Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Storing Richtingaanwijzer

vragen over de T4
Plaats reactie
Sandr
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 okt 2019, 20:59
Locatie: Drenthe

Storing Richtingaanwijzer

Bericht door Sandr »

T4 California ACV 2.5 tdi, bj 97. Vreemde Storing, knipperlicht links achter werkt niet, voor knippert snel. Rest werkt wel goed, gevarenlicht schakelaar lijkt me daarom niet de boosdoener.
Lampje is niet defect, geen spanning op stekker achterlicht bij inschakelen richting aanwijzer.
Aansluiting trekhaak verlichting lijkt niet het probleem.
Iemand al eens bij de hand gehad? Vermoed een draadbreukje.
Iemand tips, ook qua plek relais en waar bedrading langs loopt?
Wil de kabel even op weerstand meten vanaf t achterlicht richting de zekeringkast, desnoods een nieuwe kabel trekken.
Alvast bedankt voor de suggesties
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Storing Richtingaanwijzer

Bericht door koensch »

zelfde gedrag als je de paniekverlichting aandoet?

controleer het knipperrelais. na zoveel jaren gebruik krijg bizarre storingen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Sandr
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 okt 2019, 20:59
Locatie: Drenthe

Re: Storing Richtingaanwijzer

Bericht door Sandr »

Oké, dank voor je reactie. Ik begrijp dat deze bus nog een apart relais heeft, niet in combinatie met de alarmlichtschakelaar zelf?
Weet je zo welk relais dit moet zijn?
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Storing Richtingaanwijzer

Bericht door koensch »

Sandr schreef: 28 apr 2020, 16:57 Oké, dank voor je reactie. Ik begrijp dat deze bus nog een apart relais heeft, niet in combinatie met de alarmlichtschakelaar zelf?
Weet je zo welk relais dit moet zijn?
bij mijn bus (BJ 2001) zit een gecombineerde schakelaar/drukknop/relais op het dashboard. hoe het bij jouw bouwjaar zit kan ik je niet vertellen.
dit heb ik ca 6 jaar geleden laten vervangen nadat alle richtingaanwijzers waren uitgevallen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Storing Richtingaanwijzer

Bericht door Hanz »

Relais voor de richtingaanwijzer zit op positie 6 van de relaistafel, bovenste rij, helemaal rechts.
Kijk ook eens hier voor informatie over de richtingaanwijzers, waarschuwingslichten en de storingen daarbij: https://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J2_(Blinker)
Snel knipperen van de richtingaanwijzer voor betekent vrijwel altijd een kapotte lamp achter. Je schrijft dat het lampje niet defect is maar heb je het lampje achter echt getest of alleen bekeken?
En geen spanning op de stekker bij het achterlicht, maar doen het achterlicht en remlicht het nog wel?
Laatst gewijzigd door Hanz op 28 apr 2020, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Sandr
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 okt 2019, 20:59
Locatie: Drenthe

Re: Storing Richtingaanwijzer

Bericht door Sandr »

Lampje is getest, ook ander lampje geprobeerd. Nadat dit niet werkte met spanningszoeker op de stekker gemeten. Achterlicht en remlicht werken wel gewoon.
Vandaar dat ik zelf dacht aan een draadbreukje ergens. Bedankt alvast voor de tips, maakt het zoeken misschien wat makkelijker
Sandr
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 okt 2019, 20:59
Locatie: Drenthe

Re: Storing Richtingaanwijzer

Bericht door Sandr »

Heb het relais nr. 6 eruit gehad en ook de alarmlichtschakelaar even bekeken. Schakelaar ik deze in, werken alle alarmlichten..... Behalve links achter.
Na de elektrische schema's even bekeken te hebben, moet de oorzaak bijna wel liggen in een draadbreuk ergens onderweg naar het achterlicht, aangezien de zwartwitte draad voor de knipperlichten links voor en achter parralel geschakeld is.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Storing Richtingaanwijzer

Bericht door Hanz »

Leg even een tijdelijke draad naar je knipperlicht linksachter. Als hij dan wel weer meedoet dan weet je zeker dat het in de draad zit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Sandr
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 okt 2019, 20:59
Locatie: Drenthe

Re: Storing Richtingaanwijzer

Bericht door Sandr »

Idd Hans,
Dat is wat ik ga doen. Zal kijken of de eventuele draadbreuk zich makkelijk laat vinden, en anders kon die tijdelijke draad nog wel eens een permanente oplossing worden
Sandr
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 okt 2019, 20:59
Locatie: Drenthe

Re: Storing Richtingaanwijzer

Bericht door Sandr »

Probleem opgelost.... Onder de auto beginnen met bedrading doormeten. Spanning tot rechterachterzijde.
Daar gaat dmv stekkerverbinding via het armatuur rechts, de kabelboom naar het linkerachterlicht. Net achter deze stekkerverbinding vond ik een kabelbreuk, waarschijnlijk doordat t spulletje wat onder spanning zat.
Plaats reactie