Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 Gel HH accu laadtijd?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

T5 Gel HH accu laadtijd?

Bericht door Beckontheroad »

Hoi wjwers ,
Vraagje, m.b.t. de HH accu's weet ik dat ze eens in de maand ca 20 uur geladen moeten worden.
Als ik ze aan de lader zet na 2-4 weken niet gebruiken hebben ze nog steeds 12.xV op de display.
Bij laden op 230v loopt de laadspannjng op tot 14.6/14.7v voor ongeveer 3,5-4 uur, daarna blijft ie laden op ca 13,4v.
Ook na ca 12 uur.
Wanneer weet ik nu dat de accu's goed geladen zijn?

Ps accu's uit 2012 en origineel.
Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 Gel HH accu laadtijd?

Bericht door Multivan Generation »

Loskoppelen van het systeem en een paar dagen met rust laten en dan pas de spanning met een voltmeter meten.
De rustspanning is dan hetgeen je wilt weten.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: T5 Gel HH accu laadtijd?

Bericht door Panadero »

Ik laad ze eens in de zoveel tijd ook op met de buitenkabel. Op het display binnen zie je dat de laadstroom In het begin hoog is. Na verloop van tijd is het voltage van de accu’s boven de 14 volt gekomen en is de laadstroom naar 0 gezakt. Voor mij is dat een teken dat het laden zo ongeveer wel klaar is en de buitenkabel er weer af kan.
Cali-T5.2-CFCA-DSG-4M-2010
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T5 Gel HH accu laadtijd?

Bericht door Beckontheroad »

Panadero schreef: 27 apr 2020, 06:27 Ik laad ze eens in de zoveel tijd ook op met de buitenkabel. Op het display binnen zie je dat de laadstroom In het begin hoog is. Na verloop van tijd is het voltage van de accu’s boven de 14 volt gekomen en is de laadstroom naar 0 gezakt. Voor mij is dat een teken dat het laden zo ongeveer wel klaar is en de buitenkabel er weer af kan.
Daar komt het bij mij ook op neer, maar vanwaar dan de 20 uur die VW aangeeft?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: T5 Gel HH accu laadtijd?

Bericht door Panadero »

    Beckontheroad schreef: 27 apr 2020, 07:46 [quote=Panadero post_id=463144 time=<a href="tel:1587961649">1587961649</a> user_id=10430]
    Ik laad ze eens in de zoveel tijd ook op met de buitenkabel. Op het display binnen zie je dat de laadstroom In het begin hoog is. Na verloop van tijd is het voltage van de accu’s boven de 14 volt gekomen en is de laadstroom naar 0 gezakt. Voor mij is dat een teken dat het laden zo ongeveer wel klaar is en de buitenkabel er weer af kan.
    Daar komt het bij mij ook op neer, maar vanwaar dan de 20 uur die VW aangeeft?
    JB
    [/quote]

    Ik denk dat dat vanuit VW makkelijker communiceren is, dan een verhaal over oplopende spanning en zakkende stroom. Met het idee dat niet iedereen dit zal snappen/interesseren.
    Cali-T5.2-CFCA-DSG-4M-2010
    Gebruikersavatar
    krekwakwol
    Berichten: 3585
    Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
    Locatie: Gemeente Westerkwartier

    Re: T5 Gel HH accu laadtijd?

    Bericht door krekwakwol »

    Maar een goede 230V lader geeft toch aan als het laden klaar is, met een groen lampje o.i.d.
    De mijne brand rood bij volledig laden, oranje bij naladen en groen als hij vol is en dan gaat hij op onderhoud laden.
    Dat is voor mij een signaal dat de lader er eventueel af kan.
    Groet, Arnold
    T5 2.5TDI 96kw bj 2008
    Gebruikersavatar
    Panadero
    Berichten: 86
    Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

    Re: T5 Gel HH accu laadtijd?

    Bericht door Panadero »

    krekwakwol schreef: 27 apr 2020, 10:51 Maar een goede 230V lader geeft toch aan als het laden klaar is, met een groen lampje o.i.d.
    De mijne brand rood bij volledig laden, oranje bij naladen en groen als hij vol is en dan gaat hij op onderhoud laden.
    Dat is voor mij een signaal dat de lader er eventueel af kan.
    Misschien is dat hier een spraakverwarring: Ik had het over de lader die standaard in de California (onder de koelkast) is ingebouwd. Hier kan je verder niets aan zien, behalve de laadinformatie op het centrale display.
    Cali-T5.2-CFCA-DSG-4M-2010
    Gebruikersavatar
    krekwakwol
    Berichten: 3585
    Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
    Locatie: Gemeente Westerkwartier

    Re: T5 Gel HH accu laadtijd?

    Bericht door krekwakwol »

    Oké, dat had ik niet begrepen nee.
    Dan houdt ik me er verder buiten :knipoog
    Groet, Arnold
    T5 2.5TDI 96kw bj 2008
    Beckontheroad
    Berichten: 2138
    Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
    Locatie: Utrecht

    Re: T5 Gel HH accu laadtijd?

    Bericht door Beckontheroad »

    Panadero schreef: 27 apr 2020, 11:55
    krekwakwol schreef: 27 apr 2020, 10:51 Maar een goede 230V lader geeft toch aan als het laden klaar is, met een groen lampje o.i.d.
    De mijne brand rood bij volledig laden, oranje bij naladen en groen als hij vol is en dan gaat hij op onderhoud laden.
    Dat is voor mij een signaal dat de lader er eventueel af kan.
    Misschien is dat hier een spraakverwarring: Ik had het over de lader die standaard in de California (onder de koelkast) is ingebouwd. Hier kan je verder niets aan zien, behalve de laadinformatie op het centrale display.
    Precies dat is ongeveer t enige.
    En dan zie je ca 12 uur dat ie met ca 0.4 amp laadt..maar zijn de batterijen dan vol?
    Optie is ze er uit sleutelen en op een ctrek druppellader te zetten..maar is wel wat werk..zeker die onder de stoel.
    JB
    --==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
    Plaats reactie