Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verhoogd dak avontuur

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dan Steel
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2020, 20:41
Locatie: regio randstad

Verhoogd dak avontuur

Bericht door Dan Steel »

Ik wou een grotere bus, dus inplaats van een grotere bus kopen vergroot ik me bus.

Om marktplaats een california camperdak gevonden van polyester. Net aan mee kunnen nemen op me aanhangertje, ze hadden echter alleen de spijlen van het dak opengeslepen en niet de kit van het dak af gehaald. Nu bleek dat de vorige eigenaar die dit dak gemonteerd heeft heel erg van kit hield dus ben ik 2 dagen bezig geweest met het verwijderen van het dak.
1.jpeg
Eerst alle restjes interieur van de oude camper eruit slopen, hij is nog helemaal geisoleerd dus dat is mooi meegenomen!
2.jpeg
Ik begon met een stanley mesje, toen realiseerde ik me dat de kit wel 5CM diep liep op sommige plekken. Heb toen het beste gereedschap voor de job gebruikt, fein multitool met een kitsnijmesje erop, dit werkt als een tierelier en duwde hem makkelijk door alle kit heen. Echter aan de voorkant van de bus moest ik steeds stukken staal wegslijpen om bij de volgende kitlaag te kunnen komen. De achterkant was ook geen pretje.
3.jpeg
Na veel frustratie heb ik me erbij neergelegd dat dit gewoon even wat tijd kost. Ik zou niet kunnen voorstellen hoe je dit moet doen zonder een multitoolzaag.

Nu is het dak compleet gedemonteerd, verder moest ik nog alle rest lagen kit die erop zaten eraf halen. Alles net opgeschuurd zodat de nieuwe kit goed pakt er op past.

Ben bezig geweest met het gereedmaken van me bus, alle plekken waar het dak op komt grondig schoon gemaakt zodat de kit goed hecht. Om het dak te monteren heb ik sikaflex gekocht, ik kon geen sterkere kit bedenken. Heb de plafondplaten gedemonteerd en ga morgen beginnen met het bevestigen van het dak. Zodra hij erop zit begin ik met het eruitslijpen van het plafond.
Wagenpark;
1.9TD T4 2001 LWB camper
Honda Transalp 650 2002
Yamaha XJ600 1990
Gebruikersavatar
Dan Steel
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2020, 20:41
Locatie: regio randstad

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door Dan Steel »

Imperiaal is er al af, dak is schoon, morgen gaat hij erop.
6.jpeg
Wagenpark;
1.9TD T4 2001 LWB camper
Honda Transalp 650 2002
Yamaha XJ600 1990
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door J vd Pal »

Succes! Je hebt er in ieder geval wel mooi weer voor.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Dan Steel
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2020, 20:41
Locatie: regio randstad

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door Dan Steel »

5.jpeg
Hier nog een foto van hoe hij vast zat voor aan, je moet steeds een stuk eruit slijpen om bij de volgende kit te kunnen komen. Het laatste stukje eraf halen is echter wel heel voldoenend. Hij was ongeveer 250kg met het staal van de oude bus, nu is hij denk ik 80kg.
Wagenpark;
1.9TD T4 2001 LWB camper
Honda Transalp 650 2002
Yamaha XJ600 1990
Gebruikersavatar
Dan Steel
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2020, 20:41
Locatie: regio randstad

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door Dan Steel »

J vd Pal schreef: 26 apr 2020, 22:18 Succes! Je hebt er in ieder geval wel mooi weer voor.
en de tijd. Werken lukt tegenwoordig niet meer.
Wagenpark;
1.9TD T4 2001 LWB camper
Honda Transalp 650 2002
Yamaha XJ600 1990
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door Snautzer »

lekker bezig!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door Multivan Generation »

Vergeet je niet om het versterkingsframe van het oude dak eerst over te zetten op je eigen auto.? :knipoog

Dus eerst al die onderdelen netjes verwijderen van je donor. Daarna maatvoering uitzetten op je eigen auto en gat maken in je eigen auto. Versterkingsframe er in maken, dag laten drogen en daarna kan pas je polyester dak er op..

Zie ook www.eldiape.com onder T4 camper hefdak demontage en hefdak montage.. Staat ook maatvoering voor lange wielbasis bij vermeldt in maatvoerings schets..

Groetjes en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door odorf »

Mooi avontuur!

