Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Solor vraagje

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
JaapS
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2017, 16:50

Solor vraagje

Bericht door JaapS »

Ook hier eindelijk de panelen geplaatst.
Even een vraag:
Ik heb de solar omvormer uitgang aan gesloten op de accu onder de kleding kast.
Laat dan ook de accu onder de bestuurdersstoel en de start accu?
eerste foto is een foto van de solar tweede is van de startaccu.
Bijlagen
SmartSolar.jpg
Battery Monitor.jpg
bovenaanzicht.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Solor vraagje

Bericht door Multivan Generation »

JaapS schreef: 19 apr 2020, 10:43 Laat dan ook de accu onder de bestuurdersstoel en de start accu?
Standaard niet helaas.
Als je een smart-relais zoals bijvoorbeeld een cyrix hebt, dan wel.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Solor vraagje

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef: 19 apr 2020, 12:04
JaapS schreef: 19 apr 2020, 10:43 Laat dan ook de accu onder de bestuurdersstoel en de start accu?
Standaard niet helaas.
Als je een smart-relais zoals bijvoorbeeld een cyrix hebt, dan wel.

Groetjes Peter
Ik denk dat de twee huishoudaccu’s wel samen opladen, als je er twee hebt zullen die toch wel parallel geschakeld zijn en dus als ware het één grote accu opladen en stroom leveren. Een andere schakeling kan ik me daarvan niet voorstellen, dat zou weinig zin hebben.

Of de startaccu ook opgeladen wordt hangt dan idd ook weer af van hoe e.e.a. geschakeld is. Hebben jullie een California (hh accu onder kledingkast en hh accu onder bestuurdersstoel)? Bij onze California wordt de startaccu (sinds we ons ‘diodeprobleem’ hebben opgelost, zie elders op het forum) ook opgeladen, zodra het huishoudcircuit een bepaalde grensspanning heeft bereikt. Daarboven loopt het laden ‘over’ op de startaccu totdat die dezelfde spanning heeft.
JaapS
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2017, 16:50

Re: Solor vraagje

Bericht door JaapS »

Even een update.
Als alles normaal zou zijn geweest zouden de beide accu's door de zon energie worden opgeladen.
Ware het niet dat er op de pluspool van de accu een zekering zit van 75A, deze was dus defekt.
Nu worden wel beide accu's opgeladen.
Volgende stap blijft wel het monteren van een module waarbij dan ook de startaccu wordt geladen.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Solor vraagje

Bericht door pwhooftman »

JaapS schreef: 25 apr 2020, 14:55 Volgende stap blijft wel het monteren van een module waarbij dan ook de startaccu wordt geladen.
Een Skottky diode van 30 cent (https://www.conrad.nl/p/diotec-skottky- ... dig-155392) in serie met een (halogeen) lampje van 50 watt voor de stroombegrenzing is al voldoende. Of een vermogensweerstand er tussen ipv een lampje: https://www.conrad.nl/p/ate-electronics ... uks-423084
Door de Skottky diode loopt de stroom alleen van hh accu naar startaccu en niet andersom. En de Skotkky diode zorgt voor een spanningsval van ca. 0,5 volt, zodat automatisch altijd je hh accu's eerst voller geladen worden voordat je startaccu meegenomen wordt.
Ik heb zelfs het halogeen lampje achterwege gelaten, en dat overleeft de diode tot nu toe ook. Desnoods zet je er een paar parallel zodat er 10A of 15A doorheen kan.

1 nadeel: als je je startaccu leegtrekt door bijv. de radio, dan trek je je hh accu's mee.

Je kunt je afvragen of je het überhaupt nodig vindt je startaccu mee te laden. Ik heb het gedaan omdat de camper soms weken stil staat, en op deze manier via het zonnepaneel blijven zowel hh als startaccu vol. Belangrijk o.a. omdat er een chinese android radio in zit die in rust ook al iets van 0,3A trekt.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Solor vraagje

Bericht door de Viking »

Zet er toch gewoon een Victron accuscheider in.
Zorgt altijd voor 3 volle accu's met een zonnepaneel.
Zou er niet zonder kunnen omdat mijn startaccu ook door het alarm etc langzaam leeg loopt.
.
Afbeelding
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Plaats reactie