
Tegen normaler prijs wel te verstaan.. :knipoog

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
nayd
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jun 2014, 22:48

Re: Slotveertje vervangen

Bericht door nayd »

Had je ze al klaar peter :bonk

Ik ben er eentje nodig haha
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Slotveertje vervangen

Bericht door Hanz »

Op ebay vind je diverse aanbieders, prijzen variërend van 3,75 tot 9,00 euro :ie . De veertjes van Peter zijn echt de goedkoopste en ze passen prima. Dus: helpt elkaar en koopt Zeeuwse waar.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Slotveertje vervangen

Bericht door J vd Pal »

De veertjes van Peter werken prima! Zitten er bij mij ook in.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Slotveertje vervangen

Bericht door Pdegro »

Multivan Generation schreef: 20 apr 2020, 22:49 Als ik dat zo lees, hanteer ik wel een weetjewelprijsje zeg..

7 euro 50 voor één veertje? :muur :bonk

Dat die verkoper dat er voor durft te vragen zeg :ie

Ik zal er binnenkort weer eens een paar gaan maken..
Tegen normaler prijs wel te verstaan.. :knipoog

Groetjes Peter
Ik wil wel graag zo'n setje bij je bestellen Peter.
Dan heb ik die alvast in voorraad, mocht het probleem zich ooit 'ns voordoen.
Verzenden naar België aub...
Mvg, Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slotveertje vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Heb weer een voorraadje slotveertjes gemaakt.
Dus mochten mensen er nodig hebben, stuur me dan een PB.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Slotveertje vervangen

Bericht door Ali_Blabla »

Hoi Peter,

Heb je ze nog? Dan zou ik graag een setje willen.
Ik kan mijn eerder gekochte setje nergens meer vinden…
Plaats reactie