En inderdaad. Zo’n Multitool is het enige goede voor die kit. Ik heb destijds ook zitten tobben met mijn achter-onderzijde van mijn bus en de donor. In hoeken soms centmeters dik. Met iets anders kom je daar niet goed doorheen.

Nu weet je ook waarom de T4 op de raamstijlen doorzagen en het dak verkopen makkelijker is dan alles netjes in losse delen aanbieden. :knipoog

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door Renew »

Jeetje!! Inderdaad wat een avontuur!
bewondering voor jouw dapperheid om zo een klus te starten.
Gebruikersavatar
Dan Steel
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2020, 20:41
Locatie: regio randstad

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door Dan Steel »

Multivan Generation schreef: 27 apr 2020, 08:27 Vergeet je niet om het versterkingsframe van het oude dak eerst over te zetten op je eigen auto.? :knipoog

Dus eerst al die onderdelen netjes verwijderen van je donor. Daarna maatvoering uitzetten op je eigen auto en gat maken in je eigen auto. Versterkingsframe er in maken, dag laten drogen en daarna kan pas je polyester dak er op..

Zie ook www.eldiape.com onder T4 camper hefdak demontage en hefdak montage.. Staat ook maatvoering voor lange wielbasis bij vermeldt in maatvoerings schets..

Groetjes en succes

Peter
De vorige bus had alleen het het plaatwerk eruit gehaald en 2 horizontale dakbalken laten zitten. het originele versterkingsframe was er niet, maar er zat een L profiel van voor tot achter gebout. Zou dit hun alternatief zijn geweest voor een versterkingsframe, en is dit sterk genoeg? ik heb geen geschiedenis over de vorige bus.

Ik dacht eraan om wel wat L profielen erin te lassen om het te verstevigen, zodat hij zijn rigiditeit behoud.
Wagenpark;
1.9TD T4 2001 LWB camper
Honda Transalp 650 2002
Yamaha XJ600 1990
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door rradd »

Het is geen origineel California dak. :ie
http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... 379/lang/e
Ik zou eerst uitzoeken waar het imitatie-dak vandaar komt. Misschien kan je daar achter komen hoe het dak bevestigd wordt.

Of bij deze navraag te doen:https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... eviousPage
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Gebruikersavatar
Dan Steel
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2020, 20:41
Locatie: regio randstad

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door Dan Steel »

Inderdaad! blijkt een namaakje te zijn... als iemand meer weet hoor ik het graag.

Mhm lijkte bij de vorige eigenaar er heel goed op te zitten dus ben maar op dezelfde manier erop gaan zetten, hij zit er nu op met ertussen afgekit met sikaflex en er nog langs om het netjes te maken. Vastgeschroeft aan de achterkant en voorkant. Ik laat het 2 daagjes drogen en ik verwacht dat het nergens heen gaat. Daarna aan de slag met de binnenkant, ik ga profielen erin lassen om de kracht op te vangen van de toekomstige missende dakbalken.

Kan niet wachten tot ik hem schoongemaakt heb en aan de slag kan met het interieur en motor tuning.
7.jpeg
Wagenpark;
1.9TD T4 2001 LWB camper
Honda Transalp 650 2002
Yamaha XJ600 1990
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door J vd Pal »

Het is een Meista-polyestertechnik hochdach en zo te zien heb je een dak voor een korte wielbasis op een bus met een lange wielbasis gezet. Op het Duitse T4 forum (www.t4forum.de) zijn een aantal bezitters van zo'n dak. Misschien kan je daar vragen om een inbouwhandleiding of tekening van het versterkingsframe.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Dan Steel
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2020, 20:41
Locatie: regio randstad

Re: Verhoogd dak avontuur

Bericht door Dan Steel »

J vd Pal schreef: 28 apr 2020, 01:02 Het is een Meista-polyestertechnik hochdach en zo te zien heb je een dak voor een korte wielbasis op een bus met een lange wielbasis gezet. Op het Duitse T4 forum (www.t4forum.de) zijn een aantal bezitters van zo'n dak. Misschien kan je daar vragen om een inbouwhandleiding of tekening van het versterkingsframe.
Ja met die intentie heb ik hem er ook op gezet, achterop komt een rekje op het dak. Thanks ik ga even op onderzoek dan.
Wagenpark;
1.9TD T4 2001 LWB camper
Honda Transalp 650 2002
Yamaha XJ600 1990
Plaats reactie